۱ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۲۸
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85544093
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کوهستان الوند زادگاه غزال‌های تیزپا؛ همدان پایگاه دوهای خیابانی کشور

همدان- ایرنا- امروزه ورزش دو ومیدانی همدان در رشته‌های استقامت، سرعت، پرتاب‌ و پرش‌ صاحب جایگاه خوبی در سطح کشور بوده و این موفقیت روزافزون حاصل برگزاری رویداد دوهای خیابانی و شناسایی استعدادهای نهفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش دو ومیدانی بدون تردید طی سال‌های گذشته یکی از موفق‌ترین رشته‌های مدال‌آور همدان به شمار می‌رود و هم اکنون در سطح المپیک، مسابقات جهانی و آسیایی دونده مستعد معرفی کرده است.

فعالیت مستمر هفت هزار دونده همدانی اگر چه با حداقل امکانات به ویژه در شهرستان‌ها مواجه هستند اما عشق به سرعت، پرواز و پرتاب این ورزشکاران سبب شده تا به این رشته ورزشی علاقه‌مند شوند.

این موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی اعضای هیات دو ومیدانی، مربیان استعدادیاب و قهرمان پرور و نیز استعداد ذاتی همدانی‌ها در رشته دو ومیدانی است.

برخی کارشناسان معتقدند برگزاری منسجم و مستمر دوهای عمومی در اقصی نقاط شهرها و روستاها، به شکل گسترده زمینه را برای شناسایی استعدادهای برتر این ورزش فراهم ساخته و یکی از عوامل موفقیت دو ومیدانی استان همدان است.

برخی کارشناسان معتقدند برگزاری منسجم و مستمر دوهای عمومی در اقصی نقاط شهرها و روستاها، به شکل گسترده زمینه را برای شناسایی استعدادهای برتر این ورزش فراهم ساخته و یکی از عوامل موفقیت دو ومیدانی استان همدان است.

به گفته آنان که قرار گرفتن همدان در ارتفاع و شرایط کوهستانی منطقه سبب شده تا دونده‌های مستعد این استان با آموزش‌های لازم، خیلی سریع در مرحله مسابقه و کسب مقام قرار بگیرند و براین اساس همواره در سطوح ملی و بین‌المللی همواره موفق باشند.

کسب مدال‌های رنگارنگ در مسابقات ملی و تورنمنت‌های بین‌المللی توسط دونده‌های جوان همدان نشانگر برنامه‌ریزی اصولی در راستای استعدادیابی و پرورش مناسب این قشر از ورزشکاران استان همدان است.

دو ومیدانی همدان سابقه درخشانی در مسابقات مختلف ملی و بین‌المللی دارد و پیشکسوتان این رشته ورزشی تا به امروز نیز در میدان‌های مختلف به ویژه رقابت‌های آسیایی صاحب عنوان و جایگاه شایسته هستند.

نیم قرن افتخار

هیات دو ومیدانی استان همدان در سال‌های اخیر با تدوین برنامه استعدادیابی و بکارگیری مربیان سازنده در این رشته توانسته در عرصه قهرمانی بسیار موفق عمل کند و این اقدام مؤثر موجب افتخارآفرینی در این ورزش را بیش از گذشته مهیا ساخته است.

مسعود بنوان، سعید سعیدی منش، مهدی محمدی و مهدی زارع نژاد، سیدکاظم اسدی، کرم سهرابی، مصطفی قاسمی، ایرج مرادی و دیگر مربیان سازنده این رشته ورزشی در استان همدان توانسته‌اند با پرورش استعدادهای ناب دو ومیدانی، جایگاه این رشته ورزشی را به لحاظ مدال‌آوری در کشور ارتقا چشمگیری دهند.

دو ومیدانی همدان بیش از نیم قرن سابقه فعالیت رسمی در میادین ملی و بین‌المللی را در تاریخ ورزش این استان دارا است و مرحوم جعفر جنتی و باب‌الحوائجی از بنیانگذاران این رشته در همدان بودند و در ادامه مرحوم احمد، ساده دل، وجدان زاده، حسینی، سماوات شریف، نادری فر، بیژن ذهاب و محمد مرادی به این ورزش پیوستند.

کوهستان الوند زادگاه غزال‌های تیزپا؛ همدان پایگاه دوهای خیابانی کشور

کوهستان الوند زادگاه غزال‌های تیزپا؛ همدان پایگاه دوهای خیابانی کشور


همدان پایگاه دوهای خیابانی کشور

دبیر هیات دو ومیدانی همدان در این باره گفت: همدان با توجه به فعالیت گسترده در برگزاری مسابقات دو ومیدانی در سطح شهرها و روستاها، به عنوان پایگاه "دوهای خیابانی" کشور برگزیده شد.

سید اصغر ذوقی احسن اظهار کرد: این افتخار حاصل پیگیری و تلاش‌های مجموعه هیات دو ومیدانی استان همدان در برگزاری گسترده رویدادهای دو ومیدانی در سطح کوچه و محلات است.

وی اضافه کرد: سال گذشته با برگزاری بیش از یکصد رویداد همگانی و عمومی ورزش دو ومیدانی در سطح محلات و روستاها، رکوردار کشور شدیم.

وی بیان کرد: این رویدادها با مشارکت پایگاه‌های بسیج و سایر دستگاه‌های اجرایی انجام شد و بزرگترین میدان استعدادیابی در بین رشته‌های ورزشی بود.

ذوقی احسن خاطرنشان کرد: هیات دو ومیدانی استان همدان سوابق درخشان و دیرینه‌ای در برگزاری دوهای خیابانی دارد، بیژن زهاب یکی از بنیانگذاران و فعالان موفق دوهای خیابانی و امدادی کشور در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود.

هیات دو ومیدانی استان همدان سوابق درخشان و دیرینه‌ای در برگزاری دوهای خیابانی دارد، بیژن زهاب یکی از بنیانگذاران و فعالان موفق دوهای خیابانی و امدادی کشور در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود.

وی افزود: بیژن زهاب با یک ابتکار بدیع و برنامه‌ریزی منسجم موفق شد برای اولین بار در سطح کشور دوندگان برجسته استان و کشور را گردهم آورد تا در یک برنامه دوی استقامت و به صورت امدادی مسیر طولانی همدان تا حرم امام خمینی ره را طی کنند و دوندگان مطرحی همچون محمد وجدان زاده، ابراهیم اطاعتی و سیدحسن حسینی در این برنامه حضور داشتند.

دبیر هیات دو ومیدانی همدان یادآور شد: هم اکنون این رویداد عمومی را به صورت منسجم و طبق تقویم سالیانه اجرایی کرده‌ایم و امسال به دنبال ثبت رکورد در مشارکت عمومی دونده‌ها هستیم.

محله تا روستا، هدفگذاری دو ومیدانی همدان

رئیس هیات دو ومیدانی همدان نیز گفت: سال قبل ما از ۱۲ هزار دونده در رده‌های سنی پایه تست استعدادیابی گرفتیم که نتیجه آن انتخاب ۴۰۰ مستعد بود که در یک دوره مسابقه نیز حضور یافتند.

مسعود بنوان افزود: تمام این نفرات بچه‌های روستانشین هستند که ما توانستیم با کمک پایگاه‌های مقاومت بسیج و سپاه این برنامه را اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: بهترین امکانات را می‌توانیم فراهم کنیم، دونده‌های استقامت ما چیزی از قهرمانان کنیایی کم ندارند و بر این اساس می‌توانیم با برنامه‌ریزی اصولی برای رشته‌های استقامتی به ویژه صحرانوردی به جایگاه اصلی خود برسیم.

بنوان خاطرنشان کرد: ورزشگاه مفتح همدان ۲ هزار متر از سطح دریا قرار دارد و این ویژگی برای ورزش دو ومیدانی به خصوص استقامت عالی است.

رئیس هیات دو ومیدانی همدان با اشاره به گستردگی برنامه دوهای خیابانی در سطح شهرهای استان یادآور شد: در سطح شهرها برنامه‌های گسترده‌ای داریم، به عنوان مثال سل قبل ۲۰ منطقه شهری را شناسایی کردیم که طرح استعدادیابی را به اجرا گذاشتیم.

وی افزود: جشنواره شهید چیت‌سازیان را داشتیم که در آن استعدادیابی کردیم، جشنواره سردار همدانی حفظ و نگهداری استعدادها را داشتیم، در جشنواره شهید شمسی پور نیز پیشرفت آن‌ها را شاهد بودیم و در نهایت در جشنواره شهدای قدس مسابقات رسمی را برگزار کردیم.

بنوان یادآور شد: ما باید از ظرفیت شهری به خوبی استفاده کنیم و ابزار لازم را هم داریم منتهی مسوولان باید پای کار باشند، چند سال قبل که بلوار ارم در حال پیاده راه‌سازی بود، از شهرداری بارها درخواست کردیم پیست پیاده روی اختصاصی را نیز طراحی کنند اما توجه نکردند و نتیجه این شد انبوه جمعیت اکنون به طور منظم و در یک مسیر مشخص در این بلوار فعالیت ندارند.

وی افزود: از شهردار همدان می‌خواهیم حداقل در سطح پارک‌هایی که جدید احداث می‌شود، ورزش‌های دو ومیدانی به خصوص پیاده روی نیز دیده شود. به خصوص در بوستان‌های بزرگ و جنگلی که قرار است در منطقه فخرآباد و سد اکباتان ایجاد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha