۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۴
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85546407
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۶۰ درصدی المپین‌های گیلان در فرانسه

۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۴
کد خبر: 85546407
کاهش ۶۰ درصدی المپین‌های گیلان در فرانسه

رشت - ایرنا - مسابقات المپیک ۲۰۲۴ فرانسه از امروز پنجم مردادماه آغاز شد و کاروان ورزشی ایران نیز در این دوره از رقابتها با ۴۰ ورزشکار حضور می یابد که سهم استان گیلان ۲ ورزشکار است.

به گزارش ایرنا، مسابقات المپیک ۲۰۲۴ فرانسه از پنجم مردادماه آغاز و تا ۲۱ این ماه در پاریس ادامه می‌یابد و در این میان از استان گیلان علی آقامیرزایی در رشته قایقرانی آبهای آرام در کایاک یک نفره هزار متر و محمد رهبری در بخش انفرادی رشته شمشیربازی اسلحه سابر موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه شدند تا این ۲ ورزشکار دوباره افتخار حضور در مسابقات المپیک داشته باشند.

با وجود اینکه هم اینک نیز پنج درصد از کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک فرانسه ورزشکاران گیلانی هستند اما در المپیک توکیو ژاپن، گیلان پنج نماینده داشت که این تعداد در المپیک فرانسه به ۲ ورزشکار تقلیل یافت تا ورزش استان شاهد کاهش ۶۰ درصدی حضور ورزشکاران خود نسبت به دوره قبل مسابقات المپیک باشد.

آرمین هادی پور در رشته تکواندو، سارا بهمنیار در رشته کاراته، محمد رهبری در رشته شمشیربازی، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی پنج ورزشکار گیلانی بودند که در رقابت‌های المپیک توکیو حضور یافته بودند.

۱۱ گیلانی در مسابقات المپیک و پارالمپیک فرانسه حضور می‌یابند

سهمیه حضور قایقرانان گیلانی نسبت به دوره گذشته المپیک نصف شد

علی آقامیرزایی ورزشکار گیلان که جواز حضور در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ فرانسه را کسب کرده است در المپیک توکیو نیز حضور داشت و در مسابقات کایاک یکنفره یک‌هزار متر حضور یافت اما در نهایت نتوانست به مرحله نیمه نهایی راه یابد.

این ورزشکار ملی پوش که سابقه درخشانی در تیم ملی قایقرانی کایاک ایران دارد در جریان مسابقات المپیک توکیو ابتدا در دور مقدماتی پنجم شد و جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی را کسب کرد اما در نهایت با کسب رتبه چهارم از راهیابی به مرحله نیمه نهایی بازماند چون در این مرحله از هر گروه سه قایقران به مرحله نیمه نهایی صعود می کرد که با این وجود، کار این قایقران در المپیک توکیو پایان یافت.

با وجود اینکه هم اینک نیز پنج درصد از کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک فرانسه، ورزشکاران گیلانی هستند اما در المپیک توکیو ژاپن، گیلان پنج نماینده داشت که این تعداد در المپیک فرانسه به ۲ ورزشکار تقلیل یافت تا ورزش این استان شاهد کاهش ۶۰ درصدی حضور ورزشکاران خود نسبت به دوره قبل مسابقات المپیک باشد

علی آقامیرزایی متولد ۱۳۷۱ و اهل شهرستان بندرانزلی است که در قایقرانی و رشته کایاک فعالیت می کند. او نیز مدال های ارزشمندی تصاحب کرده که می توان به مدال برنز بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی، مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچون کره جنوبی، مدال طلای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۵ اندونزی، ۲ مدال نقره در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۳ و ۲ مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ اشاره کرد.

محمد رهبری دیگر ورزشکار استان گیلان چند سالی است در تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر حضور دارد در المپیک توکیو در هر ۲ رشته انفرادی و تیمی جواز حضور در مسابقات المپیک را کسب کرده بود اما در نهایت این شمشیرباز شایسته کشور در رشته انفرادی حذف و در تیمی نیز مقام ششم را تصاحب کرد.

رهبری در جریان رقابت‌های المپیک توکیو ابتدا حریفی از کشور فرانسه را شکست داد و در مرحله یک هشتم نهایی مقابل «سامی لی» شمشیرباز ایتالیایی قرار گرفت که با وجود تمام تلاشی که انجام داد مغلوب شمشیرباز قدرتمند ایتالیایی شد تا نتواند به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد تا از رقابت‌های انفرادی المپیک حذف شود.

البته رهبری به همراه تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در رقابت های تیمی نیز حضور یافت که در مرحله یک چهارم نهایی با قبول شکست برابر ایتالیا باید برای کسب مقام پنجم تا هشتم مبارزه می کرد که در این مرحله ابتدا تیم آمریکا را شکست دادند و سپس مغلوب تیم مصر شد تا در نهایت مقام ششم تیمی المپیک را تصاحب کند.

محمد رهبری شمشیرباز ملی پوش گیلان متولد ۱۳۷۰ اهل شهرستان رشت است که او نیز افتخارات زیادی تاکنون کسب کرده و به همراه تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران عناوین مهم جهانی و آسیایی کسب کرده است.

با وجود اینکه مسابقات المپیک مهمترین و بزرگترین رویداد جهانی بشمار می‌رود که هر چهار سال یک بار انجام می شود و ورزشکاران برای حضور در آن باید در مسابقات مختلفی شرکت کرده و با کسب امتیازات لازم سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند، به طور حتم حضور در المپیک نیز افتخار بزرگی برای هر ورزشکار محسوب می شود.

اما کسب مدال در المپیک رنگ و بوی دیگری دارد و ورزشکاران تمام تلاش خود را بکار می بندند تا در این رقابت ها مدال کسب کرده تا نام خود را در ورزش کشور جاودانه و ابدی کند چون کسب مدال در المپیک نام ورزشکار را در تاریخ ورزش آن کشور ثبت می کند.

کاهش ۶۰ درصدی المپین‌های گیلان در فرانسه

با توجه به شرایط فعلی بسیار بعید است که ۲ ورزشکار گیلانی بتوانند در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ فرانسه مدال کسب کنند زیرا فاصله رکورد علی آقامیرزایی با مدال آوران این رشته قایقرانی زیاد است و محمد رهبری نیز در دیدار نخست مغلوب حریفش شد و از مسباقات المپیک حذف شد تا حسرت ورزش گیلان برای کسب مدال در المپیک به حدود ۷۰ سال افزایش یابد.

با این وجود، نه تنها تعداد ورزشکاران گیلانی نسبت به دوره گذشته المپیک ۶۰ درصد کاهش یافته، اگر این ۲ ورزشکار نتوانند مدال کسب کنند، حسرت ورزش گیلان برای کسب مدال در المپیک به حدود ۷۰ سال افزایش می یابد

این در حالی است که مرحوم محمود نامجو تنها مدال‌آور المپیکی ورزش گیلان است و طی همه سالها بعد از او تا به امروز که ورزشکاران گیلانی در دوره های مختلفی المپیک حضور یافتند هیچ ورزشکاری موفق به کسب مدال المیپک نشده و این خلاء اکنون در ورزش گیلان وجود دارد.

نامجو که یکی از نوابغ رشته ورزشی وزنه‌برداری در جهان بشمار می رفت، افتخار آن را داشت که به عنوان نخستین ورزشکار قاره آسیا موفق به کسب مدال طلای جهانی شود و به همین دلیل نام این اسطوره ورزش گیلان و ایران در ورزش آسیا ثبت و جاودانه شد، اما درخشش مرحوم محمود نامجو فقط در دریافت مدال طلای جهانی خلاصه نشد و این ورزشکار برجسته در ۲ دوره متوالی رقابت های المپیک نیز موفق به کسب مدال شد تا از این نظر هم نامش برای کسب ۲ مدال در ۲ دوره متوالی المپیک نیز در ورزش ایران و گیلان جاودانه شود چون این ۲ مدال باارزش وزنه‌بردار نابغه تنها مدال های المپیکی ورزش گیلان بشمار می‌رود.

مرحوم نامجو در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند با درخشش خیره کننده خود موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شد تا مدال نقره المپیک را بر گردن بیاویزد و نخستین ورزشکار گیلانی باشد که مدال المپیک کسب می کند اما درخشش این وزنه بردار شایسته ایران ادامه یافت و در دوره بعدی مسابقات المپیک نیز موفق به کسب مدال شد و در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن استرالیا نیز توانست مدال برنز وزن خود را کسب کند تا یک مدال ارزشمند المپیکی دیگر بر ویترین افتخارات و مدال های این نابغه وزنه برداری افزوده شود و تعداد مدال های المپیکی ورزش گیلان به ۲ عدد افزایش یابد.

با وجود این ۲ مدال نقره و برنز ارزشمند مرحوم نامجو که در رشته وزنه برداری کسب شد، تاکنون تنها مدال های ورزشکاران گیلانی در ادوار مختلف حضورشان در مسابقات المپیک است و هم اینک نیز پس از گذشت ۶۹ سال از آن زمان هیچ ورزشکاری از گیلان موفق به کسب مدال المپیک نشد و گرچه تعدادی از ورزشکاران در آستانه کسب مدال المیپک قرار گرفتند اما در نهایت دست آنان از تصاحب این مدال ارزشمند کوتاه ماند.

به جز نامجو، مرحوم حیدر شونجانی در رشته‌های شنا و واترپلو، احمد خشوعی، ابراهیم مهربان و فردین معصومی در رشته کشتی، علی رجبی اسلامی، مهدی عطار اشرفی، سیدمهدی پانزوان و اصغر ابراهیمی در رشته وزنه برداری، نصرت الله وکیل منفرد، حسین اغماض، جبار فعلی، محمد آذرحزین، علی بحری و امین قاسمی‌پور در رشته بوکس، غفور جهانی در رشته فوتبال، سلمان حسام در رشته دوومیدانی، نادر عیوضی، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی، محمد رهبری در رشته شمشیربازی، آرمین هادی پور در رشته تکواندو، سارا بهمنیار در رشته کاراته و شاهین اخلاق پسند در رشته تنیس روی میز، ورزشکاران گیلانی بودند که در ادوار مختلف المپیک حضور یافته اما موفق به کسب مدال نشدند.

البته محسن بختیار در رشته وزنه‌برداری قدرتی، مهدی پوررهنما و مریم عبدالله پور در رشته پاراتکواندو و میثم علیپور در رشته والیبال نشسته از گیلان موفق به کسب سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه شدند تا چهار ورزشکار از این استان در مسابقات پارالمپیک فرانسه حضور یابند که البته کسب مدال برای همه این روزشکاران دور از دسترس نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha