ایران امروز را نمی توان براساس الگوی دهه ۶۰ اداره کرد

سنندج-ایرنا- عضو شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم گفت: ایران امروز را نمی توان براساس الگوی اقتصادی دهه ۶۰ اداره کرد و تنها راه موفقیت کشور اصلاحات و استمرار اصلاحات است.

به گزارش ایرنا، حسین مرعشی شامگاه شنبه در آیین سپاس و شکرگزاری ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در کردستان که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ۱۹ سال پیش مجمع تشخیص مصلحت نظام با جمع بندی نظرات کارشناسی سند چشم انداز ۱۴۰۴ را تنظیم و تایید کرد که یک سال دیگر مهلت اجرای آن به پایان می رسد.

عضو،شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم با بیان اینکه براساس این سند قرار بود در سال ۱۴۰۴ ایران اقتصاد برتر منطقه باشد، گفت: سه دولت عربستان، ترکیه و امارات وقتی متوجه شدند ایران چنین سند و برنامه ای دارد تلاش خود را در رقابت اقتصادی افزایش دادند ولی کشور ما هیچ تکان و رشدی نکرد.

مرعشی با بیان اینکه در نتیجه این حساست و رقابت امروز اقتصاد عربستان سه برابر ایران و اقتصاد ترکیه هم ۲ برابر ایران شده است، افزود: سرانه تولید ناخالص داخلی هر ایرانی ۳ هزار و ۵۰۰ دلار در حالی که این رقم در عربستان ۴۵ هزار دلار است شکافی که بین ایران و همسایگان بوجود آمده بسادگی قابل جبران نیست.

وی با اشاره به اینکه نه تنها کردستان، هیچ جای ایران وضعیت مطلوب نیست، گفت: براساس برنامه هفتم توسعه نرخ رشد اقتصادی کشور باید به هشت درصد برسد یعنی سالانه باید ۲۰۰ میلیارد دلار منابع آماده و هزینه شود که تحقق این مهم در شرایط کنونی ممکن نیست.

عضو شورای راهبردی انتخاب کابینه دولت چهاردهم با بیان اینکه ایران ظرفیت ها و امکاناتی دارد که می تواند زمینه رشد را فراهم کند، یادآور شد: دولت پزشکیان خواهان تغییر شاخص های توسعه در کردستان است در این راستا همه توان و تجربه خود را در اختیار دولت چهاردهم قرار می دهم و تمرکز خود را بر استان هایی که شاخص های آنها عقب است می گذارم.

مرعشی با بیان اینکه تنها راه ایران ایستادگی و استمرار اصلاحات است، اظهار کرد: ما در منطقه ای زندگی میکنیم که یک تجربه موفق دموکراسی وجود دارد آن هم ترکیه است هرچند فشار این کشور بر کردها را تایید نمی کنم.

ایران امروز را نمی توان براساس الگوی دهه ۶۰ اداره کرد

کردستان نیازمند تبعیض مثبت است

رئیس ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان در کردستان هم در این مراسم اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از مردم کردستان پای صندوق های رای حاضر نشدند که بخشی از آن به دلیل رفتار و کنش مدیرانی بود که منجر به دل نگرانی اقشار مختلف شده بود و بخشی هم از آن به مشکلات جامعه بر می گردد.

غریب سجادی اضافه کرد: نباید به گونه ای رفتار کنیم بعد از چهار سال این ۷۰ درصد به ۸۰ درصد برسد و ما باید این پیروزی را به گامی برای شنیدن صدای آنهایی که رای ندادند تبدیل کنیم.

وی با تاکید براینکه باید دیالوگ و گفتمانی ایجاد کنیم که نتیجه آن به توسعه استان ختم شود، گفت: هیچ کدام از ما از آبرو خود برای پست و مقام مایه نگذاشتیم ولی مطالبه ما بکارگیری نخبگان در پست های مدیریتی کشور و استان است.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در کردستان اعلام کرد: در مرحله نخست در روزهای آینده سعی می کنیم بیانیه ای از درخواست های مردم استان را مطرح و منتشر کنیم.

سجادی ادامه داد: ایجاد شورای مشورتی برای اینکه با همفکری و همراهی فعالان سیاسی و مدنی برنامه ها را پیش ببریم از دیگر برنامه های ماست.

وی بیان کرد: مطالبات مطرح شده باید در چارچوب گفتمان دکتر پزشکیان و حوزه اختیارات ریاست جمهوری باشد یادآور شد: نقدپذیری مهمترین ویژگی جریان اصلاح طلبی است احترام برای همه منتقدان دلسوز قائل هستیم.

سجادی بیان کرد: بسیاری از دغدغه ها و خواسته های ما مطالبات قومی و مذهبی است درخواست داریم از رویکردی که ما را به خودی و غیرخودی تقسیم می کند، جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در سطح وسیع خواهان تغییر رویکرد در همه حوزه ها به ویژه نسبت به توسعه و ظرفیت های استان و فرآیندهای گزینشی هستیم.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در کردستان با بیان اینکه عدالت یعنی برابری بیان کرد: عدالت به مثابه انصاف باید رعایت شود بدین معنا هرکسی که نیازمندتر است بیشتر مورد توجه قرار گیرد لذا کردستان نیازمند تبعیض مثبت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha