روایت یک پرواز و تاخیرهای پروازی در سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا -  تاخیر مکرر در پرواز برخی شرکت های هواپیمایی در حالی گلایه مندی مردم را به دنبال دارد که روز گذشته معطلی چهار ساعته در پرواز شرکت کاسپین از زاهدان به مشهد مردم را کلافه کرد و آنان خواستار ورود دستگاه قضا برای بررسی این معضل شدند.

به گزارش ایرنا، مهم نیست میانگین تاخیر پروازها چقدر اعلام شود؛ ۱۵ دقیقه یا ۹۷ دقیقه؛ تاخیر تاخیر است؛ اما مهم رعایت حقوق مسافران هنگام بروز تاخیرها، اطلاع رسانی صحیح اطمینان درباره زمان انجام پرواز، فراهم آوردن تسهیلات لازم بویژه آرام سازی مسافران خسته و عصبانی است؛ موضوعاتی که کمتر شاهد رعایت آن از سوی شرکت‌های هواپیمایی هستیم.

تاخیرهای متعدد در برخی از پروازها توسط شرکت‌های هواپیمایی در سیستان و بلوچستان در حالی گلایمندی مردم را به دنبال دارد که روز گذشته پرواز شرکت هواپیمایی کاسپین از مبدا زاهدان به مقصد مشهد با تاخیر طولانی مواجه بوده و این موضوع موجب کلافگی و گلایه مسافران شده است.

تعدد تاخیر در برخی از پروازها درحالی است که قوانین صریحی برای حمایت از حقوق مسافران هنگام تاخیر پروازهای داخلی و خارجی وجود دارد؛ اما به درستی به آن عمل نشده یا عمل به آن به صورت سرهم بندی شده و ظاهری بوده چرا که براساس بخشی از این دستورالعمل، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبدا؛ بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر، نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درخصوص تأخیر پرواز پیش بینی نشده اقدام کند و در صورتی که تأخیر بیش از ۲ ساعت به طول بیانجامد، مسافران می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کنند؛ اما در صورتی که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کوتاه ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.

با این تفاسیر در حالی مسافران پرواز زاهدان مشهد روز گذشته در فرودگاه بین اللملی شهدای زاهدان از تاخیر بوجود آمده گلایه مند بودند که به گفته شماری از آنان؛ قرار بود این پرواز ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه صبح یکم مردادماه انجام شود اما حدود چهار ساعت معطلی داشت.

روایت یک پرواز و تاخیرهای پروازی در سیستان و بلوچستان

تقاضای مردم در ورود دستگاه قضا به تاخیر در پروازها

یکی از مسافران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: حدود ۴۰ دقیقه زودتر در فرودگاه حاضر بودیم اما اطلاع رسانی در خصوص تاخیر انجام نشد که پس از گذشت ساعت پرواز و بلند شدن صدای نارضایتی مسافران، گفته شد با ۲ ساعت تاخیر انجام می شود؛ اما باز هم وعده ای پوچ نبود و همگان در فرودگاه سرگردان بودند، این امر موجب بروز ضرر و زیان برای مسافران شد که مشخص نیست چه کسی این ضرر و زیان را جبران می‌کند.

در این رابطه یکی از مسافران پرواز تاخیری زاهدان - مشهد «سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان» بود و این اتفاق باعث شد تا مسافرانی که این چهره قضایی در سیستان و بلوچستان را می شناسند از تاخیرهای بوجود آمده گلایه کرده و خواستار ورود دستگاه قضا برای احقاق حقوق شهروندان شود.

روایت یک پرواز و تاخیرهای پروازی در سیستان و بلوچستان

پرواز جایگزین هم کنسل شد

یکی دیگر از مسافران این پرواز ادامه داد: پرواز شماره ۶۹۲۲ هواپیمایی کاسپین که قرار بود ساعت هشت و ۵۵ دقیقه یکم مرداد ماه مشهد را به مقصد زاهدان ترک کند پس از تاخیر چند ساعته انجام نشد و مسافران این پرواز نیز در فرودگاه مشهد سرگردان بودند.

وی گفت: این در حالیست که پرواز دوم جایگزین نیز که برای این مسیر تعیین شده بود به دلیل نقص فنی زمین گیر شد و باز هم مسافران از ساعت ۹ صبح حیران و سرگردان بودند و نمایندگان شرکت هواپیمایی کاسپین نه هواپیما را کنسل کرده و نه زمان دقیقی برای آن اعلام کردند.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در تایید تاخیر پرواز شرکت هواپیمایی کاسپین، گفت: با وجود اینکه تمام مسافران طبق قانون از ۴۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از موعد پرواز در فرودگاه شهدای بین المللی زاهدان حضور داشتند؛ اما این معطلی آنان را سرگردان کرده بود تا اینکه با کمی جستجو متوجه تاخیر شده و گلایه ها از این باب بود، که باید این موضوع از طریق پیامک به مردم اطلاع رسانی می شد و این مطالبه ای به حق است.

ابوالفضل احمدزاده ادامه داد: این پرواز که قرار بود با تاخیرهای پیش آمده ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه انجام شود باز هم حدود ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه از زمین برخواست که مشکل مسافران به تاخیر خاتمه نیافت و در اقدامی تعجب برانگیزتر حدود یک ساعت برای تحویل بار در فرودگاه مشهد نیز معطل شده به طوریکه وسایل همراه مسافران همزمان با ورود پرواز تهران انجام شد و این تداخل نارضایتی ها را بیشتر کرد.

وی بیان کرد: تاخیر در پرواز از مبدا زاهدان در حالی بود که مسافران همه ساکن این شهر نبوده و از نقاط مختلف بودند و امکان استراحت در محیط فرودگاه وجود نداشت، از طرفی گرمای هوا خستگی و سرگردانی مسافران را مضاعف کرده بود به طوریکه در بین آنان پیرمرد بیماری حضور داشت که باید برای درمان خود را به بیمارستانی در مشهد می رساند.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان افزود: قیمت افزایش بلیط های پروازی از یک سو، عدم اطلاع مردم از تاخیرها و حتی خرابی برخی از صندلی های هواپیما و از همه مهمتر عدم عذرخواهی از مسافران، از سوی دیگر عاملی بر گلایه مندی ها است که باید مسوولان مربوطه در شرکت های هواپیمایی پاسخگوی این حق اجتماعی مردم و مطالبه به حق آنان باشند که در این زمینه دستگاه قضایی از قبل ورود کرده؛ و این بار با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: پیرامون این موضوع ارتباطی تلفنی با مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان انجام و مقرر شد تا به محض مراجعت به زاهدان و اتمام ماموریت کاری، با تمام شرکت های هواپیمایی پیرامون این مسائل جلسه ای برگزار و با آنان اتمام حجت کنیم و باید آنان پاسخگوی نارضایتی مردم باشند؛ چرا که دستگاه قضا مانند همیشه حامی مردم بوده و با افرادی که با امنیت روانی مردم مقابله کرده برخورد قاطع می کند؛ بنابراین اگر در مسیرهای بعدی این اتفاق رخ دهد عکس العمل قضایی نشان می‌دهیم چرا که نوعی ترک فعل بوده و باید پاسخگو باشند.

پیرامون این گلایه مندی ها خبرنگار اجتماعی ایرنا در تماس با «پور حسن نماینده شرکت هواپیمایی کاسپین» این موضوع را پیگیری کرد که وی گفت: این هواپیما در مشهد با نقص فنی مواجه شد.

وی اظهار کرد: زمانی که تایم پرواز طولانی باشد برخی مواقع این مشکل روی می دهد؛ چون مسیر این پرواز در محور تهران – زاهدان – مشهد و برعکس بود قطعه ای دچار نقص فنی شده که گروهی آن را برای تعمیر به تهران برده و مشکل حل شد تا اینکه این پرواز در ساعت ۲۱ و ۳۵ دقیقه زاهدان را به مقصد تهران ترک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha