۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۴
کد خبر: 85545029
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

نوید خرید برق از کشاورزان فارس؛ راه‌گشا یا چاه‌گشا؟

شیراز - ایرنا - این روزها یکی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان فارس خاموشی چاه‌های کشاورزی در ساعاتی از روز است که متولیان برق برای حل این دغدغه و حمایت از این قشر پیشنهاد خرید برق صرفه‌جویی شده از این چاه‌ها را داده‌اند؛ تدبیری که باید منتظر ماند و دید که تا چه حد می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خاموشی چاه‌های کشاورزی در تابستان یکی از مهمترین چالش‌های کشاورزان فارس به شمار می‌رود؛ با شروع فصل گرما سیاست‌های دولت برای مصرف بهینه برق در دستور کار قرار می‌گیرد و قطعی چند ساعته برق در بخش کشاورزی نیز یکی از مصوبات دولت در این زمینه محسوب می‌شود.

کشاورزی فارس چه تعداد مشترک برق دارد؟

این در حالیست که بخش عمده‌ای از کشاورزان هنوز هم از چاه‌های کشاورزی برای آبیاری زمین‌ها و مزارع خود استفاده می‌کنند؛ چاه‌هایی که به وسیله پمپ های برقی کار آبیاری را انجام می‌دهند.

با این حال متولیان برق فارس معتقدند بخش کشاورزی بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص داده‌ و نصف کل انرژی مصرفی استان متعلق به این حوزه است.

متولیان برق فارس معتقدند بخش کشاورزی بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص داده‌ و نصف کل انرژی مصرفی استان متعلق به این حوزه استطبق آخرین گزارش‌ها شرکت توزیع برق فارس در حال حاضر به حدود ۳۰ هزار مشترک کشاورزی خدمات ارائه می‌دهد که حدود ۲۵ هزار اشتراک مربوط به مصارف پمپاژ آب کشاورزی است؛ از حدود ۲۵ هزار اشتراک کشاورزی نیز حدود ۲۳ هزار اشتراک فعال است که به گفته مسئولان مربوطه همه این اشتراک‌ها به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

شرکت توزیع برق شیراز نیز کار مدیریت و تأمین و توزیع بهینه برای ۱۹ هزار و ۲۴۱ مشترک برق کشاورزی را بر عهده دارد، در حالی‌که مشترکان کشاورزی حدود یک درصد از کل یک میلیون و ۲۲۰ هزار مشترک برق در این حوزه را به خود اختصاص داده اما بیش از ۳۰ درصد از برق توزیع شده با تعرفه کشاورزی در این بخش مولد به مصرف می‌رسد.

مصوبه‌ای برای کاهش مصرف برق در بخش کشاورزی

با توجه به اینکه بخش کشاورزی سهم عمده‌ای از مصارف برق را به خود اختصاص داده است، فعالان در صنعت برق بر این باور هستند که مدیریت مصرف نیازمند همکاری کشاورزان با شرکت‌های توزیع برق است و هر گونه تعامل و هم‌افزایی کشاورزان با این شرکت‌ها می‌تواند نتایج درخشانی در عبور از تابستان پرمصرف امسال به همراه داشته باشد.

در سال‌های اخیر مصوبه‌ای در قالب یک دستورالعمل مشترک برای کاهش مصرف برق بخش کشاورزی اعمال شد که بر اساس این مصوبه برای مدیریت پیک بار همکاری تمامی مشترکان مشمول در برنامه مدیریت بار به مدت پنج ساعت در روز ضرورت دارد

در بخشی از این مصوبه نیز با اشاره به برنامه‌ پاداش مشترکان کشاورزی آمده: مشترکان چاه کشاورزی برای قطعی برق در ۲بازه زمانی ۱۱ تا ۱۶ و ۱۳ تا ۱۸ دسته‌بندی شده‌اند و مشترکانی که حداقل ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را از طریق پنل خورشیدی تأمین کنند، شامل معافیت خواهند شد.

همچنین میزان مشارکت مشترکین کشاورزی، متناسب با میانگین ساعت مجاز برداشت آب روزانه مندرج در پروانه بهره‌برداری است و تمام پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده برای چاه‌های کشاورزی فارس، دارای ساعات مجاز کارکرد کمتر از ۱۳ ساعت در یک شبانه روز هستند، مشترکان با کاهش مصرف برق به میزان پنج ساعت در روز در تمامی ایام هفته با در نظر گرفتن تعداد روز و همکاری مشمول بخشودگی کامل بهای برق مصرفی و بخشودگی بهای برق مصرفی متناسب با تعداد روزهای همکاری می‌شوند.

این مصوبه در حالی به مرحله اجرا رسید که بسیاری از کشاورزان معتقدند خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان برداشت محصول یکی از مهمترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است و ضررهای بسیاری را به این بخش وارد می‌کند.

رییس صنف کشاورزی فارس در این باره گفت: کشاورزان فارس در چهار یا پنج ماه از سال با قطعی برق چاه‌های کشاورزی رو به رو هستند که این قطعی در سال‌های گذشته از سه ساعت در روز آغاز شده و در سال جاری به ۶ ساعت نیز رسیده که این سیاست، افزون بر آسیب‌های جدی که به تجهیزات چاه‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد می‌کند موجب کاهش تولید هم می‌شود.

با محاسبات صورت گرفته، هر چاه کشاورزی با مصرف متعارف می‌تواند از این طریق و با اندکی صرفه‌جویی بیشتر، در حدود هشت تا ١٠ میلیون تومان از صنعت برق پاداش دریافت کند که البته باید پیشتر این همکاری را به اداره برق منطقه خود اعلام کنندتدبیری برای حمایت؛ خرید برق صرفه‌جویی شده از چاه‌های کشاورزی

برای حل این دغدغه مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ از راه‌اندازی طرحی خبر داد که براساس آن کشاورزان در صورت همکاری بیشتر با برنامه‌های مدیریت مصرف برق، می‌توانند میزان صرفه‌جویی شده را به نرخی چهار برابر بالاتر از قیمت تامین برق به فروش برسانند؛ طرحی که در استان فارس و شهر شیراز نیز مورد توجه قرار گرفت و اجرایی شدن آن توسط مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز اعلام شد.

محمد رضا سلاحی درباره شرایط خرید برق صرفه‌جویی شده از چاه‌های کشاورزی گفت اگر کشاورزان بتوانند با بهینه‌سازی سیستم‌های برقی چاه‌های کشاورزی و یا همکاری بیشتر، صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند، به صورت پلکانی افزایشی، برق صرفه‌جویی شده با نرخی در حدود ۲هزار و ٥٠٠ تومان یعنی چهار برابر هزینه تأمین برق از آنها خریداری می‌شود.

بدین‌ترتیب با محاسبات صورت گرفته، هر چاه کشاورزی با مصرف متعارف، می‌تواند از این طریق و با اندکی صرفه‌جویی بیشتر، در حدود هشت تا ١٠ میلیون تومان از صنعت برق پاداش دریافت کند که البته باید پیشتر این همکاری را به اداره برق منطقه خود اعلام کنند.

این طرح در حالی به اجرا درآمده که استان فارس یکی از استان‌هایی است که در چند سال گذشته با خشکسالی و بحران آب روبرو بوده و این امر بخش قابل توجهی از قنوات و چشمه‌های استان را با کمبود آب مواجه کرده است.

این استان پهناور همچنین به عنوان یک استان فعال در بخش کشاورزی شناخته می‌شود و جمعیت قابل توجهی از مردم در گوشه گوشه آن به حرفه کشاورزی مشغول هستند.

لذا این پرسش مطرح است که آیا اجرای این طرح‌ می‌تواند رضایت کشاورزان را برای پیشبرد فعالیت‌هایشان در این استان به همراه داشته باشد؟ و آیا این طرح برای کشاورزان راه‌گشاست یا اجرای آن چالش‌های دیگری را به دنبال خواهد داشت؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha