فاز نخست مرمت مسجد جامع تاریخی ارومیه با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد

ارومیه- ایرنا- فاز نخست طرح مرمت مسجد جامع تاریخی ارومیه با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و همچنین استاندار آذربایجان غربی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی در ادامه سفر به ارومیه ضمن بازدید از بخش های مختلف مسجد جامع این شهر، وضعیت این بنای تاریخی را نیز مورد بررسی قرار داد.

وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بازدید گفت: این وزارت‌خانه در حد توان اعتبار لازم به این پروژه را اختصاص خواهد داد.

ضرغامی افزود: با توجه به اینکه در صحبت‌های کارشناسان استانی بیان شد مسجد جامع قدمت یک هزار و ۲۰۰ ساله دارد باید این موضوع در معرفی این بنا مد نظر قرار بگیرد چرا که اغلب در معرفی مسجد جامع قدمت آن را ۷۰۰ سال و متعلق به دوره ایلخانی می‌دانند در حالی که ۵۰۰ سال اختلاف رقم پایینی نیست.

وی اضافه کرد: طرح میدان امام که قرار است در اطراف مسجد جامع ارومیه اجرا شود، باید با الگوبرداری از طرح‌های سنتی طراحی شود که با محیط اطراف نیز هارمونی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، طرح مرمت مسجد جامع ارومیه به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی آغاز شده و انتظار می رود تا سال ۱۴۰۵ به اتمام برسد.

فاز نخست مرمت مسجد جامع تاریخی ارومیه با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد

مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای تاریخی و مذهبی این شهر است که قدمت آن به صدها سال پیش برمی گردد، براساس برخی از روایات این مسجد بر روی بقایایی از یک آتشکده ساخته شده است، آتشکده‌ای که بعد از ورود اسلام به این سرزمین ویران شد و بر روی خرابه‌های آن مسجد ساخته شد.

مسجد جامع ارومیه در مرکز شهر و در مجاورت بازار اصلی ارومیه قرار دارد و در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مسجد قرار است برای ثبت در آثار جهانی یونسکو به این سازمان پیشنهاد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha