۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 85546533
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«دیباچه‌نویسی بر مرقع» منتشر شد

۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۱
کد خبر: 85546533
«دیباچه‌نویسی بر مرقع» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «دیباچه‌نویسی بر مرقع» نگارش تاریخ هنر در ایران قرن دهم هجری نوشته دیوید جی.راکسبرو با ترجمه حنیف رحیمی‌ پردنجانی منتشر شد.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، کتاب «دیباچه‌نویسی بر مرقع» نگارش تاریخ هنر در ایران قرن دهم هجری نوشته دیوید جی.راکسبرو با ترجمه و تحقیق حنیف رحیمی‌ پردنجانی عضو هیات‌ علمی دانشگاه یزد به همت مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر منتشر شده است.

این کتاب، تنها اثری است که به تحلیل تاریخی و محتوایی دیباچه‌های مرقع در اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی پرداخته و برگردان آن به زبان فارسی برای علاقه‌مندان و پژوهشگران تاریخ هنر ایران ضروری است.

مولف کتاب، دیوید جی. راکسبرو استاد تاریخ هنر اسلامی در دانشگاه هاروارد است که تاکنون پژوهش‌های متعددی در زمینه هنرهای ایرانی و ترکی و هندی در قرون میانه اسلامی انجام داده و در قالب کتاب و مقاله منتشر کرده است. در اثر پیش رو، نویسنده تلاش گسترده و دقت وافری کرده تا بتواند از میان انبوه متون ادبی و تاریخی، ارتباطات بینامتنی و قالب‌های مشترک فکری را کشف و پرتویی تازه بر مطالعات هنر ایران بتاباند.

کتاب دیباچه‌نویسی بر مرقع مشتمل بر هفت فصل به نگارش درآمده است. در فصل نخست، که به «مقدمه‌ای بر دیباچه‌ها» اختصاص دارد، «اولویت‌ها و دریافت‌ها در مطالعه تاریخ‌نگاری در قرن دهم/ شانزدهم» و «رویکردها و روش‌ها در مطالعه ادبی» را خواهید خواند. فصل دوم به «مؤلفان و محیط زندگی و زمانه آنان» می‌پردازد. «انشا و زمینه» عنوان فصل سوم را تشکیل می‌دهد که در آن، «انشای دیباچه، ساخت مرقع» و «زمینه‌های استفاده» را تشریح کرده است.

در فصل چهارم که «ابعاد ادبی» نام دارد، نویسنده به «ساختار و ترکیب»، «زبان»، «تصاویر و مضامین مکرر در مرقع»، «بینامتنیت و اقتباس‌های ادبی» پرداخته است. «قبل از نگارش دیباچه‌ها: آثار تذکره‌ای، تاریخی و رسالات خوشنویسی»، «دیباچه مرقع: نگارش تاریخ هنر»، «جایگاه فعالان هنری در سنت» و «قضاوت درباره آثار و واکنش به آنان» مطالبی‌ هستند که در فصل پنجم، با عنوان «هنر در تاریخ و عمل» آمده است.

«پرده‌گشای چهره تصویر: دیباچه دوست‌محمد بر مرقع بهرام میرزا» فصل ششم کتاب را تشکیل می‌دهد و مؤلف در فصل آخر این کتاب، یعنی فصل هفتم (خاتمه)، تلاش کرده تا با نقل‌قول‌هایی که ابن‌ندیم در کتاب الفهرست خود آورده به فضایل خوشنویسی بپردازد و سپس به دانش تاریخ هنر و آداب و رسوم هنری بپردازد و با نمونه‌هایی آن را تشریح کند. این کتاب با ضمیمه‌ای درباره ارتباطات استادشاگردی به پایان رسیده است.

کتاب «دیباچه‌نویسی بر مرقع»، در ۳۹۷ صفحه و شمارگان ۵۰۰ جلد، در وبگاه مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری عرضه‌ شده است. همچنین علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتاب‌فروشی این انتشارات، واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰ مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha