امام جمعه تبریز: برنامه ریزی های فرهنگ عمومی در جهت جذب جوانان باشد

تبریز - ایرنا - نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز جوانان را سرمایه‌های ارزشمند این مرز و بوم خواند و گفت: باید طوری برای فرهنگ عمومی برنامه‌ریزی شود تا جوانان بدانند که مسئولان نظام آنان را دوست دارند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام‌ احمد مطهری‌اصل در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اظهارکرد: جامعه برای تعالی و بالندگی نیازمند حضور این قشر تاثیرگذار است.

امام جمعه تبریز با اشاره به ابعاد مختلف عُرف در فقه، توجه به عرف جامعه را از رویکردهای اصلی شورای فرهنگ عمومی برشمرد و گفت: فرهنگ عمومی از شیوه رفتارهای عمومی مردم یا عرف، عادات، رسوم و مذهب تشکیل شده است و همه حوزه‌های زندگی اجتماعی، فرهنگی،‌ دینی ، خانواده، اقتصاد را در بر می گیرد.

وی افزود: می‌توان با سیاست گذاری‌های کارآمد در شورای فرهنگ عمومی و تاکید بر عُرف جامعه سبب شکوفایی فرهنگ شد و از آن در جهت رشد و توسعه‌ استان بهره برد.

حجت‌الاسلام مطهری اصل خاطرنشان کرد: در فقه اسلامی عُرف یکی از مباحث بسیار مهم است که گاه مراجع تقلید در بعضی از امور به عرف رجوع می‌کنند و فتوای شرعی صادر می‌کنند، از این رو باید سنت‌ها و عرف جامعه مورد توجه تصمیم‌سازان و اندیشه‌وران قرار گیرد.

امام جمعه تبریز گفت: ایران اسلامی به دلیل اینکه از سبقه‌ تمدنی غنی برخوردار است و ارزش های اصیل بسیاری را در بطن و متن خود دارد ، اهمیت خاصی به مقوله فرهنگ و عرف قائل است و به همین دلیل هم فرهنگ عمومی بر اصول و معارف ایرانی - اسلامی تکیه دارد.

وی افزود: مردم، در جامعه‌ اسلامی و ایرانی از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند و باید با بهره ‌گیری از منویات مقام معظم رهبری که با درایت ویژه ای که دارند عرف مردم را ارزشمند می‌دانند، ما نیز همراه مردم و در کنار مردم باشیم.

امام جمعه تبریز در ادامه تاکید کرد: برای تحقق برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی نیازمند حضور اندیشمندان و اهالی علم و فرهنگ و همراهی حوزه و علما هستیم و امیدواریم با همدلی و همراهی شاهد تحولاتی در عرصه‌ِ فرهنگ عمومی استان باشیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تلاش و تکاپوی بیش از پیش کمیته‌های ذیل نظر شورای فرهنگ عمومی گفت: کمیته‌های ششگانه شورا باید مسائل مختلف جامعه را در ابعادی گسترده مورد مداقه قرار دهند و نتایج آن را برای تصمیم‌گیری متقنن و محکم در اختیار شورا قرار دهند.

امام جمعه‌ تبریز در ادامه با اشاره به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند مردم به نظام جمهوری اسلامی تعلق خاطر دارند.

حجت‌الاسلام مطهری اصل تاکید کرد: بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری مردم در تمام امور جامعه،‌ نقش اساسی و محوری دارند.

وی افزود: مقوله‌های اسلام و عدالت محوری و انسانیت محوری اسلام برای عمومی مردم حل شده و مورد قبول است و حضور پرشور در انتخابات اخیر نیز مؤید این امر است. اما مسئولین نیز باید برای همراهی و دلگرمی بیش از پیش مردم هم موانع را برطرف کنند و هم مشوق‌ها را افزایش دهند.

امام جمعه تبریز: جوانان سرمایه های ارزشمند کشور هستند

نامگذاری روزی به نام تبریز مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: مسئله نامگذاری روزی به نام شهرها، در شورای عالی انقلاب فرهنگی منتفی شده و تنها برای استانها روزی در نظر گرفته شده است اما با توجه به جایگاه و نقش ویژه تبریز و کنشگری گسترده این شهر در مسائل مختلف کشور، نامگذاری روزی به نام تبریز مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

"سیدمحمدحسین بلاغی" اعلام کرد:‌ در طی جلسات متعددی که برای انتخاب روز تبریز برگزار شده چند تاریخ همچون "۲۹ بهمن و قیام مردم تبریز"،‌"۴ مرداد به عنوان روز اعلام رسمی تشیع در ایران با مرکزیت تبریز" و روز "۱۴ مرداد با عنوان سالگرد صدور فرمان مشروطه" مطرح شده است.

وی گفت: موضوع تعیین یک تاریخ ثابت برای روز تبریز در سال های گذشته چندبار مطرح شده است که هربار به دلایل مختلف ناتمام مانده است.

وی افزود: به زودی و با همراهی و همفکری اعضای شورای فرهنگ عمومی استان،‌ یک روز به نام تبریز انتخاب و تثبیت می شود، چراکه نامگذاری روزی به نام تبریز می‌تواند به تعالی هویت تبریز کمک شایانی کند.

بلاغی سیاستگذاری‌های بلندمدت و هدفمند را از اهداف شورای فرهنگ عمومی برشمرد و گفت: فرهنگ عمومی به عنوان منشاء تحول های بنیادی شناخته می شود و مهم ترین وسیله حفظ یک جامعه است و امروز کشورهای مختلف نگاه ویژه ای به آن دارند،‌ از این رو تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی توسط این شورا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام مشهوری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان مطالبی را پیرامون سالروز برگزاری اولین نماز جمعه کشور همچنین گزارشی از فعالیت‌های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان و برنامه‌های این شورا ارائه داد.

تراب محمدی سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی به تحلیل آماری مشارکت اقشار مختلف مردم در چهاردهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری پرداخت.

تصمیم‌گیری برای تثبیت نامگذاری روز تبریز و ارائه پژوهش با موضوع چالشهای مرتبط با پوشش و البسه‌ ماه محرم توسط کمیته‌ امور دینی و فرق و مذاهب از دیگر مسائل و موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

امام جمعه تبریز: جوانان سرمایه های ارزشمند کشور هستند

در این نشست همچنین از ۲ اثر هنری که توسط شاهرخ اختیاری از هنرمندان برجسته استان در حوزه نقاشی خلق شده است،‌ رونمایی شد.

این هنرمند، پرتره شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل هاشم ۰- سید شریف آذربایجان – و همچنین پرتره شهید دکتر مالک رحمتی استاندار فقید آذربایجان‌شرقی را به تصویر کشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha