ارسال هزار اثر به اولین رویداد استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی/ ۹۸ اثر به رقابت نهایی رسیده‌اند

تهران- ایرنا- هزار اثر توسط ۳۳۲ فیلم‌نامه‌نویس به دبیرخانه اولین رویداد استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی ارسال شده که ۴۰ درصد آثار از تهران و ۶۰ درصد مربوط به هنرمندان استانی است، از این میان ۹۸ اثر به رقابت نهایی رسیدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهزاد رشیدی دبیر اجرایی اولین رویداد استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی روز دوشنبه - اول مرداد- در نشست خبری رویداد استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار داشت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برای کمک به سینمای ایران، اولین رویداد را از هفتم تا نهم مرداد با همکاری سازمان سینمایی، دانشگاه علم و فرهنگ، شرکت سروش و ... برگزار می‌کند که به دنبال ارتقای دانش فیلم‌نامه‌نویسی و معرفی استعدادهای فیلم‌نامه‌نویسی به تهیه‌کنندگان فیلم هستیم.

وی افزود: هزار اثر توسط ۳۳۲ نفر تهیه و به دبیرخانه ارسال شده است. ۴۰ درصد آثار از تهران و ۶۰ درصد این آثار مربوط به هنرمندان استانی است که از ۴۲ درصد صاحبان آثار زن و ۵۸ درصد فیلمنامه نویسان مرد هستند.

وی گفت: از بین آثار ، ۴۴ درصد در زمینه فیلم کوتاه و ۵۶ درصد فیلم بلند و سریال است. ۹۸ اثر به عنوان آثار منتخب در بخش کوتاه و فیلم بلند با ریاست مهدی سجاده‌چی در هیات ارزیابی معرفی شده‌اند که از میان منتخبان به سینما معرفی می‌شوند.

دبیر اجرایی اولین رویداد استارتاپی اظهار داشت: در چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی میزبان خواهیم بود که در فضای کارگاهی و با حضور اساتید فیلمنامه‌نویسی برگزار می‌شود.

سینما در ایده و فیلم‌نامه ضعف دارد

محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: وقتی از صنایع خلاق صحبت می‌کنیم اولین صنعتی که از آن صحبت می‌کنیم سینماست که از صنایع فرهنگی پیشرو است.

وی افزود: صنعت سینما ضعف در ایده و فیلم‌نامه دارد. ما به عنوان متولی صنایع فرهنگی کشور تصمیم گرفتیم از طریق دیگر به حوزه صنعت سینما بپردازیم و فضایی ایجاد کنیم تا ایده‌پردازان در حوزه ایده و طرح در سینما را شناسایی و به صنعت سینما معرفی کنیم.

ایمانی‌خوشخو در این باره که آیا این امکان وجود دارد که ایده‌ها را در جشنواره‌هایی مانند کوتاه تهران و فجر ارائه شوند؟ گفت: ممکن است در آینده، برگزیده‌ها جزو منتورها باشند. این رویداد اولین قدم است.‌

می خواهیم جریان فیلم‌نامه‌نویسی راه بیاندازیم

مهدی سجاده‌چی در این نشست خبری گفت: در همه تولیدات فرهنگی و غیرفرهنگی دیگر کشورها از ایده کشورهای پیشرو استفاده می‌کنند؛ مانند طراحی خودرو که از جای دیگر با تغییراتی بیاوریم بهتر از این است که مهندسان مکانیک طرح جدیدی ایجاد کنند؛ خلاقیت هم این‌گونه است.

وی افزود: تلاش کنیم خلاقیت داشته باشیم تا ضرورت‌های ما را تامین کنند، خیلی ارزشمند است که یک مدیریت دانشگاه تصمیم گرفته راه خلاقیت را برای جوانان کشور در حوزه فرهنگ را باز کند، امید است زمینه فراهم شده و تعدادی از جوانان خلاقیت را در عرصه سینما یاد بگیریم. این مراد همه دست‌اندکاران کشور است و امید است این کوشش‌ها نتیجه دهد.

سجاده‌چی گفت: همیشه از بین تعداد زیادی فکر و ایده، تعدادی و الزاما نه شایسته‌ترین‌ها شانس ساخته شدن پیدا می‌کنند. در اینجا در فکر اولیه از افراد خواستیم اگر برای هر شکل نمایشی تصویری دارد برای ما بفرستد و در حد طرح و ایده بود و هدف ما پیدا کردن ذهن خلاق بود. این رویداد جای هنرمندانی است که حدس می‌زنیم افرادی پیدا شوند که برای فیلمنامه‌نویسی خلاقیت دارند.

وی افزود: هیچ کدام از سازمان‌ها که بودجه کلان دارند برای فیلم‌نامه‌نویسی اقدامی نمی‌کنند و پارک، نهادی است که با این ایده تلاش می کند چنین کار ارزشمندی را انجام دهد و جریان فیلمنامه‌نویسی را راه بیاندازد.

وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره این که چقدر به بدیع بودن طرح‌ها و ایده‌ها توجه شده است، گفت: افرادی شاید این تصور را بکنند که با فکر دیگران برای خود شایستگی بخرند، اما هر جایی که شبیه و آنقدر شبیه بود که اثری کپی است و برداشت نادرست و غیراخلاقی و غیرقانونی شده بود حذف شد. فرایند بررسی و گزینش برای جلوگیری از این کار به کار گرفته شده تا در آینده این اتفاق نیفتد.

سجاده‌چی گفت: ایده‌هایی هستند که اگر درست منتشر شوند این شانس را دارند که به صنعت سینما برسند. تعداد زیادی آمده بودند خلاقیت کنند اما بی‌معنا بودند و در عین حال آثار خوبی هم رسیده است؛ در گونه‌های اجتماعی و دفاع مقدس آثار زیادی بوده و در زمینه‌های فانتزی و تخیلی آثار شاخصی ارائه نشده است.

رویداد استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی ویترینی نیست

سیدجلال چاوشیان دبیر علمی رویداد در این نشست گفت: صنایع خلاق دغدغه جدی پارک فناوری است و تنها پارکی که به صنایع علمی و فرهنگی می‌پردازد همین پارک است. ما در نظامی با ماهیت فرهنگی زندگی می کنیم و شایسته است به اقتصاد فرهنگ بیشتر توجه شود.

وی افزود: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ۵ سال است تاسیس شده و به دنبال سامان‌دهی صنعت سینما بود. قرار بر این است که رویداد استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی فقط یک رویداد ویترینی نباشد، تمام تلاش ما این است که به جریان مستمر در شناسایی استعدادها تبدیل شود.

چاوشیان بیان کرد: از دو سال پیش موضوع استارتاپی فیلم‌نامه‌نویسی مورد توجه قرار گرفت و از طرح و ایده‌های اولیه این ماجرا آغاز شد و به ایده نهایی برای فعالیت رسیدیم و برای استادان راهنما تلاش شد در خدمت بهترین و معتبرترین‌ها برای ارزیابی آثار باشیم، آقای سجاده‌چی کمک و حمایت کردند و توانستیم به مجموعه فاخر و ارزشمندی از افرادی که به کشف استعدادها کمک می‌کنند برسیم.

وی ادامه داد: در سه روز این رویداد ارتباط علمی استادان سینما با شرکت کنندگان برقرار می شود، ماهیت پارک هم حمایت از چنین فعالیت‌هایی است و برای افراد برگزیده فضاهای دیگری را فراهم می‌کنیم، هیات داوران این رویداد شامل پوران درخشنده، مصطفی رستگاری، علی معظمی و حجت‌الاسلام حسین رحیم‌زاده و مهدی‌سجاده‌چی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha