۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۸
کد خبر: 85545477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برنامه اصلاحات اقتصادی و توسعه‌ای چین برای ۵ سال‌ آتی

تهران- ایرنا- اعضای کمیته مرکزی حزب خلق چین با ترسیم برنامه راهبردی این کشور برای پنج ساله آتی، برای توسعه کیفی اقتصاد، بهبود سازوکارها برای توسعه یکپارچه شهری و روستایی، بهبود معیشت مردم، ارتقا و مدرن‌سازی سیستم‌ها، افزایش توانایی امنیت ملی و تعمیق مستمر اصلاحات دفاعی تصمیماتی گرفتند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه چین، در نشست عمومی حزب خلق چین (پلنوم سوم) که با حضور شی‌ جین‌پینگ رئیس جمهوری و دبیرکل حزب و همچنین بیش از ۳۷۰ نفر از اعضای کمیته مرکزی در پکن برگزار شد، بر اصلاح اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ابعاد گسترده، تاکید شد.

در این نشست بر مجموعه اصلاحات شامل اقدامات متعددی برای حمایت از انگیزه ملی برای «نیروهای مولد با کیفیت جدید»، عبارتی که توسط شی در سال ۲۰۲۳ ابداع و رشد ناشی از توسعه صنعتی، نوآوری علم و فناوری را توصیف می‌کرد، متمرکز بود.

براساس این گزارش، اعضای کمیته حزب خلق چین بر اصلاح سیستم آموزشی برای پرورش نخبگان صنایع راهبردی، گسترش جذب نخبگان خارجی، پیوند محکم بین دانشگاه‌ و صنعت و تجاری‌سازی چنین تلاش‌هایی به صورت یکپارچه‌تر، تاکید و همچنین نقش شرکت‌های بخش دولتی و خصوصی را در زمینه نوآوری مشخص کردند.

براساس گزارش حزب خلق چین، شرکت‌های دولتی این کشور برای ارتقای نوآوری‌های اصلی خود «اولویت‌های نهادی بهبود یافته‌ای» خواهند داشت و شرکت‌های خصوصی توانمند چین برای پیشبرد وظایف اصلی در حوزه فناوری ملی، حمایت و از دسترسی بیشتری به زیرساخت‌های تحقیقات علمی ملی برخوردار خواهند شد.

شی‌ جین‌پینگ دبیرکل حزب خلق و رئیس‌جمهور چین در رابطه با اصلاحات مورد نیاز، اظهار داشت: ظرفیت نوآوری ما در حال حاضر کمتر از آن چیزی است که برای توسعه با کیفیت بالا، به آن نیاز داریم.

وی افزود: سیستم صنعتی هنوز به اندازه کافی قوی نیست و اتکای بیش از حد به فناوری‌های کلیدی و اصلی که توسط دیگران کنترل می‌شوند، در اساس تغییر نکرده است.

اعضای کمیته مرکزی نیز در این نشست با اشاره به ضرورت ایجاد محیط بهتر برای کارآفرینی و دسترسی بهینه به اعتبارات برای شرکت های خصوصی، بر حمایت بیشتر از کارآفرینان و مشاغل خصوصی که اعتماد آنها در سال‌های اخیر کاهش یافته است، تاکید کردند.

براساس بیانیه‌ این حزب، دولت چین باید اقداماتی را برای گسترش منابع درآمدهای مالیاتی از جمله مالیات بر مصرف، افزایش نسبت مخارج دولت مرکزی و ایجاد مکانیزمی برای نظارت بر بدهی‌های محلی، انجام دهد.

برهمین اساس، دولت موظف است که سیستم توزیع درآمد را بهبود بخشد و در حالی که گروه‌های کم‌درآمد را همیاری می‌کند، گروه هایی با درآمد بسیار بالا را به‌طور منطقی تنظیم کند.

بر اساس این بیانیه، حقوق مدیران در شرکت‌های دولتی چینی به‌طور معقولی تعیین و به شدت تنظیم خواهد شد.

اعضای کمیته مرکزی حزب خلق چین در این نشست خواستار کاهش شکاف طبقاتی بین مناطق شهری و روستایی و تعمیق اصلاحات سیستم زمین شدند.

برهمین اساس، دولت مرکزی چین باید مسکن عمومی بیشتری ارائه کند. پکن همچنین به مسئولین محلی اجازه می‌دهد با استقلال بیشتر در مدیریت بازار دارایی، سیستم مالیات بر دارایی را بهبود ببخشند.

حزب خلق چین همچنین امنیت ملی را بستر مهمی برای مدرن کردن پایدار به سبک چینی، دانست.

درهمین راستا، دولت مرکزی چین باید در راستای گسترش امنیت ملی خود، امنیت سایبری را تقویت و از هوش مصنوعی برای نظارت امنیتی استفاده کند.

بر اساس این گزارش، پکن با افزایش سرعت توسعه «نیروهای بازدارندگی راهبردی» و فناوری نظامی جدید خود، بخش دفاعی-صنعتی چین را اصلاح و مدرن می کند.

بیانیه حزب تاکید دارد که چین باید «به تعامل سالم بین توسعه با کیفیت بالا و سطح بالایی از امنیت دست یابد».

شی در همین راستا، اظهار داشت: برنامه‌های اقتصادی به منظور حفظ چین در برابر قدرت‌های خارجی متخاصم است که قصد «سرکوب و مهار» پکن را دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha