تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

تهران بزرگ - ایرنا - تسهیل در آمد و شد مردم با گسترش حمل و نقل عمومی در حدود ۳ سال اخیر (دوره ششم مدیریت شهری) موجب توسعه حمل و نقل ریلی، شبکه‌های تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی مانند سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) شده که اینها از جمله اقدامات مهم و موثر شهرداری تهران در بخش حمل و نقل پایدار شهری در این مدت است.  

به گزارش ایرنا، شهر تهران از منظر آلودگی هوا در نقطه‌ای قرار گرفته که اگر از شهروندان در مورد مهمترین معضلات این شهر بپرسیم، حتما به مساله آلودگی هوا و ترافیک اشاره دارند و آنها را مهمترین معضلات پایتخت اعلام می‌کنند لذا ورود شهرداری تهران به حوزه برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بویژه تاکسیرانی برای حل اساسی مشکل آلودگی هوا گامی مهمی و اساسی بشمار می‌رود.

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

نصب ۷۹ جایگاه شارژ برقی و امضای قرارداد نصب ۹۵۰ جایگاه دیگر در راستای ایجاد زیرساخت برقی

یکی از اقداماتی که می‌تواند در راستای کاهش تعداد تاکسی‌های فرسوده در پایتخت موثر باشد، توسعه فعالیت‌های مرتبط به ناوگان حمل و نقل عمومی در این کلانشهر است که در سال‌های اخیر این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در نظر گرفته شد بطوریکه نصب ۷۹ جایگاه شارژ برقی و امضای قرارداد نصب ۹۵۰ جایگاه دیگر در راستای ایجاد زیرساخت برقی از جمله این اقدامات است.

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

خرید ۵ هزار دستگاه تاکسی برقی داخلی

همچنین به گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران، نوسازی ۶ هزار و ۶۸۷ دستگاه تاکسی و خرید پنج هزار دستگاه تاکسی برقی از داخل همچنین مازاد بر نیاز شهر از خارج به میزان ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه در حال انجام است تا با حضور این خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد کاهش آلایندگی هوا باشیم.

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

قرارداد خرید ۱۰ هزار دستگاه ون و مینی بوس برقی

انعقاد قرارداد ۱۰ هزار ون و مینی بوس برقی در راستای نوسازی با توجه به فرسودگی ۹۸ درصدی ون های تهران، افزایش ناوگان فعال اتوبوسرانی از یک هزار و ۸۷۶ دستگاه به سه هزار و ۵۰ دستگاه و انعقاد قراردادهای جدید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و به همین تعداد اتوبوس برقی خارجی از جمله اقدامات موثر شهرداری تهران برای رفاه حال پایتخت‌نشینان در دوره ششم مدیریت شهری است.

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

خرید ۷۹۱ واگن قطار شهری خارجی

شهردار تهران در خصوص جبران کمبودهای ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت اظهار کرد: چند برنامه خرید خودروهای عمومی را بطور همزمان در دستور کار قرار داده که با اتمام قرارداد خرید و ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن ملی تولید داخل و نهایی سازی خرید ۷۹۱ دستگاه واگن خارجی که امید است اولین بخش آنها امسال به ناوگان مترو اضافه شود، شاهد افزایش خدمات رسانی به مردم خواهیم بود.

به گفته زاکانی شهرداری تهران، در دوره ششم مدیریت شهری همچنین ۳۷۰ دستگاه واگن را نوسازی کرده‌ایم که رشد ۲۶۰ درصدی نسبت به میانگین ۱۰ سال قبل داشته است.

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

بهره‌برداری از ۳۹ کیلومتر مسیر مترو و ۱۸ ایستگاه آن، رشد ۲۳ درصدی توسعه مترو نسبت به میانگین ۱۰ ساله

از دیگر اقدامات شهرداری تهران بهره‌برداری از ۳۹ کیلومتر مسیر مترو و احداث ۱۸ ایستگاه است که مجموع این ایستگاه‌ها ۳۱ کیلومتر طول دارند و از ایستگاه‌های حرم شاه عبدالعظیم، میدان حرم، ابن‌بابویه و چشمه علی می‌گذرد، بطوریکه آن را تبدیل به طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه خواهد کرد.

خط ۶ متروی تهران دو ویژگی مهم دارد؛ اول آنکه این خط مناطق جنوب شرقی تهران و مناطق پنج و دو را که از پرجمعیت‌ترین مناطق تهران هستند به شبکه مترو مجهز می‌کند و دوم آنکه با همه خطوط متروی تهران یعنی با ۶ خط اصلی، تقاطع دارد و مسیرهای مختلف را به هم متصل می‌کند که این اقدام نیز رشد ۲۳ درصدی نسبت به میانگین ۱۰ ساله دارد.

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

آغاز عملیات اجرایی خطوط جدید ۸، ۹ و ۱۰مترو تهران

همچنین با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش متروی پایتخت و نهایی سازی قرارداد احداث خط ۱۱ مترو که خط ۸ حدود ۴۲ کیلومتر، خط ۹ حدود ۵۰ کیلومتر، خط ۱۰ حدود ۵۰ کیلومتر و خط ۱۱ حدود ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به ناوگان حمل و نقل اضافه شد.

تحول در حمل و نقل عمومی پایتخت؛ از تقویت ناوگان اتوبوسرانی تا توسعه مترو

افتتاح بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور و خاورمیانه

بزرگترین پایانه مترو در خاورمیانه که پایانه زیرزمینی اکباتان به مساحت ۴ هکتار و ظرفیت ۲۱ رام قطار است نیز در اولین پویش امید و افتخار در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد، تا پیش از احداث این پایانه به لحاظ فنی خط چهارم ناقص بود اما با ایجاد این پایانه یکی از الزامات انجام و امکانات بسیاری را در اختیار متروی تهران قرار داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha