۲۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 85541958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین نمادین دفن شهدای کربلا در اردبیل برگزار شد

اردبیل - ایرنا - آیین نمادین تدفین شهدای کربلا ظهر پنجشنبه با حضور گسترده عزاداران حسینی در اردبیل از مسجد خیرآباد به سمت محوطه شهیدگاه این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گروه‌های عزادار حسینی در مسیر حرکت خود در خیابان‌ها به سینه‌زنی ، رنجیززنی و مرثیه‌خوانی پرداخته و یاد شهدای کربلا را گرامی داشتند.

طی این آیین در حضور صدها نفر از عزاداران حسینی پایمردی‌های امام سجاد (ع) و مصیبت‌های حضرت زینب (س) و خاندان بنی‌هاشم بازگو شد.

مورخان در مورد روز تدفین شهدای کربلا اختلاف نظر دارند و عده‌ای روز یازدهم و برخی دیگر روز سیزدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری را زمان دفن شهدای کربلا بیان کرده‌اند.

پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش، پیکرهای قطعه قطعه و خون‌آلود آنان بر زمین ماند و بر اساس تاریخ طبری شهدای کربلا پس از حرکت سپاهیان عمر سعد به سمت شام، توسط اهل غاضریه از طایفه بنی‌اسد این پیکرها دفن شدند.

آیین نمادین دفن شهدای کربلا در اردبیل برگزار شد

دیار دارالارشاد و دارالایمان اردبیل که محل زندگانی شیوخ، عرفا و فضلایی همچون شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقدس اردبیلی بوده و در استقرار حکومت یکپارچه شیعی به همت صفویان نقش مهمی داشته است، ماه محرم را با آئین‌ها و برنامه‌های خاصی گرامی می‌دارد.

شکوهمندی این برنامه‌ها به حدی است که اردبیل به عنوان قطب عزاداری‌های ماه محرم، الگویی برای سایر مناطق کشور محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha