تشدید گرما، تخمین کرمانی‌ها و معیار هواشناسی

کرمان- ایرنا- هرچه هوا گرم‌تر می شود، آن هم در مناطقی مثل کرمان که برخی نقاط آن مثل شهداد در روزهای مختلف گرم‌ترین نقطه ایران را رکورد می‌زند، باور شهروندان این است که دمایی که هواشناسی اعلام می کند، کمتر از گرمای واقعی است.

جالب اینکه در فصل سرما با چنین برداشت هایی کمتر مواجه می شویم، اما در گرما، هرسال، این باورها در سطح فضای مجازی نیز خود را نشان می دهد و این پرسش پیش می آید که معیار استاندارد هواشناسی برای اعلام دمای هوا چیست؟.

خبرنگار ایرنا به همین منظور به سراغ کارشناسان هواشناسی کرمان رفته و پاسخ آنها را با مخاطبان در میان می گذارد؛ نکته قابل توجه اینکه کرمان، استان چهارفصل در هر زمان از سال، درحالی که گرم ترین نقطه کشور و گاه، جهان را در کارنامه ثبت می کند، در برخی از نقاط، سردترین دمای کشور را نیز تجربه می کند.

در همین ایام گرم تیرماه که به خرماپزان معروف است، مناطقی در کرمان به ویژه در فاصله بین شهر کرمان تا راین یا بافت و رابُر و ارتفاعات جیرفت داریم که از عصر به بعد باید کاپشن پوشید. یا ساکنان مناطقی مثل لاله‌زار بردسیر حتی از کولر در تابستان بی‌نیاز هستند.

اما کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کرمان با اشاره به اینکه گاهی مردم به دماهای بیشتری اشاره دارند و دماسنج‌های خودروها نیز گاهی وقت ها، میزان بالاتری از دما را نشان می‌دهد، گفت: اگر دماسنج در خودرو یا مقابل آفتاب باشد به طور قطع دماهای بالاتری را نشان می دهد اما در روش سنجش دما توسط هواشناسی از معیاری استاندارد استفاده می‌شود.

امین دریافر روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روش سنجش دما توسط هواشناسی، افزود: در این روش یک دماسنج جیوه‌ای بسیار دقیق در یک باکس و در یک ارتفاع ۱۸۰ سانتیمتری قرار داده می‌شود و هوا در این باکس ردو بدل و سنجیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سراسر کشور و حتی دنیا همین استاندارد تعریف شده و خارج از این استاندارد برای سازمان هواشناسی جهانی پذیرفتنی نیست.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان تصریح کرد: زمانی که دماسنج زیر نور خورشید قرار گیرد، مولکول های نور خورشید را جذب و فقط دمای نور خورشید را ثبت و اندازه‌ می‌گیرد و باتوجه به این که جنس دماسنج از شیشه و رسانای ضعیفی است دمای غیر واقعی را دماسنج ثبت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha