ماجرای حذف بیمه هشت هزار و ۵۰۰ گندمکار فارس چیست؟

شیراز - ایرنا - حذف بیمه هشت هزار و ۵۰۰ گندمکار در استان فارس اخیرا خبرساز شده، موضوعی که موجبات گلایه گندمکاران را فراهم کرده و پیگیری بی‌نتیجه متولیان در این بخش را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آبان ماه سال ۱۴۰۲ بود که معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از امتیازات کشت قراردادی در قالب ۲۰ درصد تخفیف بیمه و پرداخت پول نهاده‌های دریافتی در زمان تحویل محصول خبر داد و گفت: بهره‌بردارانی که اقدام به کشاورزی قراردادی کنند ضمن بهره‌مندی از ۲۰ درصد تخفیف بیمه محصول، کمک هزینه حمل محصول به مراکز خرید را نیز دریافت می‌کنند.

طبق گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد به ازای هر یک تن محصول تحویلی به مراکز خرید تضمینی شرکت غله و خدمات بازرگانی، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰هزار ریال به کشاورزان پرداخت شود.

او همچنین درباره مزایای ثبت‌نام الکترونیکی کشت قراردادی گفت: تمامی فرآیند عقد قرارداد اعم از ثبت نام، دریافت استعلام از مراکز مختلف مانند ثبت احوال، بانک کشاورزی، بیمه و جهاد کشاورزی در این سامانه لحاظ شده تا کشاورزان در کوتاهترین زمان اقدام به ثبت اطلاعات خود کنند.

این سامانه قرار بود موجبات تسهیل امور در بخش کشاورزی را فراهم کند اما هم‌اکنون بسیاری از کشاورزان فارس که از کنسل شدن بیمه محصول سالجاری خود گلایه دارند معتقدند عدم اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص زمان‌بندی بیمه باعث شده که آنها نتوانند هزینه‌های بیمه را پرداخت و اطلاعات خود را در سامانه شرکت بیمه ثبت کنند.

آنها می‌گویند: اداره بیمه طی سه نوبت مهلت پرداخت حق بیمه را تمدید کرده اما این موضوع از سوی هیچ یک از متولیان مرتبط کشت قراردادی، اعم از اداره غله و جهاد کشاورزی و اداره تعاون به کشاورزان اطلاع رسانی نشده است.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی فارس سه‌شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال قرارداد کشاورزان در ۲سامانه تعاون روستایی و سامانه اداره‌کل غله تفکیک شد؛ که ۴۳۷ هزار هکتار کشت قراردادی داشتیم و قرارداد حدود ۱۲۵ هزار و ۴۹۵هکتار از این مجموع با اداره‌کل غله منعقد شده است‌.

مهدی جمالی از انعقاد ۱۷ هزار و ۴۱ قرارداد در اداره کل غله خبر داد و افزود: از این تعداد هزار و ۲۰۶ کشاورز اعتبار سنجی نشده‌اند، در حقیقت بانک، این کشاورزان را به دلایل مختلف از جمله داشتن چک برگشتی یا عدم پرداخت قسط تایید نکرده است.

وی ادامه داد: پس از جا ماندن گندمکاران فارس از ثبت نام در سامانه شرکت بیمه، مکاتباتی با استانداری و سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفت و طی برگزاری جلساتی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، بیمه، اداره کل تعاونی روستایی و غله مقرر شد که مهلت دیگری از شرکت بیمه برای حل این مشکل گرفته شود.

جمالی یادآور شد: پیشنهاد ما این بود که برای یک یا ۲روز صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان فارس فرصت دهد تا هر کشاورزی که به هر دلیلی پیامک جهت واریز مبالغ حق بیمه را از طریق سامانه بیمه دریافت نکرده بتواند از این فرصت استفاده کند؛ در حقیقت برخی گندمکاران معتقدند زمان‌بندی بیمه به آنها اطلاع رسانی نشده و آنها نتوانسته‌اند هزینه‌های بیمه را پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: مشخصات کشاورزان استخراج شد و اقدامات لازم برای فراهم شدن فرصت ۲ روزه جهت بازگشایی سایت به کشاورزان صورت گرفت اما در نهایت شرکت بیمه موافقت نکرد.

آن طور که مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی فارس می‌گوید برای حدود یک هزار و ۲۰۶ نفر از کشاورزان که از کانال اداره غله اقدام به انعقاد قرارداد کرده بودند، بیمه صادر نشده است.

گندمکاران فارس در حالی از عدم اطلاع‌رسانی به موقع صندوق بیمه گلایه دارند که متولیان صندوق بیمه محصولات کشاورزی بر این باور هستند که بیمه برخی از گندمکاران این استان به دلیل داشتن چک برگشتی یا عدم پرداخت قسط حذف شده است.

برخی از گندمکاران هم در بازه زمانی تعیین شده توسط بانک کشاورزی و با وجود فرصت تعیین شده و تمدید سه مرحله‌ای جهت واریز نقدی حق بیمه و ارسال سه مرحله پیامک به بیمه گذاران جهت واریز مبالغ حق بیمه، اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی فارس در این باره گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر بیمه‌گذار در استان فارس وجود دارد و قراردادهایی که توسط شعب بانک، اعتبارسنجی شده، در حال حاضر فعال و دارای اعتبار هستند.

پژمان پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: برخی از گندمکاران فارس در بازه زمانی تعیین شده توسط بانک کشاورزی اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند و یا به دلیل داشتن چک برگشتی و عدم پرداخت قسط بیمه نامه آنها حذف شده است.

او افزود: در حال حاضر حدود هشت هزار و ۵٠٠ بیمه‌نامه به دلیل عدم مراجعه جهت تکمیل فرآیند بیمه‌پذیری و تکمیل وجه حذف شده است.

طبق آخرین گزارش‌ها در سال زراعی جاری ۴۳۴ هزار هکتار از مزارع استان فارس به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته و یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین در سراسر استان کار برداشت گندم را بر عهده داشتند.

همچنین متولیان کشاورزی فارس معتقدند حجم خرید گندم تولیدی در استان فارس از ۸۱۵ هزار تن عبور کرده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فصل برداشت بیش از یک میلیون تن گندم تولید و بیش از ۷۵۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha