ایران ، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به دنبال توسعه مسیر شرقی کریدور شمال - جنوب

تهران-ایرنا- وزارت حمل و نقل قزاقستان اعلام کرد که ایران ، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان نقشه راه توسعه مسیر شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ را امضا کردند.

به گزارش جمعه شب ایرنا از خبرگزاری "تاس" در این گزارش آمده است: اجرای این سند توان عملیاتی کریدور را به ۱۵ میلیون تن در سال تا سال ۲۰۲۷ و به ۲۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ افزایش می دهد.

وزیر حمل و نقل گفت: قزاقستان قصد دارد به مشارکت فعال خود در توسعه مسیر شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب که بالاترین ظرفیت رشد جریان محموله را تا سال ۲۰۳۰ دارد، ادامه دهد.

وی ادامه داد: این کریدور امن ترین و کوتاه ترین مسیر حمل و نقل به اقیانوس هند باشد. بنابراین لازم است نقشه راه امضا شده امروز در زمینه توسعه همزمان پتانسیل مسیر شرقی این کریدور از قلمرو قزاقستان، روسیه، ترکمنستان و ایران آغاز شود.

این سند در اولین مجمع تجارت و صادرات کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در آکتائو قزاقستان امضا شد.

به گزارش ایرنا، کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

پیش از این مقامات دو کشور اعلام کرده اند که تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت- آستارا با استاندارد بین‌المللی در حال اجرا است. اخیرا سفیر ایران در روسیه، شایعه ها درباره عقب نشینی روس ها از اجرای قرارداد رشت – آستارا را رد کرده است.

این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha