۲۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85542091
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

طرح تکام در ۱۶ هزار روستای کشور اجرا شد

۲۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۵۰
کد خبر: 85542091
طرح تکام در ۱۶ هزار روستای کشور اجرا شد

گنبدکاووس- ایرنا- نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور و مجری طرح تکام گفت: از مجموع ۴۰ هزار روستای کشور، ۳۷ هزار و ۵۰۰ روستا دارای دهیاری و شورا هستند که تاکنون طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه (تکام) در ۱۶ هزار روستا اجرا شد.

به گزارش ایرنا، حسین مجتبی‌زاده روز پنجشنبه در نشست با دهیاران و شوراهای گنبدکاووس با موضوع طرح تکام، این طرح را شاخص‌ترین طرح تحول روستایی دولت سیزدهم برشمرد و اظهار کرد: ساماندهی و اجرای این طرح با هدف پیشرفت همه جانبه روستا و سکونت پایدار در آنها، توانمندسازی با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی، منجر به توسعه اقتصادی روستاها می‌شود.

وی افزود: این طرح با ترکیبی از مراحل تبیین، آموزش، تعیین راهکار اجرایی و تدوین روش ارزیابی اجرای پروژه در جامعه معنا پیدا کرد و در ابتدا با رویکرد هر استان یک روستا بود اما در ادامه تسریع یافت تا جایی که در ۱۶ هزار روستا با دهیاران و شوراها ارتباط گرفته‌ایم و در هر کدام از این مراحل اتفاقاتی افتاده است.

مجری طرح تکام ادامه داد: کمترین اتفاق برگزاری نشست و در پله‌های بالاتر به ترتیب انتقال مطالب، ایجاد نگرش جدید و حرکت سمت این نگرش و موفق ترین آن اجرای پروژه‌های مختلف در روستاهاست.

مجتبی زاده گفت: استان‌های همدان و آذربایجان شرقی در اجرای طرح تکام خیلی جلو هستند و خراسان شمالی و رضوی هم به نسبت به بقیه استان‌ها جلو هستند و در کشور پروژه‌ها مختلف در حال اجراست.

طرح تکام در ۱۶ هزار روستای کشور اجرا شد

وی افزود: همچنین در این طرح نرم افزاری برای فروش محصولات روستاییان طراحی کردیم تا سود آن به خود روستا و دهیاری‌ها بازگردد.

مجری طرح تکام با اشاره به اینکه وابستگی مردم به تسهیلات و وام به شدت تاثیر منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد و باعث گسترش تورم می‌شود، گفت: در طرح تکام بدون تخصیص بودجه، منابع خود مردم را در مسیرهایی هدایت می‌کنیم که با کمترین اعتبار پروژه تعریف و فعالیت خود را آغاز کنند.

وی گفت: با اجرای طرح تکام می‌توان به پیشرفت روستاها بیش از گذشته امیدوار بود چراکه این طرح موتور محرکه توسعه محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری گلستان نیز در این نشست گفت: در طرح تکام بر مبنای ظرفیت روستاها می‌توان برنامه تدوین کرد و دولت نقش تسهیل‌گری و پشتیبانی پیدا می‌کند.

سیدکمال محب حسینی افزود: رشد و توسعه گلستان بر پایه اقتصاد روستا محور محقق می‌شود و گفتمان طرح تکام تبیین و تثبیت شده و ادامه اجرای آن به دست توانمند دهیاران و شوراهای میسر خواهد بود.

وی گفت: سند توسعه روستایی گلستان در سفر استانی دوم شهید جمهور رونمایی شد و برنامه محوری خود را هزار روستا- هزار کسب و کار قرار دادیم و به دنبال روزی هستیم که هیچ دهیاری و شورایی نیازمند استفاده از منابع دولتی نباشد.

فرماندار گنبدکاووس هم با تاکید بر تلاش بیشتر برای استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روستاها، بیان کرد: دهیاران و شوراها با افزایش ارتباط با مردم امکان کسب موفقیت‌های بیشتری را خواهند داشت.

مهدی دهرویه افزود: طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در ۱۵ روستای گنبدکاووس شروع شده و به دنبال اضافه کردن ۱۰ روستای دیگر به این طرح هستیم تا بتوانیم اقتصادی پویاتر را برای جامعه روستای داشته باشیم.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha