برخی مناطق اصفهان با کاهش فشار آب مواجه است

اصفهان- ایرنا- مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: برخی مناطق شهری و روستایی اصفهان به‌دلیل تداوم گرما با کاهش فشار آب مواجه شده است درحالیکه بر اساس سرانه، مردم استان کمترین مصرف آب در کشور را دارند.

منصور شیشه‌فروش روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مناطقی از کلانشهر اصفهان و شهرهای چادگان، خور، ورزنه، انارک، جندق، داران، سمیرم و دهاقان با استمرار شرایط کاهش فشار آب مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در روستاهای شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت و فریدن در غرب استان و شهرستان‌های شرق، شمال، جنوب و مرکز اصفهان شامل اردستان، نایین، کاشان، سمیرم، شهرضا، دهاقان، جرقویه، کوهپایه، هرند، ورزنه و نجف‌آباد نیز با کمبود آب مواجه هستیم.

شیشه‌فروش با بیان اینکه افت فشار آب در روزهای پایانی هفته بیشتر اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: ۳۵۶ روستای استان به علت خشکی چاه‌ها و عدم امکان تامین آب بطور سیار آبرسانی می شود.

وی تصریح کرد: شرایط به گونه ای است که حتی روستاهای مناطق غربی استان و در حاشیه سد زاینده رود از منابع آب پایدار بی‌بهره اند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خشکی رودخانه زاینده رود بر شدت کمبود آب آشامیدنی، کشاورزی و فضای سبز این استان افزوده است.

شیشه‌فروش با اشاره به خزان زودهنگام درختان و آسیب‌پذیر شدن آنها در شهرها و روستاهای واقع در مسیر زاینده‌رود و همچنین فضای سبز شهر اصفهان، افزود: ۱۶ هزار هکتار از باغ‌های مثمر در حوضه زاینده‌رود و دیگر مناطق استان به علت نبود جریان آب در این رودخانه و کم آبی چاه‌ها، چشمه ها و قنات ها در معرض تنش آبی است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: وزارت نیرو باید برای رفع مشکلات کم آبی استان اقدام اساسی داشته باشد.

به گفته وی، برخی از طرح‌های مطالعه شده از جمله تامین آب پایدار در شهرستان‌های غرب استان و مصوبه‌های شورای عالی آب مبنی بر عدم بارگذاری جدید در زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه در بالادست هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه تداوم گرما و افزایش دما این شرایط را سخت‌تر کرده است، افزود: این وضعیت به همراه خیزش کانون‌های گرد و غبار تا پایان مرداد در استان اصفهان استمرار دارد از این رو صرفه جویی در مصرف آب و برق ضروری است.

به گزارش ایرنا، به گفته مسوولان، نیاز سامانه تامین آب آشامیدنی استان اصفهان حدود ۱۷.۵ متر مکعب در ثانیه است که همزمان با تشدید گرمای هوا با ناترازی ٢ متر مکعب بر ثانیه مواجه است.

سازمان هواشناسی استقرار هوای گرم(فراتر از نرمال) و تداوم افزایش آن در روزهای آینده را در استان اصفهان پیش بینی کرده است.

در همین ارتباط شرکت آبفا اصفهان از مردم استان درخواست کرد با ۱۵ درصد صرفه جویی در مصرف روزانه، این شرکت را برای تامین پایدار آب و استفاده همگان از آن یاری کنند.

شرکت آب و فاضلاب اصفهان، یکصد شهر و ۹۴۸ روستای استان را تحت پوشش قرار داده است.

این استان حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha