۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85545468
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

«الفبا در تبعید» به قلم معلم کودکان افغانستانی نوشته شد

تهران- ایرنا- کتاب «الفبا در تبعید» پایان نامه کارشناسی‌ارشد نویسنده در رشته جامعه شناسی با عنوان «واکاوی تجربه زیسته معلمان زن مهاجر افغانستانی از چالش‌های شغلی در جامعه میزبان (مطالعه موردی معلمان زن شاغل در مدارس خودگردان)» است. 

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، تحصیل کودکان، پس از امنیت یکی از دغدغه‌های همیشگی مهاجران ساکن در ایران از دیرباز تا به امروز بوده است. با وجود مشکلات بی‌شماری که در راه آموزش مهاجران افغانستانی وجود دارد بسیاری از مدارس خودگردان به همت خیرین افغانستانی و ایرانی احداث شده است تا این دغدغه مهم را برای مهاجران رفع کند.

در این بین معلمان به خصوص معلمان زن این مدارس به عنوان بازوی اصلی تعلیم و تربیت در مدارس نقش کلیدی و موثری را به واسطه ارتباط مستمر و مستقیم با دانش آموزان به عهده دارند، معلمانی که عمدتا خود از مهاجران افغانستانی هستند که در ایران تحصیل و زندگی کرده و با شرایط، فرهنگ و آداب و رسوم کشور آشنا هستند و علاوه بر مسائل و مشکلات شغلی و خانوادگی که مشمول زنان شاغل می‌شود، با مشکلات و مسائل بسیاری به سبب محتوای درسی، انتخاب نوع و شیوه تدریس به دانش آموزان اتباع و پذیرش کودکانی که فاقد مدارک قانونی اقامت بوده و عمدتا دارای خانواده‌هایی به نسبت محروم‌تر اند، مواجه هستند.

«الفبا در تبعید» پایان نامه کارشناسی‌ارشد نویسنده در رشته جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز پرند با عنوان «واکاوی تجربه زیسته معلمان زن مهاجر افغانستانی از چالش‌های شغلی در جامعه میزبان (مطالعه موردی معلمان زن شاغل در مدارس خودگردان)» است.

با توجه به اینکه مهاجران افغانستانی بخش قابل توجهی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و عدم توجه به آموزش آنها جمعیت مهاجران و همچنین کشور میزبان را با مشکلات بی‌شمار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌کند، این انتشارات به دنبال واکاوی و شناسایی فاکتورهای چالش‌زا و مسئله آفرین برای این گروه بوده است و به همین دلیل از پایان نامه فوق برای تبدیل به کتاب حمایت کرده است تا دستاوردهای این کتاب منجر به دستیابی به نتایج بهتر پیرامون اشتغال زنان معلم مهاجر شود و به تبع آن بتوان، نتایج آموزشی بهتری را برای دانش آموزان مهاجر متصور بود.

کتاب الفبا در تبعید (واکاوی تجربه زیسته معلمان زن مهاجر افغانستانی از چالش‌های شغلی در جامعه میزبان) نوشته روشنا جهانگیرفام و با ویرایش صادق دوپیکر توسط نشر سِکویا منتشر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha