کشف اکسیژن «تاریک» در اعماق اقیانوس+ فیلم

۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۰
کد خبر: 85546500
کشف اکسیژن «تاریک» در اعماق اقیانوس+ فیلم
حباب‌های ریز اکسیژن از نمونه جمع‌آوری شده در سال ۲۰۲۱ میلادی در نزدیکی بستر دریا، ۴ هزار متر زیر سطح اقیانوس آرام در منطقه کلاریون کلیپتون. حباب‌ها با گرم شدن آب، در هنگام صعود به سطح، آزاد می‌شوند.

تهران- ایرنا- دانشمندان کشف کردند که اکسیژن «تاریک» (اکسیژن بدون وجود نور خورشید) چهار هزار متر زیر سطح اقیانوس تولید می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وبگاه سی‌اِن‌اِن در گزارشی آورده است: پدیده اسرارآمیزی که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ میلادی روی یک کشتی در محلی دورافتاده از اقیانوس آرام مشاهده شد، به اندازه‌ای نامعقول به نظر می‌رسید که اَندرو سوئیتمَن (Andrew Sweetman)، اقیانوس‌شناس و استاد انجمن علوم دریایی اسکاتلند را متقاعد کرد تجهیزات نظارتی وی معیوب است.

اما خوانش حسگرها نشان می‌داد اکسیژن در بستر دریا، در عمق ۴ هزار متری (حدود ۱۳ هزار و صد فوت) زیر سطح جایی که هیچ نوری نمی‌تواند به آن نفوذ کند، ساخته می‌شد. همین اتفاق، در سه سفر بعدی به منطقه‌ای به نام منطقه کلاریون- کلیپرتون (منطقه‌ای بین مکزیک و هاوایی) رخ داد.

وجود این اکسیژن که اصطلاحا اکسیژن تاریک/dark oxygen نام گرفته از این جهت عجیب و مایه شگفتی است که پیش از این تصور می‌شد اکسیژن بدون نور خورشید قابل تولید نیست؛ اما این دانشمندان اکسیژن تاریک را در قعر اقیانوس کشف کردند و به نظر می‌رسد توده‌های فلزی کف اقیانوس آن را تولید کرده‌اند.

کشف اکسیژن «تاریک» در اعماق اقیانوس
Relicanthus sp یک گونه جدید است که در ارتفاع ۴ هزار و صد متری در منطقه کلاریون- کلیپرتون جمع‌آوری شده است.

سوئیتمَن اظهار داشت: موجودات فتوسنتزی مانند گیاهان، پلانکتون‌ها و جلبک‌ها از نور خورشید برای تولید اکسیژن استفاده می‌کنند که در اعماق اقیانوس می‌چرخد؛ اما پژوهش‌هایی که قبلاً در اعماق دریاها صورت گرفته، نشان داده موجوداتی که آنجا زندگی می‌کنند فقط اکسیژن را مصرف می‌کنند نه تولید.

اکنون، گروه پژوهشی وی در حال بررسی این فرضیه یعنی یافتن اکسیژن تولیدشده بدون فتوسنتز هستند.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی می‌بینید چیزی اتفاق می‌افتد که خلاف روال معمول است، محتاطانه عمل می‌کنید.

کشف اکسیژن «تاریک» در اعماق اقیانوس
نوعی خیار دریایی در بستر شرقی منطقه کلاریون- کلیپرتون دیده شده است.

این پژوهش که به‌تازگی در مجله علمی نِیچِر ژئوسایِنس (Nature Geoscience) منتشر شد، نشان می‌دهد اعماق اقیانوس‌ها هنوز تا چه اندازه ناشناخته و در نتیجه، بهره‌برداری فلزات و مواد معدنی کمیاب از کف اقیانوس‌ها خطرناک است.

نکته مهم دیگر این یافته این است که در سیاره ما، به غیر از فتوسنتز منبع دیگری برای تولید اکسیژن نیز وجود دارد؛ این نکته ممکن است به کشف منشأ حیات کمک کند.

کشف اکسیژن «تاریک» در اعماق اقیانوس
گره‌های چندفلزی موجود در کف دریا در منطقه کلاریون-کلیپرتون، سرشار از منگنز، مس، کبالت و نیکل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha