مدارس غیرمجاز فوتبال؛ محملی برای سودجویی از علایق نوجوانان کرمانشاهی

کرمانشاه - ایرنا - با گسترش تعداد مدارس غیرمجاز فوتبال که محملی برای سودجویی از علایق نواجوانان و خانواده هایشان به شمار می رود، موجب افزایش نگرانی‌ها درباره افول فوتبال کودکان و نوجوانان کرمانشاهی شده است. آیا مسوولان ورزشی استان برای ساماندهی این وضعیت اقدام خواهند کرد یا همچنان آینده ستاره‌های فوتبال کرمانشاه در تاریکی باقی خواهد ماند؟

به گزارش ایرنا، فصل تابستان که می‌رسد خیلی از نوجوانان در رویای فوتبالیست شدن غرق می‌شوند. به هر حال با تعطیلی مدارس اوقات فراغت آن‌ها بیشتر می‌شود و همین بهانه‌های است تا فوتبال را جدی‌تر از فصول دیگر دنبال کنند، پیش‌تر شاید یک توپ پلاستیکی و ۲ دروازه کوچک در کوچه و زمین‌های خاکی محله جوابگوی نیاز بچه‌ها بود، اما چندین سال است که راه‌اندازی مدارس فوتبال و تبلیغات آن‌ها برای آموزش و معرفی بازیکن به تیم‌های پایه باشگاه‌های بزرگ، خانواده‌ها را وسوسه می‌کند تا به امید فوتبالیست شدن فرزندانشان آن‌ها را در این مدارس ثبت‌نام کنند و حتی هزینه‌های زیادی بپردازند.

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که با توجه به تجربه‌های سال‌های پیش، افراد سودجو و فرصت‌طلب با سوء استفاده از علایق نوجوانان و خانواده‌هایشان و به عناوین مختلف اقدام به راه‌اندازی مدارس فوتبال‌ غیر مجاز می‌کنند.

بسیاری از والدین به امید پرورش استعدادهای فرزندانشان به این مدارس مراجعه می‌کنند، غافل از اینکه عدم نظارت و استانداردهای آموزشی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

بسیاری از مدارس فوتبال که با اهداف صرفاً مادی کار می‌کنند، باید تعطیل شوند. هر کس می‌خواهد به این قضیه ورود کند، باید زمین مناسب، ساختار مناسب و صلاحیت داشته باشد.

یکی از دلایل افول فوتبال کرمانشاه در سال‌های اخیر، همین ناکارآمدی مدارس فوتبال است که هر قدر از لحاظ کمی رشد کرده‌اند، از نظر کیفی ضعیف و ضعیف‌تر شده‌اند. البته در این میان، باید حساب چند مدرسه فوتبال که اصولی و به هدف بازیکن سازی پیش می‌روند را از سایرین جدا کرد.

فوتبال بدون مجوز: آیا آینده ستاره‌های فوتبال کرمانشاه در خطر است؟

تشکیل کارگروه ویژه نظارت بر مدارس استان کرمانشاه

عضو کمیته فوتبال پایه هیات فوتبال استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بین ۴۰ تا ۵۰ مدرسه فوتبال مجاز در سطح استان فعالیت می‌کنند، گفت: متاسفانه تقریبا همین تعداد هم مدارس فوتبال غیرمجاز در سطح استان وجود دارد.

سید ناصر جعفری افزود: ما در سطح استان نهایتا به همین تعداد مدرسه فوتبال نیاز داریم. به همین دلیل، بنا داریم با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه و نهادهای نظارتی با یک ساماندهی خوب، از فعالیت مدارس غیر مجاز جلوگیری و کیفیت مدارس مجاز را بالا ببریم تا تحولی در عرصه فوتبال پایه ایجاد شود.

او ادامه داد: اعتقاد داریم که شاید بسیاری از این مدارس، صرفا به هدف درآمدزایی به معنای سودجویی تاسیس شده‌اند و همین باعث شده که به لحاظ کیفی، کارایی چندانی نداشته باشند.

وی که ریاست هیات فوتبال شهرستان کنگاور را هم بر عهده دارد، در پاسخ به اینکه آیا منظور این است که قرار بر صدور مجدد مجوز برای باشگاه‌هاست، گفت: باید سعی کنیم راهکاری را در این قضیه جست‌وجو کنیم. آیین‌نامه مدارس فوتبال از سوی فدراسیون تدوین شده و مشخص است. ما تصمیم داریم مدارس را ساماندهی کنیم و از این به بعد هم اجازه نمی‌دهیم مدارس غیر مجاز فعالیت نمایند و باشگاه‌هایی را که فقط محدود به فعالیت در حوزه مدارس فوتبال هستند را مجاب می‌کنیم در زمینه شرکت در مسابقات لیگ و فعالیت در رده‌های مختلف نیز فعال باشند.

جعفری با بیان اینکه فرزندان مردم، همان آینده‌سازان کشور هستند و باید کارشناسی کنیم و هر مدرسه‌ای که زمینش استانداردهای لازم را نداشته باشد مربی دارای صلاحیت و مدرک دار نباشد، مجوزش را خواهیم گرفت. همه چیز باید استانداردسازی شود. البته در این زمینه تا رسیدن به ایده آل فاصله داریم که تلاش میکنیم این مشکل حل شود.

ناظر مدارس فوتبال استان کرمانشاه تصریح کرد: طی روزهای آینده گروه ویژه بازرسی از مدارس فوتبال متشکل از نمایندگان اداره کل ورزش و جوانان، هیات فوتبال استان، پلیس اماکن و اداره کل تعزیرات تشکیل خواهد شد و نظارت‌های جدی را بر مدارس فوتبال آغاز خواهیم کرد.

جعفری تاکید کرد: تلاش ما این است که مدارس فوتبال فاقد مجوز برای اخذ مجوز اقدام کنند و در صورتی که به اخطارها و تذکرها بی‌توجهی کنند، در ادامه نسبت به تعطیلی آنها اقدام خواهیم کرد.

عضو کمیته فوتبال پایه هیات فوتبال استان کرمانشاه در پایان یادآور شد: ما در این مسیر مصمم هستیم و هر کسی هم دیدگاه، پیشنهاد یا تذکری دارد، پذیرا هستیم و از همه کمک می‌طلبیم. مشکلی که در ورزشمان داریم، اسیر شدن در یک سری تعارف‌هاست که ما را از تصمیمات درست و واقعی دور می‌کند. اگر رو در وایسی‌ها، سفارش‌ها و توصیه‌ها را کنار بگذاریم، آدم‌های ناکارآمد هم به مرور حذف می‌شوند.

فوتبال بدون مجوز: آیا آینده ستاره‌های فوتبال کرمانشاه در خطر است؟

به گزارش ایرنا، با توجه به سخنان جعفری، این امیدواری وجود دارد که شاید در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد تحولی واقعی در فوتبال پایه استان باشیم. به شرطی که هم خود او و هم سایر کسانی که قرار است در این مسئله نقشی ایفا کنند، اهمیت مسئله را فراموش نکنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha