۲۸ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85541843
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مراسم "امامین ائچو" یا سوم امام حسین (ع) در زنجان

زنجان - ایرنا -هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری از مناطق و محله‌های مختلف و از روستاهای اطراف شهر زنجان روز پنجشنبه مصادف با ۱۲ ماه محرم و روز سوم شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش در مراسم "امامین ائچو" حضور می‌یابند و به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،طبق سنت های زنجان شمارش روز سوم امام از روز شهادت امام حسین(ع) آغاز می شود بدین ترتیب که عاشورا روز اول شهادت، فردای آن، روز دوم و امروز سومین روز شهادت امام محسوب می شود.
امسال نیز آیین عزاداری سوم امام در زنجان که در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده، همچون سال های گذشته در سطح این شهر برگزار می شود.
در این مراسم، شبیه سازی حرکت کاروان اسرای کربلا در امتداد خیابان امام حد فاصل میدان آزادی تا میدان ۱۵ خرداد، نوحه خوانی و مرثیه سرایی در عزای حضرت الشهدا(ع) و نیز در رثای کاروان اسیران کربلا برای به تصویر کشیدن حوادث بعد از واقعه عاشورا برگزار می شود که ابتکار برخی هیات ها و دسته های عزاداری این استان به شمار می رود.
راه اندازی دسته های عزاداری و سوگواری اهالی برخی از روستاهای اطراف استان در سطح شهر زنجان از دیگر سنت های چندین ساله در آیین عزاداری سوم امام (ع) در زنجان است که این دسته ها امسال نیز خود را به زنجان رسانده اند و در قافله عزاداران حسینی به سوگواری می پردازند.
تهیه و توزیع غذاهای نذری در روز سوم شهادت حضرت امام حسین (ع) در زنجان انجام می شود و افرادی در امتداد حرکت دسته ها با پذیرایی از عزاداران کاروان، عشق و ارادت خالصانه خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان می دهند.
امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص استان امروز میزبان عزاداران و دسته های مختلف و پرتعداد عزاداران در دو نوبت صبح و بعدازظهر است و این آیین ها و جلسات عزاداری ها در مساجد، حسینیه ها و تکایای سطح استان تا پایان وقت امروز ادامه می یابد و بعد از آن بخش دوم عزاداری ها که به عزاداری دهه دوم محرم معروف است آغاز می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha