«پروژه مسافر» به ایستگاه ترمینال جنوب تهران رسید+فیلم

تهران بزرگ - ایرنا - ترمینال یا پایانه مسافربری جنوب تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پایانه‌های پایتخت ۲۰ سالی است که منتظر به ثمر رسیدن پروژه مسافر مانده است، طرحی که چهره این پایانه را با اقدامات و برنامه‌های عملیاتی در راستای طرح‌های توسعه‌ای و ساخت مجتمع خدماتی و رفاهی، تغییر جدی خواهد داد.

به گزارش ایرنا، مسافران ۲۲ استان کشور برای ورود به پایتخت در اغلب اوقات از طریق پایانه مسافربری جنوب یا همان ترمینال جنوب استفاده می‌کنند و این ظرفیت که در منطقه ۱۶ تهران به عنوان یکی از جنوبی‌ترین مناطق پایتخت است سالیان سال است که مغفول مانده بود. گردشگرانی که هریک می‌خواهند فضایی تفرجگاهی، زیبا و البته برای خرید و استراحت به هنگام اقامت در پایانه جنوب داشته باشند.

پروژه مسافر به عنوان یک طرح توسعه‌ای و رفاهی در ضلع جنوب شرقی ترمینال جنوب از سال ۸۳ کلید خورده اما سالیان سال است که این پروژه به دلایل مختلف تعطیل، با کندی پیش می‌رفت یا مغفول مانده بود اما در تازه‌ترین تحول محمدامین سالاری‌پور شهردار منطقه ۱۶ تهران از پیشرفت ۹۰ درصدی این پروژه خبر داده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه مسافر در سال ۱۳۸۳ با راهبری سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و در قالب مشارکت مدنی کلید خورد، افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و همکاری سرمایه‌گذار، با وقفه‌ای چندین ساله، این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در مراحل پایانی خود قرار دارد.

«پروژه مسافر» به ایستگاه ترمینال جنوب تهران رسید+فیلم

ساخت مجتمع خدماتی رفاهی در پایانه جنوب

به گفته سالاری‌پور، ساخت مجتمع‌ خدماتی رفاهی به منظور حفظ آسایش و راحتی رهگذران و مسافران در زمینی به مساحت هشت هزار مترمربع و در پنج طبقه به متراژ تقریبی ۶ هزار مترمربع با رویکرد تجاری تفریحی و تامین بیش از ۵۰۰ واحد پارکینگ تعریف شده که انتظار می‌رود با افتتاح این پروژه پس از سال‌ها انتظار شهروندان و مسافران در پهنه جنوبی پایتخت در یک فضای مطلوب بتوانند از خدمات این پروژه استفاده کنند.

شهردار منطقه ۱۶ تهران یادآور شد: به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی پروژه مسافر در جوار بوستان بزرگ بعثت و پایانه جنوب این مجتمع‌ رفاهی علاوه بر تاثیرگذاری بر روند توسعه اقتصاد شهری و درآمدزایی به صنعت گردشگری نیز کمک شایانی خواهد کرد.

منطقه ۱۶ شهرداری تهران از مناطق جنوبی شهر و به دارالشهدای دانش‌آموزی پایتخت مشهور است. این منطقه از پایتخت یک هزار و ۶۵۱ هکتار وسعت دارد و از شمال به خیابان شوش، از شرق به خیابان فداییان اسلام، از جنوب به بزرگراه آزادگان و از غرب خیابان بهمنیار و بزرگراه شهید تندگویان و بزرگراه نواب محدود می‌شود که البته مدیریت شهری در دوره جدید بر نوسازی بافت فرسوده این منطقه تمرکز کرده است.

«پروژه مسافر» به ایستگاه ترمینال جنوب تهران رسید+فیلم

نیم‌نگاهی به پایانه جنوب تهران

پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران نیز پیشتر درباره پایانه جنوب گفته بود: پایانه مسافری جنوب، بیشترین شمار مسافر خروجی از پایتخت به میزان ۳۷۹ هزار نفر معادل ۴۳ درصد را در میان پایانه‌های مسافری شهر به خود اختصاص داده است، پایانه مسافری غرب نیز با ۳۰۳ هزار مسافر (۳۸ درصد) در رتبه بعدی قرار گرفت.

پایانه خزانه یا ترمینال جنوب تهران به عنوان یکی از پایانه‌های اصلی و شلوغ در شهر تهران به شمار می‌رود که در بزرگراه بعثت واقع شده است این ترمینال با برخورداری از مساحتی حدود ۱۷ هکتار دارای سه طبقه با امکانات مختلف برای مسافران از شهرهای مختلف کشور است، این ترمینال در سال ۱۳۵۳ برای جابجایی مسافران ساخته شد.

طبقه همکف این ساختمان شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری، غرفه کتاب و محصولات فرهنگی، تنقلات، خرازی و بهداشتی و اتاق مادر و کودک دایر است. طبقه دوم نیز به رستوران، سایت کامپیوتر پایانه، ناجا و سپاه و دفاتر دژبانی‌های ارتش اختصاص داده شده است. طبقه سوم هم قسمت‌های اداری، مدیریت پایانه و نمایندگی وزارت راه فعالیت دارند.

ترمینال جنوب دارای اتوبوس‌هایی به مقاصد شهرهای ماهشهر، گناوه، مسجد سلیمان، ملایر، مشهد، نجف‌آباد، هشترود، همدان، یاسوج، عسلویه، فریدونشهر، کاشان، کاشمر، گچساران، رفسنجان، زاهدان، سبزوار، سمیرم، سمنان، سیرجان، شاهرود، بندرعباس، شوشتر، بوشهر، دامغان، اصفهان، اندیمشک، اهواز، بم، ‌ خرم‌آباد و بروجرد است.

شرکت‌های مسافربری مختلفی نیز در ترمینال جنوب تهران مشغول به فعالیت هستند و با استفاده از اتوبوس‌های معمولی و vip خود اقدام به جابه‌جایی مسافران‌ می‌کنند از جمله این شرکت‌ها می‌توان به همسفر، ایران پیما، سیروسفر، رویال سفر، آسیا سفر، ترابربیتا، ایمن سفر، تک سفر، میهن نور، آرتا سبلان، عصر ایران، جهان گشت مهر، راهپیمای پارسیان، پیک صبا، کیان سفر، ماهان سفر، مارال سیر و شرکت‌های تعاونی شماره ۱ تا ۱۷ پایانه جنوب اشاره کرد.

براساس برخی آمارها در پایانه جنوب تهران به عنوان یکی از مهمترین پایانه‌ها به واسطه ارایه خدمات به مسافران بسیاری از استان‌های کشور، سالانه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون مسافر جابجا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha