دانشگاه ملی مهارت در خراسان جنوبی به دنبال بومی سازی رشته‌ها است

بیرجند - ایرنا - رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان جنوبی گفت: بومی سازی رشته‌ها و تغییر سرفصل دروس براساس آمایش منطقه‌ای از سیاست‌های این دانشگاه بوده که در اولویت قرار گرفته است.

محمدرضا مالکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه ملی مهارت واحد استان خراسان جنوبی با حدود سه هزار دانشجو و ۶ مرکز در شهرهای بیرجند، طبس، قاین، فردوس و نهبندان فعال است.

وی بیان کرد: این دانشگاه در ۴۳ کد رشته کاردانی، ۱۹ کد رشته کارشناسی ناپیوسته و سه کد رشته کارشناسی پیوسته از طریق کنکور سراسری (ویژه این دانشگاه) که سالیانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، دانشجو می‌پذیرد.

رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان جنوبی گفت: مهندسی عمران، مهندسی برق قدرت، مهندسی استخراج معدن، مهندسی کامپیوتر، مهندسی تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی، مهندسی مکانیک خودرو، طراحی دوخت، حسابداری، تربیت بدنی و تربیت کودک از جمله رشته‌های این دانشگاه است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آموزش‌های دانشگاه مهارت به صورت کارگاهی و ۳۰ درصد نظری است افزود: دانش آموختگان این دانشگاه علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارت‌های عملی و کاربردی لازم نیز برخوردار هستند و بیشتر در زمینه‌های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می‌شوند.

مالکی تصریح کرد: با توجه به افزایش قابل توجه بودجه دانشگاه، هنوز با سرانه دانشجویی سایر دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاوت معناداری وجود دارد.

وی گفت: با توجه به هزینه‌های قابل توجه تجهیزات آموزش مهارتی و مصارف کارگاهی امید است دولت چهاردهم نیز در افزایش بودجه دانشگاه ملی مهارت مساعدت کند تا این دانشگاه به اهداف آموزش مهارتی خود برسد.

رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان جنوبی با اشاره به تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای در کشور، از سال ۱۳۹۰ با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد.

وی افزود: به منظور تحقق آموزش‌های مهارتی و نگاه ویژه وزارت عتف، شورای گسترش آموزش عالی در جلسه سوم تیر امسال با تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه ملی مهارت موافقت کرد.

مالکی گفت: بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه، آموزش مهارتی در کشور باید ۳۰ درصد تحقق می‌یافت که با نگاه خوش‌بینانه در زمان حاضر توانسته‌ایم آن را به ۱۶ درصد برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌ بینی‌ شده است اظهار کرد: ضعف در مهارت آموزشی دانش آموختگان باعث شده است در برنامه هفتم توسعه اهمیت ویژه ای به آموزش‌های فنی و حرفه ای و مهارتی داده شود.

رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان جنوبی گفت: این دانشگاه درصدد است ضمن گذر از نسل سوم دانشگاه‌ها گامی فراتر نهاده و دانش آموختگان ماهر، متعهد و دغدغه‌مند تربیت کند که ضمن رویارویی با واقعیت‌های جامعه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، پاسخگوی مطالبات خود و جامعه باشند و به حل مسائل بپردازند.

وی افزود: تحقق این هدف مهم به عوامل بسیاری بستگی دارد که از جمله می‌توان به ارتباط موثرتر با صاحبان صنایع، مشاغل و حرفه‌ها، بازتولید برخی رشته‌های مهارتی مورد نیاز برای تامین بازارهای کار داخلی و جهانی اشاره کرد.

درخواست دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای مبنی بر تغییر عنوان دانشگاه به عنوان دانشگاه ملی‌ مهارت در جلسه ۹۷۴ شورای گسترش آموزش عالی موافقت و مقرر شد فرایند قانونی اصلاح اساسنامه توسط آن دانشگاه انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha