ایجاد سازمان‎‌های مردم‌نهاد ۲۲ درصد رشد داشته است

تهران - ایرنا - معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: تعداد سازمان‌های مردم نهاد ثبت شده در وزارت کشور از هشت هزار و ۵۸۰ تشکل به ۱۱ هزار مورد افزایش داشته و رشد ۲۲ درصدی ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محسن ولیئی روز یکشنبه در آیین رونمایی از سامانه صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد جوانان در وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: طرح نهضت ملی مشارکت های اجتماعی که در اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد، همچنان ادامه دارد و ۱۸ هزار تشکل مردم نهاد در سامانه ثبت نام کردند که چهار هزار تشکل مربوط به وزارت ورزش و جوانان است.

وی افزود: برمبنای این طرح، همه سازمان‌های مردم نهاد به ۱۴ گروه تقسیم می شوند که تمام آسیب های اجتماعی ذیل آن هستند و پس از آن ذیل کارگروه‌های شورای اجتماعی کشور فعالیت خواهند کرد.

معاون سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه یک آسیب اجتماعی ممکن است در برخی شهرها فراگیری بیشتری داشته باشد، گفت: گروه‌های اجتماعی به عنوان حلقه‌های واسط در این بخش ها تقویت می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: طرح رتبه بندی و سطح بندی سازمان های مردم نهاد و غربالگری آنها تا شهریور ماه امسال به پایان می رسد.

ولئیی با بیان اینکه تسهیل ثبت سمن ها از وظایف دولت است، بر کاهش فرآیند صدور مجوز این تشکل ها تاکید کرد و گفت: سامانه های صدور مجوز با هدف سهولت در تمدید یا تاسیس مجوزها و پروانه ها راه اندازی شده اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۲۰ هزار سمن و گروه جهادی و حلقه های میانی ثبت شده است که ۱۱۰ هزار تشکل در سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۱ هزار تشکل در وزارت کشور، ۱۱ هزار تشکل در کمیته امداد ثبت شده اند و ۵۳ هزار گروه جهادی و ۳۶ هزار کانون فرهنگی هنری نیز در مساجد فعالند.

ولیئی با بیان اینکه برخی از این تشکل ها دارای ۴ یا ۵ پروانه و مجوز از دستگاههای مختلف هستند، خاطر نشان کرد: موازی کاری و تعدد در صدور پروانه مشکلاتی ایجاد کرده که امیدواریم که بتوانیم یک مرجعی برای امر صدور پروانه ایجاد شود تا تعدد پروانه های صادر شده را کنترل و نظارت کند.

به گفته وی از نظر داشتن تشکل ها نسبت به کشورهای دیگر وضعیت خوبی داریم اما از نظر کیفیت آموزش و توانمندسازی و حمایت وضع خوبی نداریم.

وی افزود: شورای توسعه تشکیل شده اما شورای توسعه ، شورای حمایت نیست در حالی که باید بتوان از لحاظ حقوقی، مالی و اعتباری حمایت خوبی از تشکل های به صورت قانونی انجام دهد.

به گزارش ایرنا، سامانه صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مردم نهاد حوزه جوانان به منظور تسهیل تشکیل سمن‌ها مرتبط با قشر جوان امروز در وزارت ورزش و جوانان رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha