۴۳۵ مگاوات انرژی نو برای خراسان جنوبی در دست اجرا است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: پیک مصرف برق استان ۴۳۰ مگاوات بوده و اکنون ۴۳۵ مگاوات انرژی نو به همت دولت سیزدهم در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز یکشنبه در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقایس در جوار چاه‌های کشاورزی استان افزود: این طرح از جمله طرح‌های نو در سطح کشور است که از خراسان جنوبی آغاز شد و امیدواریم هرچه سریعتر اجرایی شود.

وی بیان کرد: مجوز ایجاد ۷۰۰ مگاوات انرژی نو به وسعت ۲ هزار هکتار در دولت سیزدهم به خراسان جنوبی داده شده و از ابتدای این دولت سه مناقصه توسط ساتبا برای ایجاد نیروگاه خورشیدی برگزار شد که سهم خراسان جنوبی ۴۵۵ مگاوات بوده و ۲۰ مگاوات آن اجرایی و وارد مدار شده، بقیه هم در دست اجراست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۴۰ مگاوات انرژی نو در استان اجرا شده که ۲۰ مگاوات آن در دولت سیزدهم وارد مدار شده‌ است.

وی با اشاره به ۲ هزار و ۶۵ چاه کشاورزی در خراسان جنوبی گفت: مرحه اول این طرح در ۱۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان اجرا خواهد شد البته محدودیتی در پرداخت تسهیلات برای ایجاد نیروگاه‌های بیشتر در جوار چاه‌های کشاورزی نداریم.

قناعت عنوان کرد: ایجاد نیروگاه خورشیدی در جوار چاه‌های کشاورزی طرح مهم، راهبردی و حیاتی است که در استان رقم می‌خورد.

وی افزود: این طرح همچنین در راستای تحقق شعار سال و مشارکت مردم برای ارتقای جایگاه تولید در بخش کشاورزی طراحی شده‌ است زیرا قطعی برق باعث بر هم زدن مدار آبیاری، کاهش تولید محصول در واحد سطح، نارضایتی و زیان کشاورزان می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: امروز با انعقاد این تفاهم‌نامه شاهد مشارکت مردم در سرمایه گذاری و تولید انرژی پاک هستیم همچنین اجرای این طرح باعث خارج شدن چاه‌های کشاورزی از برنامه خاموشی شرکت توزیع برق در گرما و سرما می‌شود و اقدام ارزشمند، زیربنایی و اساسی است که جای تقدیر دارد.

وی بر ضرورت اطلاع رسانی به‌جا و به‌موقع درباره طرح ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس تاکید کرد و گفت: حمایت‌های لازم را خواهیم داشت تا این طرح به سرانجام برسد، مشکلات احتمالی در روند اجرا نیز منتقل شود تا با ارائه راهکارهای لازم نسبت به رفع آن اقدام شود.

تفاهم نامه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در جوار چاه‌های کشاورزی امروز بین استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت توزیع نیروی برق، بانک قرض الحسنه مهر ایران و اتاق اصناف کشاورزی استان خراسان جنوبی امضا و مبادله شد.

براساس این تفاهم‌نامه، نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت میانگین ۵۰ کیلو وات در مجاورت ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان احداث می‌شود که به خودکفایی برق در چاه‌های کشاورزی می‌انجامد و آورده اقتصادی خوبی برای مالکان چاه‌ها به همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha