رزمایش مرکب امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در بندرانزلی آغاز شد

رشت- ایرنا- سخنگوی رزمایش مرکب امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ گفت: این رزمایش با ابتکار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و با همت همه ارگانهای دریایی حاضر در دریای خزر برای نخستین بار در دریای خزر اجرایی شد.  

ناخدا یکم ستاد عباس حسنی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل؛ ناو موشک انداز «پیکان»، «جوشن»، «درفش»، «سپر»، ۲ فروند بالگرد ۲۱۲ AB و یگان شناوری نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، شناورهایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور ۴۵ SB روسیه که امروز وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد، حضور دارند.

وی ادامه داد: کشورهای صاحب دریا و سواحل همواره برای مواجهه با سوانح دریایی آماده هستند از این رو با ابتکار علمی و راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران این رزمایش شکل گرفته و علاوه بر جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر شامل جمهوری آذربایجان و فدراتیو روسیه بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت دارند.

وی هدف از اجرای این رزمایش را ارتقاء تعاملات و همکاری‌های بین ارگانهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر اعلام کرد و افزود: استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دریای خزر به منظور حفظ و ارتقاء امنیت دریانوردی دریانوردان حاضر در این پهنه آبی با اهمیت، نشان‌دهنده آن است که ما حضور کشورهای فرامنطقه ای را در این منطقه بر نمی‌تابیم.

ناخدا یکم حسنی اضافه کرد: تلاش داریم با هم افزایی و همکاری بین ارگانهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و همراهی سایر کشورهای دریای خزر نیازمندی های مرتبط با حوادث و سوانح دریایی را در داخل رفع کنیم و نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه ای نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: این رزمایش به مدت چهار شبانه روز انجام خواهد شد و شامل مرحله ساحلی مشتمل بر طراحی‌ها، هماهنگی‌ها، نشست‌های توجیحی و آموزشهای مرتبط با تمرینات است؛ فاز عملیاتی و تاکتیکی آن نیز که از امروز آغاز شد شامل عملیات اطفاء حریق، امداد و نجات کارکنان در آب افتاده و آسیب دیده، ارتقاء سطح مهارت کارکنان در برقراری امنیت دریایی و عملیات عکس برداری هوایی است. در پایان یگانهای شرکت کننده و حاضر در رزمایش از مقابل ناو فرماندهی سپر رژه خواهند رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha