۲ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 1061
کد خبر: 85546234
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر کار: هدف پایگاه رفاه ایرانیان توسعه عدالت اجتماعی است

تهران - ایرنا - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف پایگاه رفاه ایرانیان را توسعه عدالت اجتماعی دانست و گفت: اطلاعات اقتصادی ۸۵ میلیون جامعه ایرانی از طریق این پایگاه قابل شناسایی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، صولت مرتضوی در جلسه علنی روز سه‌شنبه(۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از پایگاه‌های شاخص و بسیار موثر در نظام تصمیم گیری کشور پایگاه رفاه ایرانیان است و طبق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه ۱۴۰۲، تکالیف قانونی برای پایگاه رفاه ایرانیان مشخص شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم افزود: هدف این پایگاه توسعه عدالت اجتماعی، توسعه حکمرانی داده محور از طریق داده‌های ثبتی، مشاهده وضعیت کلان رفاهی و اقتصادی آحاد مختلف جامعه، باز توزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروه‌های کم درآمد و اخذ مالیات از گروه‌های پردرآمد وصرفه جویی در منابع مالی است.

وی با بیان اینکه پایگاه رفاه ایرانیان می‌تواند کلیه اطلاعات اقتصادی جامعه ایرانی را که بالغ بر ۸۵ میلیون نفر است شناسایی کند، تصریح کرد: همچنین برای بهره مندی دستگاه‌های مختلف اجرایی در راستای استفاده از این خدمات، اطلاعات لازم را ارائه دهد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف اجرای قادرند به پایگاه رفاه ایرانیان متصل شوند، گفت: کلیه اطلاعات بانکی، ساتنا، پایا، اطلاعات خرد را می‌توانیم در اختیار بهره برداران و جامعه هدف قرار دهیم.

مرتضوی ادامه داد: اطلاعات خودرو، اطلاعات مالی و درآمدی، اطلاعات بیمه پایه و بیمه درمانی، اطلاعات جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، بیماران خاص، اطلاعات ساختار خانوار، اطلاعات غیراقتصادی درباره اینکه تعداد افراد خانوار، سن خانوار و غیره از طریق پایگاه رفاه ایرانیان قابل شناسایی است.

وی با بیان اینکه طرح‌های ملی در حوزه رفع فقر و سوء تغذیه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجرا و در مقام آزمایش به نتیجه قطعی رسیده است، گفت: در همین راستا در قوانین بودجه سنواتی تکلیفی بر عهده دولت گذاشته شده است که متأسفانه قدری با تأخیر اجرا شد. یکی از آنها کالابرگ الکترونیکی بود که به صورت آزمایشی در بعضی از استان‌ها اجرا کردیم و در نهایت در سه مرحله برای جامعه هدفی با جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون خانوار و ۶۰ میلیون نفر بهره‌بردار عملیاتی کردیم.

 طرح فجرانه با کمترین دغدغه اجرا شد

وی با اشاره به  اجرای طرح فجرانه با کمترین دغدغه، گفت: همچنین از بستر کالابرگ الکترونیکی ۲۳۰ هزار فروشگاه از مرکز کشور تا دورترین روستاهای کشور به این سامانه متصل شدند و مودی توانست در کمترین زمان از ۱۳ قلم کالا استفاده کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اشتغال ایرانیان به عنوان دیگر دستاورد این پایگاه یاد کرد و افزود: این پایگاه زمینه تعیین نرخ بیکاری را فراهم کرده تا جایی که امروز قادر هستیم تعداد جمعیت شاغل، بازنشسته و تعداد زنان سرپرست خانوار و تعداد افراد فعال در کشور را شناسایی کنیم و این اطلاعات را در اختیار نمایندگان مجلس و استانداران و فرمانداران قرار دهیم.

مرتضوی تأکید کرد: ما از طریق سامانه‌هایی که طراحی کردیم می‌توانیم تشخیص دهیم که چه رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز کشور است و چه میزان از دانشجویان دانشگاه‌ها نیاز به اشتغال دارند.

سامانه کارآمدسازی سیاست های محرومیت زدایی راه اندازی شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بند هـ تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ درباره سامانه بهره مندی ایرانیان گفت: بهره مندی به معنای توسعه براساس سیاست‌های آمایشی کشور و تعادل بخشی به خدمات دولت در جغرافیای ایران اسلامی است که این سامانه طراحی و اجرایی شده است و بخش اعظم اطلاعات از دستگاه ها اخذ و در این سامانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از اطلاعات نیاز به گذر زمان دارد، تصریح کرد: از جمله اسناد مربوط به مالکیت اشخاص که ما نتوانستیم از سازمان املاک که در اختیار قوه قضائیه است دریافت کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه تکلیف قانونی داده ها باید دو بار در سال به روزرسانی شود که این موضوع پس از توقف ۲ ساله در حال اجرایی است، یادآورشد: اطلاعات این موضوع در اختیار سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش های مجلس، وزارت کشور و مجلس قرار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه اندازی سامانه بهره مندی و کارآمدسازی سیاست های محرومیت زدایی دولت مشتمل بر اطلاعات زیرساخت های آموزشی، تصریح کرد: پنجره واحد خدمات رفاهی نیز یکی از موضوعاتی است که راه اندازی شده است که بر اساس آن تمام افرادی که نیازمند کمک هستند در یک سامانه تعریف شده‌اند و تمامی دستگاه‌های کمک رسان اعم از حاکمیتی و غیره در این سامانه ثبت هستند.

وی از ارتباط حدود هزار NGO و موسسه خیریه به این سامانه خبر داد و گفت: این حوزه‌ها اطلاعات خود را تقدیم بهره برداران می کنند.

پایگاه رفاه ایرانیان باید به طور روزانه به روزرسانی شود

مرتضوی با تاکید بر به روزرسانی پایگاه رفاه ایرانیان باید به طور روزانه عنوان کرد: همچنین سامانه‌هایی که بر اساس قانون برعهده ما قرار داده شده تحت بار سامانه قرار گرفته و  ۵۰ درصد فعال هستند. البته گرفتن اطلاعات از دستگاه‌های اجرایی زمانبر است و امیدواریم در مدت باقی مانده بتوانیم اطلاعات مورد نیاز برای سامانه‌ها را تکمیل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در پایگاه رفاه ایرنیان ۱۵۱ شاخص مشخص شده است، یادآور شد: در رابطه با بیمه قالیبافان و کارگران نیز کارهای بزرگی در مدت ۳ سال اخیر انجام شده است و همان طور که شهید جمهور وعده داده بودند قوانین بر زمین مانده و مصوب مجلس مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: یک میلیون فرصت شغلی بر اساس راستی‌آزمایی‌های داخلی و بین‌المللی و رسیدن نرخ بیکاری به ۷.۷ درصد بر اساس اطلاعات داخلی و جهانی و راستی آزمایی آن، رشد ۳۲ درصدی آزمایش‌های مهارتی و فعالیت ۲ هزار و ۵۰۰ کارگاه و تحقق پایین‌ترین نرخ شکاف اجتماعی از دیگر دستاوردهای سه ساله اخیر بود.

مرتضوی ادامه داد: اجرای طرح کالابرگ و طرح برخورداری کودکان دارای سوء تغذیه و پرداخت ۶۰۰تا یک میلیون تومان به این کودکان در دهک‌های پایین و افزایش ۱۸۶ درصدی مستمری مددجویان و تحویل ۴۵ هزار واحد مسکونی به آنها از جمله اقدامات حمایتی وزارت کار و رفاه اجتماعی بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه در تعاونی‌ها اقدامات فراوانی انجام شده است، گفت: پس از ۱۱ سال سند توسعه تعاون مورد بازنگری قرار گرفت و هزار و ۲۳۰ تعاونی بانوان فعال شد.

وی با بیان اینکه تعاونی ها به عدالت و تحقق آن کمک می‌کند، افزود: کاهش ۴۰ درصدی مشکلات حوزه کارگری و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های هیأت عالی اشتغال و کاهش آسیب‌های کاری و افزایش حقوق کارگران و نزدیک کردن آن به تورم و توجه به منویات رهبری و اسناد بالدستی در حوزه اشتغال و کارگری مورد توجه جدی در سال‌های اخیر بوده است.

مرتضوی گفت: در سالی که گذشت یک سال ۵۷ درصد و سال دیگر ۲۸ درصد و همچنین در سالی ۳۶ درصد به حقوق کارگران اضافه شد که در برخی از موارد بالاتر از نرخ تورم بوده است. اما دولت و مجلس باید حتما به طبقه کارگر توجه ویژه ای داشته باشند همانطور که مقام معظم رهبری نیز در دیدار هفته کارگر فرمودند اگر حال کارگران که نیمی از جمعیت کشور است خوب باشد حال جامعه خوب خواهد شد.  

حدود ۱۰ هزار کارگاه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شدند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: رهبر انقلاب در رابطه با بهبود حال کارگران نیز فرمودند هیچ کارگاهی تعطیل نشود. در دولت سیزدهم و در سال شهید رئیسی حدود ۱۰ هزار کارگاه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شده و به ظرفیت اسمی رسیده اند و این سبب شد که نرخ بیکاری در کشور به شدت و برای اولین بار در طول تاریخ کاهش پیدا کند و به مرز ۷ دهم درصدی برسد.

وی ادامه داد: هوشمندسازی فرآیند شناسایی شاغلین خارجی غیرمجاز برای نخستین بار صورت گرفت، همچنین ایجاد بیش از ۳ هزار ایستگاه بهداشت و خانه بهداشت کارگری در بنگاه‌های اقتصادی سراسر کشور صورت گرفته است.

یکی از بزرگترین ابر بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی است

وزیر کار اضافه کرد: در گذشته می گفتند فهرست ابربدهکاران بانکی باید منتشر شود بنده نیز به دلیل عدم اطلاع فکر می‌کردم این ابربدهکاران بانکی عمدتا در بخش خصوصی هستند در حالی که هنگام تحویل دولت سیزدهم یکی از بزرگترین ابر بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مازاد برداشت از بانک ها به ویژه بانک رفاه کارگران داشت.

وی ادامه داد:  که این امر سبب شد در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نرخ تورم به مرز ۶۰ درصد برسد اما پس از آغاز به کار دولت سیزدهم مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد بدهی را تسویه کرده و برای اولین بار در طول تاریخ مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت ۲۶۰ هزار میلیارد تومان و مطالبات سایر صندوق ها نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.  

مرتضوی اضافه کرد: در طول تاریخ تنها ۸۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق تامین اجتماعی پرداخت شده بود. تعهداتی که مجلس و دولت برای صندوق ها ایجاد کرده بود سالانه ۲۰ درصد عملیاتی می شد که در دولت سیزدهم بالغ بر سالانه ۷۰ درصد اجرایی شده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: روند استقراض دولت از بانک ها کاهش پیدا کرده و از ابتدای سال ۱۴۰۲ و آغاز مسئولیت بنده صندوق تامین اجتماعی ماهیانه ۳.۵ الی ۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بازنشستگان استقراض می کرد در حالی که از فروردین ۱۴۰۲ تاکنون ریالی استقراض نشده است و تمام بدهی ها پرداخت شده است.  

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: حقوق و مستمری بازنشستگان پرداخت و سه ماه به صورت علی الحساب برای تمام بازنشستگان ماهی یک میلیون تومان جهت همسان سازی پرداخت شده که با ابلاغ دستورالعمل ها مابقی آن نیز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در حوزه تولیدی و شفافیت اقتصادی باید به خاطر بیاوریم که در گذشته صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی و شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری حیات خلوت هستند بالغ بر ۷۰ درصد این شرکت ها را وارد بورس کردیم و هم اکنون بیش از ۹۶ درصد این شرکت ها حسابرس و بازرس بانکی و پولی مورد رسیدگی قرار گرفتند و صورت های مالی آن ها مطلوب اعلام شده است و حدود ۴۰ درصد شرکت ها در رسیدگی مالی بدون مشکل صورت مالی خود را تصویب کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ بحران آنتی بیوتیک و سرم در کشور ایجاد شده بود که با دستور شهید رئیسی در یک بازه زمانی کمتر از ۲ ماه این مشکل برطرف شد و همچنان تعداد قابل توجهی از پروژه های اقتصادی در دستورکار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال قادر خواهیم بود علاوه بر پرداخت حقوق و مزایا و هزینه درمان مجموعه تحت پوشش را پرداخت کنیم و مدعی می شویم سود سهام شرکت ها را نیز تبدیل به سرمایه گذاری می کنیم. با پیگیری نمایندگان مردم در مجلس و توجه ویژه شهید رئیسی مطالبات اخذ شده پرداخت شده و شرکت ها دیگر شکست خورده نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha