۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۴
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85546682
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۶ درصد بیماران هموفیلی غرب خراسان رضوی مرد هستند

سبزوار- ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: «هموفیلی» در مردان شیوع بیشتری دارد و ۸۶ درصد مبتلایان به این بیماری در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در غرب خراسان رضوی را مردان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد شوریده‌یزدی روز سه شنبه به مناسبت هفته حمایت از بیماران هموفیلی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: هموفیلی نوعی بیماری وابسته به جنسیت است که معمولا در مردان بیشتر نمود پیدا می کند و زنان به ندرت دچار آن می‌شوند.

وی افزود: اکنون ۳۷ نفر از این بیماران هموفیلی زیر پوشش خدمات حمایتی دانشگاه قرار دارند که خدماتی چون تزریق فرآورده‌های خونی، ویزیت پزشک درمانگر، مراقبت‌های پرستاری، آموزش‌های مورد نیاز، ویزیت‌های فوق تخصصی و مشاوره‌های مورد نیاز مانند بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، خدمات فیزیوتراپی و دندانپزشکی را در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی حشمتیه سبزوار دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در تلاش است تا با حفاظت مالی و ارائه خدمات باکیفیت و مطلوب و مطابق بر بسته‌های خدمتی و راهنمایی‌های بالینی در راستای کاهش آلام این بیماران گام‌ بردارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: هموفیلی یک بیماری خون ریزی دهنده است که در بیشتر افراد مبتلا به صورت ارثی و در تعداد کمی نیز به دلیل ایجاد جهش در ژن و بدون هیچ سابقه فامیلی بروز می‌کند.

دکتر شوریده گفت: این بیماری در برخی افراد با مراجعه به پزشک و شرح حال دقیق و تهیه شجره نامه خانوادگی قابل تشخیص است اما برای تشخیص دقیق تر به ویژه در مورد ناقلان از ۲ روش بررسی فاکتورهای انعقادی و آزمایش‌های ژنتیک استفاده می شود.

وی کبودی‌های بزرگ و خونریزی‌های طولانی و ناگهانی بدون دلیل از جمله خونریزی پس از تزریق آمپول یا واکسن، خونریزی دهان و لثه پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، خون دماغ های مکرر و خونریزی سنگین و طولانی‌تر از معمول در دوران قاعدگی خانم ها را از علائم و نشانه های وجود بیماری هموفیلی برشمرد.

دکتر شوریده افزود: اکنون درمان های بسیار مؤثری برای بیماران هموفیلی وجود دارد که با در نظر گرفتن نوع بیماری داروی مورد نیاز برای آنان تجویز می شود و درمان به موقع و سریع خونریزی ها بسیار حائز اهمیت است چرا که سبب کاهش درد و مانع آسیب به مفاصل، عضلات و دیگر اعضای بدن بیمار می شود.

وی گفت: در سالیان اخیر با افزایش حمایت های وزارت بهداشت و فراگیرتر شدن پوشش بیمه ای و راه اندازی صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج، شاهد افزایش کیفیت و کمیت ارائه خدمات به بیماران هموفیلی هستیم.

یکم تا هفتم مردادماه به عنوان هفته حمایت از بیماران هموفیلی نامگذاری شده است.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha