زردشدن وضعیت کیفیت هوای سمنان همزمان با استقرار گنبد حرارتی

سمنان - ایرنا - هواشناسی کشور از استقرار «گنبد حرارتی» حاکم بر جو کشور خبر داده و در سمنان نیز طی ۱۰ روز موج گرمای کم‌سابقه حاکم خواهد بود. در همین شرایط، با وجود وضعیت «ناسالم و بسیار ناسالم» در برخی استان‌های همجوار، کیفیت هوای سمنان و گرمسار در وضعیت زرد و «قابل قبول» با شاخص ۶۸ و ۵۱ قرار گرفت و وضعیت هوای شاهرود «پاک» با شاخص ۳۲ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود، از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است.

طی روزهای گذشته که وضعیت هوا در برخی استان‌های کشور به مرز ناسالم و بسیار ناسالم رسیده است، وضعیت هوای شهر سمنان نیز امروز سه‌شنبه دوم مرداد ۱۴۰۳ طبق اطلاعات سامانه پایش هوای کشور در شاخص ۶۸ در سنجش ذرات ۲ و نیم میکرون و گرمسار در شاخص ۵۱ دارای هوای قابل قبول در سنجش ذرات ۱۰ میکرون و شهر شاهرود در شاخص ۳۲ در وضعیت پاک قرار دارد.

زردشدن وضعیت کیفیت هوای سمنان همزمان با استقرار گنبد حرارتی

وضعیت هوای سمنان در شرایطی در وضعیت زرد قرار دارد که وضعیت کیفیت هوا در برخی استان‌های همجوار از جمله اصفهان، تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفته است.

سنجش گاز و غلظت ذرات معلق از لحاظ بنیان کربنی، گوگردی و ازته در اندازه ۲ و نیم و ۱۰ میکرون در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان سمنان انجام می‌شود.

پیشتر بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفته بود: بررسی داده‌ها در ایستگاه‌های سنجش آلودگی در سه شهر سمنان، گرمسار و شاهرود نشان می‌دهد اگر هوا به سمت ناسالم پیش برود، عدد موثر در آلودگی هوا خروجی گاز نیست، بلکه ذرات معلق است.

ماندگاری گرما طی ۲ هفته تا ۴۷ درجه سانتیگراد در سمنان

به گزارش ایرنا، هواشناسی سمنان با اعلام هشدار زرد، از افزایش دما و ماندگاری گرما طی ۱۰ روز آینده و تا ۴۷ درجه سانتیگراد در استان خبر داد.

مدیرکل هواشناسی سمنان ابراز کرد: هشدار زرد شماره ۱۷ همچنان اعتبار دارد و هشدار زرد جدیدی با توجه به موج گرما اعلام می‌شود.

ایرج مصطفوی افزود: هشدار سطح زرد شماره ۱۸ استان مربوط به استقرار هوای گرم است. افزایش دما و ماندگاری هوای گرم در استان طی ۱۰ روز آینده با افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید، تندبادهای لحظه‌ای و گرد و خاک، دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به نوع مخاطره در این هشدار زرد بیان کرد: افزایش نسبی دما، ماندگاری هوای گرم در استان افزایش در دمای بیشینه و کمینه بیشینه دما در مناطق مرکزی و جنوبی استان به حدود ۴۰ تا ۴۷ درجه و کمینه دما در این نقاط به حدود ۳۰ تا ۳۵ درجه می‌رسد.

تعطیلی اداراه‌های سمنان در روزهای پنجشنبه

تداوم گرمای هوا به شکل طبیعی افزایش مصرف آب و برق را به همراه دارد و سمنان استانی است که در حوزه انرژی همزمان با افزایش دمای هوا همانند دیگر نقاط کشور نیازمند مراقبت‌هایی است. از همین رو و با تصمیم مراجع قانونی، اداره‌های سمنان روزهای پنجشنبه تا پانزدهم شهریور تعطیل اعلام شد تا در مصرف انرژی تا جای ممکن صرفه‌جویی شود.

طبق بررسی و تحلیل داده‌ها، ذرات عامل ناسالم شدن و آلودگی هوا در شهرهای دارای ایستگاه سنجش آلایندگی هستند، استان سمنان درگیر ورودی و خروجی ذرات معلق به واسطه وزش باد است.

ذرات گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش بادی عامل اصلی آلودگی هوا هستند، شمار کانون‌های فرسایش‌ بادی مبدا و مخزن ایجاد ذرات معلق به واسطه خشکسالی‌های اخیر در استان سمنان است و طبق مطالعه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست شمار کانون‌ها به ۲۱ کانون افزایش یافته است.

براساس آنچه که از نظر کارشناسی به آن پرداخته شد، طبق گزارش‌ها کیفیت هوای شهر قم، برای سومین روز در این هفته، به دلیل پدیده گرد و خاک در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت و ادارات این استان به جز مراکز امدادی و درمانی تعطیل شدند.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط نارنجی یا ناسالم برای گروه حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط قرمز یا ناسالم برای همه، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بنفش یا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط ارغوانی یا خطرناک تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha