رونمایی نخست‌وزیر پیشین انگلیس از طرح ترامپ برای پایان جنگ اوکراین

تهران- ایرنا- «بوریس جانسون» نخست‌وزیر پیشین انگلیس از طرح صلح «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای اوکراین و پایان جنگ با روسیه رونمایی کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه دیلی میل، این سیاستمدار انگلیسی در مطلبی برای این روزنامه نوشت که طرح صلح ترامپ شامل مراحل زیر است؛

غرب به اوکراین اجازه می‌دهد تا از موشک‌های ATACMS (سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا) و سایه طوفان (Storm Shadow متعلق به ارتش بریتانیا) و همچنین سایر تسلیحات برای هدف قرار دادن فرودگاه‌های داخل روسیه استفاده کند. به ادعای این مقام پیشین انگلیسی، به محض عقب راندن نیروهای روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند پیشنهاد معامله را بدهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرده است: پس از پایان جنگ، برخی از نیروهای اوکراینی در کشورهای اروپایی مستقر می‌شوند تا جایگزین بخشی از ۷۰ هزار سرباز آمریکایی برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه شوند.

جانسون تشریح کرده است که این امر به ترامپ امکان می‌دهد تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند، نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند و اروپایی‌ها را وادار کند تا برای دفاع از خود، که یکی از اهداف مهم وی است، کارهای بیشتری انجام دهند.

در سوی دیگر میدان نیز، روسیه اعلام خواهد کرد که عملیات ویژه نظامی آن ماموریت خود را انجام داده و اوکراین را از وجود نازی‌ها زدوده است. ضمن آنکه اقدامات حفاظتی ویژه‌ای برای جمعیت روسی زبان اوکراین در نظر گرفته شده است.

جانسون در این مطلب ادعا کرده است که با حضور ترامپ در کاخ سفید، چشم انداز واقعی دوستی و ایجاد روابط حسنه جهانی با روسیه وجود دارد و به دورانی بازمی گردیم که در آن روسیه شریک مورد احترام گروه هشت (گروه هشت (G۸) یک سازمان بین‌دولتی بود که با ادغام روسیه در گروه هفت شکل گرفت. اما پس از اخراج روسیه در سال ۲۰۱۴، به نام قبلی خود گروه هفت بازگشت) و حتی ناتو بود.

به گفته این سیاستمدار، تنها راه رسیدن به چنین نقطه ای از مسیر زور و اجبار است. جانسون در ادامه اضافه کرده است: واشنگتن در زمان ترامپ باید نشان دهد که مرزهای بین المللی باید رعایت شود و امپراتوری شوروی را نمی توان از راه زور بازسازی کرد. این به معنای حمایت از اوکراینی ها است.

وی همچنین افزود: پیروزی اوکراین می تواند راه را برای روابط جدید و بسیار بهتر با روسیه هموار کند که پیروزی بزرگی برای آمریکا و کل جهان خواهد بود.

نخست وزیر پیشین انگلیس در تاریخ ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر) با ترامپ دیدار کرد و در این ملاقات دو مقام سابق در مورد وضعیت اوکراین گفتگو کردند. این دیدار چند روز پس از سوء قصد به جان ترامپ در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در پنسیلوانیا انجام شد.

سه روز بعد و در تاریخ ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) نیز ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نخستین تماس تلفنی خود را با ترامپ از سال ۲۰۲۱ انجام داد. ترامپ پس از این تماس، ارتباط با زلنسکی را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، ترامپ در کارزارهای انتخاباتی خود همواره مدعی شده است که می تواند ظرف ۲۴ ساعت جنگ اوکراین را پایان دهد. وی از جمله مخالفان تداوم حمایت های نظامی و مالی از اوکراین است. چندی پیش نیز دو مشاور ترامپ از تهیه طرحی برای پایان جنگ اوکراین در صورت به قدرت رسیدن دوباره رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خبر دادند و اعلام کردند که اوکراین تنها در صورتی می‌تواند تسلیحات بیشتری از آمریکا دریافت کند که به مذاکرات صلح با روسیه تن دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha