۳۰ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85542342
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه صنعت گردشگری مازندران در گرو رویش اندیشه‌های نو

نوشهر - ایرنا - برنامه ریزی، سرمایه گذاری و تهیه نقشه راه علمی به عنوان اندیشه هایی نو به گفته کارشناسان و مسوولان امر لازمه توسعه و رونق صنعت گردشگری در شهرستان های غرب مازندران است که باید برای تحقق این مهم تدابیر اصولی اندیشید.

به گزارش ایرنا، برآیند حضور میلیونی مسافران و گردشگران به شهرستان های غرب مازندران در یک سال اخیر نشان می دهد که زیرساخت جاذبه ها و مراکز گردشگری و شهرستان های این منطقه پاسخگوی این شمار مسافر نیست که به اعتقاد کارشناسان، برنامه ریزی و تهیه نقشه راه علمی برای گذر از گردشگری سنتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

غرب مازندران با برخورداری از جلوه های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در همه ایام به ویژه در تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافر بوده و مهم تر این که سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند اما هنوز در زمینه ارتقای زیرساخت‌های آن از جاده ها گرفته تا راه دسترسی به جاذبه ها و مراکز گردشگری و اقامتی پاسخی داده نشده است.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است، این منطقه به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جنگلی، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق بی نظیر گردشگری ایران و جهان محسوب می شود.

به تاکید کارشناسان یکی از نیازهای اساسی در حوزه گردشگری غرب مازندران و حتی استان داشتن اندیشه های نو در این حوزه پردرآمد، ارزآور و اشتغالزا است تا مراکز گردشگری با کیفیت و به شکل حرفه ای در اختیار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

بنا به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در طرح نوروزی سال جاری بیش از ۲۰ میلیون نفر شب اقامت مسافران در استان ثبت شد که بخش اعظمی از این جمیعت در هفت شهرستان غرب مازندران تعطیلات را سپری کردند.

به تاکید کارشناسان باید تمامی نهادهای اجرایی برای توسعه گردشگری و برنامه ریزی در این بخش به خصوص جذب سرمایه‌گذار وارد میدان و با تدبیر و برنامه ریزی همصدا شوند و بدون این همکاری تمامی ایده ها و برنامه های گردشگری به نتیجه نمی رسد.

صاحبنظران امر معتقدند مجموعه گردشگری غرب مازندران در تراز این منطقه بوده اما این خطه دارای ظرفیت های فراوان برای رونق گردشگری به برنامه راهبردی و جامع نیاز دارد و برای تحقق این مهم نباید فرصت های را دست داد چرا که دولت چهاردهم باید بیش از پیش بستر توسعه را برای همه بخش ها در همه استانها فراهم کند.

یکی از نیازهای اساسی در گردشگری غرب مازندران به تاکید کارشناسان رفع مشکلات زیرساختی و رویش اندیشه های نو در این حوزه است و باید مراکز گردشگری منطقه با کیفیت و به شکل حرفه ای در اختیار مردم، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

توسعه صنعت گردشگری مازندران در گرو رویش اندیشه‌های نو

در این پیوند رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان عباس آباد به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت سازی برای ایجاد تاسیسات گردشگری در این شهرستان غرب مازندران از مهمترین اقداماتی است که باید در نظر گرفته شود.

نادر سحرخیز اظهارکرد : عباس آباد نیازمند توجه همه جانبه در سرمایه گذاری در بخش گردشگری است و باید به آن توجه ویژه گردد.

وی تاسیسات گردشگری را شامل هتل، متل، مهمانپذیر، مراکز خود پذیرایی، مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع ها، مراکز گردشگری سلامت، محیط های گردشگری، مراکز گردشگری ساحلی، واحدهای پذیرایی، سفره خانه های سنتی، مناطق نمونه، دهکده سلامت و دفاتر یا شرکت های خدمات سفر برشمرد و خاطرنشان کرد: این شهرستان ظرفیت ایجاد همه گونه تاسیسات گردشگری را دارد و باید تلاش کنیم سرمایه گذاری در بخش گردشگری را در همه سطوح دنبال کنیم.

وی سرمایه گذاری در بخش بوم گردی را زمینه توسعه‌ فرهنگی دانست و بیان کرد: روستاهای درا سرا، سی بن، ماشل آباد، هردآبرود در بخش مرکزی استعدادهای خوبی در بوم گردی دارند و دهیاران در تشویق سرمایه گذاران در روستاها اقدام کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی عباس آباد همچنین تشکیل اتاق سرمایه گذاری در بخش گردشگری را نیاز روز شهرستان عباس آباد دانست و تصریح کرد: اطلاع رسانی و تشویق سرمایه‌گذار با توضیحات بیشتر در همین اتاق تفکر می تواند ساختار گردشگری شهرستان را متحول کند.

سحرخیز اطلاع رسانی ایجاد تاسیسات گردشگری در شهرستان عباس آباد را از وظایف وزارت خانه متبوع اعلام و اضافه کرد: این اداره تمام توان خود را در ارزیابی و استعداد یابی و تهیه طرح برای توسعه گردشگری شهرستان عباس آباد به کار خواهد گرفت و این توان در صورت مساعدت و هم فکری همه آحاد مردم و مسوولان به خصوص شهرداران و بخشداران و همچنین دهیاران دوچندان و نتیجه بخش خواهد شد و تهیه اطلس سرمایه گذاری را به ارمغان خواهد آورد.

شهرستان های غرب مازندران با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی، اطلس تمام نمای گردشگری ایران است که هر مسافر و گردشگری داخلی و خارجی کافی است یکبار از این اقلیم سرسبز دیدن کند تا مجذوب زیبایی‌های آن شود.

جاذبه های کم نظیر طبیعی شهرستان های رامسر، تنکابن، عباس آباد، کلاردشت، چالوس، چالوس، نوشهر و نور واقع در غرب مازندران در هر موسمی با جلوه‌گری رنگ های گوناگونش در واقع اطلس تمام نمای نقاشی الهی است و مناظر بی بدیل آن هر بیننده‌ای را به تامل وا می‌دارد.

بهار غرب مازندران بوی عطر عاشقی است و در پاییزش بوی رنگ و رخ الهی شناور است، کم نیست از این نمونه های متعالی جذاب گردشگران که باید قدر این میراث طبیعی را دانست و برای آن برنامه ریزی اصولی داشت تا علاوه بر حفاظت تام و تمام آن از تنوع ویژگی های آن بهره کافی برد.

استاد رشته گردشگری در غرب مازندران در این ارتباط گفت : متاسفانه زیرساخت های گردشگری مازندران به ویژه غرب این استان متناسب با جمعیت ورودی به استان نیست و این مشکلی که حداقل در ۲ دهه تدریس در دانشگاه و شرکت در جلسات مربوط بیان کردم و مسوولان امر باید برای این حوزه چاره اندیشی اساسی بکنند.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در همه جای دنیا این چنین است که هر منطقه گردشگرپذیر یک ظرفیت اکولوژیکی دارد یعنی زمانی که مسافر وارد آن منطقه می شود ظرفیت سنجی شده تا با چالش های زیست محیطی مواجه نشود.

وی اظهار کرد: امروز در بحث زیرساخت های جاده ای، تامین انرژی و سوخت و ارزاق و جایگاه های سوخت رسان و بهداشت و درمان شهرستان های استان به ویژه خطه غربی این استان متاسفانه برنامه ریزی لازم برای پذیرش یا خدمات رسانی به جمعیت میلیونی مسافران و گردشگران صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد : به طور مثال امکانات بهداشت و درمان منطقه غرب مازندران برای جمعیت بومی منطقه تعریف شده است، آیا می شود با این امکانات جمعیت میلیونی مسافران این منطقه را خدمات داد؟ و این مشکلات را در حوزه های دیگر از جمله مباحث انتظامی هم مشاهده می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد : در یک نگاه کلان لازم است دولتمردان و برنامه ریزان کشور، استانی و شهرستانی چاره اندیشی داشته باشند و بیایند برنامه ریزی و آن را راهبردها را مدون کنند.

توسعه صنعت گردشگری مازندران در گرو رویش اندیشه‌های نو

اورمزدی اضافه کرد : چون نقشه راه گردشگری نداریم در این حوزه با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم به طور مثال آیا دوربین های برخط تردد شمار در ورودی و خروجی استان نصب است تا هم خودروها را ثبت و با شناخت و آگاهی از شمار جمعیت بتوان برنامه ریزی علمی کرد.

۲۱ نهاد دخیل در حوزه گردشگری پای کار باشند

این استاد رشته گردشگری تصریح کرد : صنعت گردشگری با ۲۱ دستگاه اجرایی در ارتباط است همه باید پای کار و در هم کنار باشند تا برنامه های مصوب جلسات این نهادها مدون شود.

اورمزدی با بیان این که با ادامه روش های سنتی خدمات دهی به مسافران با مشکل جدی مواجه خواهیم شد، افزود : گردشگری یکی از بال های توسعه استان مازندران است بنابراین مسوولان امر باید برای تقویت زیرساخت های گردشگری منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

اورمزدی تصریح کرد : بحث مهم دیگر این بخش این است که مردم منطقه چقدر از عایدات این سفرها از نظر اقتصادی بهره مند می شوند و آیا امروز این سود حاصل سفرها برای مردم و توسعه منطقه هزینه می شود؟ و دهها سووال دیگر مربوط.

به گفته وی اگر نقشه راه گردشگری وجود داشت امروز وضعیت فعلی این حوزه باید بهتر می شد.

استاد رشته گردشگری در غرب مازندران اظهارداشت: امروز دنیا نقشه راه گردشگری را روی متاورس (یک شبکه انبوه مقیاس پذیر از جهان های مجازی و سه بعدی در زمان واقعی است که اتفاقات درون آن بر دنیای واقعی تاثیر می گذارد) می چیند و ما هنوز روی پله های اول صنعت گردشگری هستیم، اکنون وب کیوسک های الکترونیک آمده به جای راهنماییان گردشگری که یاری رسان راهنماییان گردشگری هستند.

اورمزدی ادامه داد : آیا در استان (برج وب کیوسک) گردشگری داریم؟ آیا بحث گردشگری الکترونیک ما محقق شده است؟ آیا دولت الکترونیک محقق شده؟ کشورمان در بحث فناوری های نوین در صنعت گردشگری جایگاهی ندارد یعنی هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha