دهقان: ۲۰۰ پرونده بین المللی در دولت سیزدهم مدیریت شد

تهران- ایرنا-معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: با دسته بندی پرونده‌های بین المللی ایران ۷۰ پرونده در دولت سیزدهم احیا و بیش از ۲۰۰ پرونده بین المللی هم در این دوره مدیریت شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد دهقان روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت که برای نخستین بار به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، با ارائه گزارش عملکرد این معاونت در دولت سیزدهم گفت: در حوزه بین الملل از اوایل انقلاب تاکنون حدود ۴ هزار پرونده داشتیم. وقتی ما وارد شدیم گفتند ۱۳۶ پرونده بین المللی وجود دارد که با دسته بندی این ۴ هزار پرونده حدود ۷۰ پرونده جدید احیا شد که این پرونده ها یا راکد مانده بود و یا با تغییر دولت ها فراموش شده بود ک در این دوره ما ۲۰۰ پرونده را مدیریت کردیم و بخشی از این پرونده‌ها هم مختومه شد.

وی اضافه کرد: ما بر اساس تدبیر رییس جمهور شهید از حالت تدافعی به رفتار جسورانه هجومی در عرصه حقوقی تغییر جهت دادیم که بخشی از پرونده‌ها مهم را اینجا بیان می‌کنم.

دهقان اضافه کرد: ما ۵ پرونده ملی داریم که دولت با دولت است یک پرونده، حکم تاریخی برای اولین بار در تاریخ کشور علیه آمریکا در ابتدای بهار ۱۴۰۲ صادر شد و آن پرونده برخی اموال بود که بر اساس عقدنامه مودت رای صادر شد و آمریکا دو سال فرصت دارد که خسارت وارده به شرکت‌های ایرانی را پرداخت کند اگر ما به تفاهم نرسیم که نمی رسیم خود دیوان بین المللی دادگستری دوباره رای صادر می کند.

معاون حقوقی رییس جمهور اضافه کرد: پرونده دیگر پرونده تحریم است که ما ۱۰ جلد و هزاران سند که بر اثر تحریم به ملت ایران وارد شده است را جمع آوری کردیم و به عنوان لایحه ثبت و الان در شرف برگزاری جلسه استماع هستیم امیدواریم رای تاریخی دیگری در اوایل سال آینده علیه آمریکا صادر شود.

وی با اشاره به پرونده دیگری مربوط به کشور کانادا، بیان داشت: کار دیگر هم اقدام هجومی علیه کانادا بود، چون این کشور مصونیت جمهوری اسلامی را نقض می‌کرد و با همکاری وزارت خارجه این پرونده به جریان افتاد و در یک وضعیت خاص ثبت شد این هم یکی از بزرگترین اقداماتی بود که در این دولت با نگاه اقدامات جسورانه حقوقی انجام شد.

دهقان با اشاره به پرونده هواپیمای اوکراینی اضافه کرد: ما پرونده هواپیمایی اوکراینی داریم که چهار کشور علیه ما شکایت کردند، بر این پرونده مسلط هستیم، پرونده دیگر هم پرونده شهید سلیمانی هست که کار انجام شده است و منتظر اقدامی هستیم که لایحه را ثبت کنیم.

وی با بیان اینکه بخش از پرونده‌های بین‌المللی، پرونده‌های میان ایران وآمریکاست، گفت: ما نزدیک به چهار هزار پرونده داریم که بخشی از این پرونده تعیین تکلیف شده اند بخشی هم در شرف مشورت هستند، البته ۱۷ پرونده در دیوان باقی مانده که خواهان یک پرونده آمریکاست و ۱۶ پرونده هم خواهان ایران است.

دهقان اضافه کرد: از اول انقلاب تاکنون ۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار ما آمریکا را محکوم کردیم و دو میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار هم آمریکا ما را محکوم کرده است، ۴۳میلیون دلار هم از امریکا طلبکار بودیم که پرداخت نکرد و توانستیم بعد از چندین بار مکاتبه این پول را از امریکا دریافت کنیم.

وی درخصوص پرونده‌های ضد تروریستی گفت: ما دهها پرونده به اصطلاح امریکا ضد تروریستی وجود داریم که هیچ رای علیه ما صادر نشده است.

معاون حقوقی رییس جمهور اضافه کرد:اقدام بزرگی که در این دولت انجام شد پیگیری از دیوان عالی کشور فرانسه ، لوکوزامبرگ و دیوان عالی کشور ایتالیا برای رفع خواسته آمریکا بود ما در اینجا پیروز شدیم و رای تاریخی به نفع ما صادر شد.

دهقان اضافه کرد: در لوکزامبورگ یک میلیارد ۷۰۰ میلیون دلار وجه در بانک مرکزی داریم که در گذشته به خاطر برخی بی تدبیری‌ها توقیف شده بود ما توانستیم رفع توقیف قضایی را با رای دیوان عالی کشور لوکزامبورگ و با رای دادگاه استیناف بگیریم.

وی تصریح کرد: همچنین در این دولت، از سوی بانک ملی و بانک صادرات ۲۴۳ میلیون دلار رای علیه بحرین صادر شد و آنها از این رای شکایت کردند که در حال رسیدگی است.

معاون حقوقی رییس جمهور در مورد کرسنت هم گفت: در سال ۱۳۹۳ علی رغم اینکه دلسوزان گفتند که این اقدامات نشود و الا محکوم می‌شویم برخی گوش نکردند در سال ۱۳۹۳ محکوم شدیم و با پایان دولت دوازدهم هم شرکت نفت به۲ میلیارد ۴۲۹ میلیون دلار محکوم شد.

وی با بیان اینکه کرسنت۲ در دولت سیزدهم مطرح شد گفت: با اقدامات دستگاههای ذی ربط وسازمان حقوقی دولت دیوان کرسنت ۲ مضحمل شده است و الان به دنبال دیوان جدید است که امیدواریم در آینده به خیر بگذرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha