سوختن نان در تنور بی کیفیتی؛ مردم گلایه‌مندند

زاهدان - ایرنا - وضعیت عرضه نان در سیستان و بلوچستان در حالی گلایه مندی مردم مبنی بر پایین بودن کیفیت و بالابودن ضایعات نان را به دنبال دارد که این مشکل حتی صدای مسوولان را هم درآورده تا جایی که در اقدامی سرپرست فرمانداری ویژه زابل نیز برای رفع این مشکل ضرب الاجل ۱۰ روزه به خباران داد.

به گزارش ایرنا، تداوم بی کیفیتی نان با وجود وعده‌های داده شده موجب گلایه سیستان و بلوچستانی‌ها شده و مردم بویژه در مرکز و شمال این استان خواستار افزایش کیفیت نان هستند.

کیفیت نان که قوت غالب سفره‌های مردم است از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، این در حالیست که کیفیت پایین نان برخی نانوایی‌ها باعث نارضایتی مردم شده و آنان از کاهش کیفیت نان و دور ریز فراوان آن گلایه‌ دارند و می گویند که نان بعد از گذشت یک روز دیگر قابل استفاده نیست.

آرد تولیدی سیستان و بلوچستان به گفته متولیان امر در کشور منحصربه‌فرد بوده، و در بحث کیفیت نان بیشتر نانوایی‌های این استان نان باکیفیت تولید می‌کنند که بر اساس آخرین اعلام مرکز پژوهشگاه غلات، نان استان در ۲ نوع نان رتبه برتر و در هر ۲ نوع، رتبه دوم را کسب کرده؛ البته علت بی‌کیفیتی نان در برخی مناطق به مهارت و تجربه نانوایان مربوط می‌شود.

بیان این مطلب بدان جهت است که کیفیت آرد و مهارت نانوا ۲ عامل اصلی موثر در کیفیت نان به شمار رفته و در این زمینه رعایت اصول خمیرگیری، پخت نان و مدت‌زمان پخت نیازمند تجربه و کسب مهارت نانوایان است.

با این تفاسیر اما؛ اینکه گاهی نان خمیر باشد یا خشک و یا نان امروز را فردا نتوان مصرف کرد یکی از مشکلاتی بوده که داد مردم را نسبت به کیفیت نان درآورده و بیشتر مردم از بی‌کیفیت بودن نان گلایه‌مندند، البته برخی از خبازان هم عنوان می‌کنند پخت نان برای نانوایان سود ندارد چرا که هزینه‌های تولید و افزایش اجاره‌بها موجب شده که بر کیفیت کار آنان تاثیر بگذارد.

با این وجود مردم از کیفیت نان می‌نالند و خبازی‌ها از کیفیت پایین آرد و کارخانجات آرد سازی، اما آیا می‌توان علت کیفیت پایین نان را به یک عامل مشخص ربط داد؟ این درحالیست که به دلیل کیفیت پایین نان همچنان بخش عمده‌ای از آن روانه نان خشکی‌ها می‌شود و تنور ضایعاتی‌ها را داغ نگه داشته است.

سوختن نان در تنور بی کیفیتی؛ سیستان و بلوچستانی‌ها گلایه مندند

عوامل بی کیفیتی نان

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در ابتدای سال شکایت‌های مردمی در خصوص نوع کیفیت نان افزایش پیدا کرد؛ اداره صنعت، معدن و تجارت استان با بهداشت هماهنگ کرد و گشت‌های مشترک ایجاد و متوجه شدیم که تنها موضوع مربوط به کیفیت نان بر نمی‌گردد؛ اگر چه که نانوایی‌ها هم مقصر بودند؛ ولی بیشتر به نوع گندمی بر می‌گشت که اندیسش بد بود؛ ما در اواسط فروردین‌ماه امسال مخلوطی از گندم‌های وارداتی و داخلی استفاده می‌کردیم.

قنبر کرمی افزود: در ماه اردیبهشت دیگر گندم وارداتی نداشتیم و هدف ما این است که از گندم‌های داخلی هم استفاده کنیم و خودبه‌خود اندیسش آمد پایین، در حال حاضر هم اداره غله از بخشی از گندم‌های وارداتی و داخلی برای تهیه آرد به‌صورت مخلوط استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: در فروردین‌ماه سالجاری ۷۷ مورد بازرسی از نانوایی‌ها سطح شهر انجام شده که برای ۱۱ نانوایی پرونده تخلف تشکیل شده که فقط ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی شده است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در اردیبهشت‌ماه، ۳۲۹ مورد بازرسی داشتیم که ۴۷ پرونده تخلف ایجاد و مقدار جریمه به ۷۰ میلیون ریال افزایش یافت و در خردادماه نیز ۱۸۹ مورد بازرسی داشتیم که ۲۷ پرونده تخلف ایجاد شد؛ اما تیرماه سالجاری تا به امروز ۶۰۲ مورد بازرسی انجام و ۸۸ پرونده آن متخلف شناخته شدند که مبلغ جریمه بیش از یک میلیارد ریال رسیده است.

وی اظهارکرد: در واقع با افزایش گروه‌های بازرسی با هماهنگی اداره غله، واحد بهداشت و درمان و اتحادیه صنف نانوایان تعداد بازرسی از خبازی‌ها و گشت افزایش‌یافته؛ درگذشته تعداد گشت‌ها ۲ بار در هفته انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر به چهار نوبت با هماهنگی تعزیرات در هفته رسیده و این نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها و کیفیت نان تأثیر گذاشته است.

کرمی گفت: یک واقعیت دیگری در بین نانوایی‌ها وجود دارد که سطح بهداشتی نانوایی‌ها پایین بوده؛ سعی بر این داریم که با آموزش و نظارت بهتر به نانوایان میزان سطح بهداشت آنها را بالا ببریم اگر میزان کیفیت نان بالا رفت که چه‌بهتر و اگر به هر دلیلی باز شاهد کیفیت بد نان باشیم برای نانوایی‌ها پرونده ایجاد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

۳۳۰ واحد نانوایی در زاهدان مشغول به فعالیت هستند/پخت ۴۰۰ هزار قرص نان در روز

نظارت بر نانوایی‌ها با اعلام قیمت جدید تشدید شد/ خبازان زیر ذره‌بین تیم‌های نظارتی

گلایه شهروندان زاهدانی از بی‌توجهی برخی نانوایان در رعایت مسائل بهداشتی

سوختن نان در تنور بی کیفیتی؛ سیستان و بلوچستانی‌ها گلایه مندند

ضرب الاجل ۱۰ روزه فرمانداری زابل به خبازان

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان زابل ضرب الاجل ۱۰ روزه به خبازان داد و گفت: تامین نان سالم و با کیفیت برای مردم خط قرمز است و با متخلفان برخورد می شود.

علی ولایتی پور افزود:‌ کیفیت نان همواره مورد گلایه مصرف کنندگان بوده و به رغم تاکید و پیگیری مسوولان متاسفانه کیفیت نان در این شهرستان ارتقا نیافته و انتقادات و گلایه مصرف کنندگان همچنان پابرجاست.

وی یادآور شد: قرار نیست تخلف یک نانوا موجب خدشه‌دار شدن کیان نانوایی‌ها شود و باید سیستم‌های نظارتی و بازرسی موضوع را بررسی کنند و پس از آزمایش آرد و کیفیت دستگاه‌ها اگر گزارش‌ها نشان از تخلف خبازان دهد طبق قانون برخورد قاطع انجام خواهد شد.

تامین نان سالم و با کیفیت برای مردم خط قرمز است و با متخلفان برخورد می شود

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان زابل با بیان اینکه باید با خدمت به مردم و عملکرد خود رهرو راستین قیام کربلا باشیم، افزود: یکی از مایحتاج اصلی مردم نان بوده و متولیان در تلاش هستند تا این قوت غالب به نحو مطلوب به دست مردم برسد و در این زمینه رضایتمندی مردم شرط و جزو اولویت‌ها است.

وی ادامه داد: خبازان ۱۰ روز فرصت دارند بحث مشکلات و مسائلی که در پخت نان زابل وجود دارد را مرتفع کنند ، اگر مشکلی در زمینه آرد یا هر موردی وجود دارد رفع شود و حتماً در راستای منافع مردم با خاطیان برخورد قاطع خواهیم کرد چرا که سلامت مردم خط قرمز ما بوده و یکی از جاهایی که مستند گزارشات به شمار می‌رود شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.

ولایتی پور اظهار کرد: بررسی و نظارت مداوم بر نانوایی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و اگر واحدی از خبازی‌ها عملکرد مناسب داشت باید تشویق و اگر غیر از این بود قطعاً باید برخورد لازم صورت گیرد.

وی گفت: بازرسان حوزه آرد و نان با مراجعه حضوری و مستمر به واحدهای نانوایی و تشدید نظارت‌ها با حساسیت بیشتری در این زمینه عمل می‌کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه زابل افزود: نانوایی‌هایی که مقررات را رعایت کنند و از نظر بهداشتی و کیفیت و کمیت پخت نان‌ دارای شرایط مساعد باشند، مورد تقدیر قرار می‌گیرند و نانوایان متخلف برای برخورد قانونی به اداره‌کل تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

سوختن نان در تنور بی کیفیتی؛ سیستان و بلوچستانی‌ها گلایه مندند

ضرورت نظارت و کنترل جدی تولید نان از کارخانه آرد تا مرحله تولید

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اگر نظارت و کنترل جدی انجام نشود، مشکلاتی برای سلامت مردم ایجاد خواهد شد، گفت: نظارت و کنترل برای تولید نان از مرحله کارخانه‌ آرد، انتقال آرد و مراحل پخت نان به طور مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمد کرمی اظهار کرد: امنیت غذایی کشور یک اصل مهم است؛ بنابراین انجام آزمایش در مراحل مختلف فرآوری محصولات کشاورزی بویژه آرد ضرورت دارد زیرا؛ عدم توجه به امنیت غذایی سبب گسترش بیماری‌ها و افزایش تعداد بیماران می‌شود.

نظارت و کنترل برای تولید نان از مرحله کارخانه‌ آرد، انتقال آرد و مراحل پخت نان به طور مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

وی با اشاره به اهمیت تامین مواد غذایی بیان کرد: تامین و توزیع مواد غذایی بسیار مهم است و مسوولان این امر، وظایف سنگینی را بر عهده دارند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به وسعت سرزمینی این استان و امکانات موجود، بهره‌برداری از تولیدات کشاورزی، نیاز کشور به واردات مواد غذایی را کم خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با هوشمندسازی و راه‌اندازی سامانه‌ در زمینه توزیع نان و آرد شاهد رفع مشکلات بوده‌ایم، ضمن اینکه پیگیری‌های لازم برای افزایش سهمیه آرد انجام شده است.

کرمی تاکید کرد: مجموعه غله باید با مجموعه دانشگاه‌ها بویژه در حوزه غذا و دارو ارتباط برقرار کند و جلساتی را در زمینه افزایش کیفیت مواد غذایی تشکیل دهند.

وی بر اهمیت سلامت روح و جسم انسان‌ها اشاره کرد و افزود: امنیت غذایی و توجه به سبک زندگی افراد می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha