آخرین جزئیات بورس دانش از زبان مدیرکل بورس سازمان امور دانشجویان

تهران- ایرنا- مدیرکل بورس و اعزام دانشجوی سازمان امور دانشجویان گفت: امسال یک هزار و ۱۱۹ نفر بورس دانش می‌شوند و اگر پویایی تحصیلی را حفظ کنند در مقاطع بالاتر نیز در اولویت بورس قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی به کمک‌های مالی گفته می‌شود که از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به دانشجویان داده شده و دانشجو نیازی به بازپرداخت آن ندارد.

سازمان امور دانشجویان در دولت سیزدهم ۱۳ نوع بورس دانشجویی تعریف کرده که عبارتند از؛ بورس دانش، بنگاه‌های اقتصادی، مشاغل، وطن، کوتاه مدت داخل و خارج کشور، سرآمدان، ابرار، فنی و مهندسی، علوم انسانی، سلامت، علوم پایه، هنر و سال اخر.

بورس دانش یکی از بورس‌های دانشگاهی است که هدف از اعطای بورس دانش تشویق و هدایت استعدادهای برتر نظام آموزش و پرورش کشور برای ورود به رشته های مغفول مانده و دارای اولویت (بر اساس اسناد فرادستی) در حوزه های علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، سلامت و هنر است. دانشجوی بورسیه در حین تحصیل از تسهیلات استفاده می کند و در مقطع بعدی در صورت حفظ شایستگی لازم، در اولویت دریافت بورس خواهد بود.

همچنین هدف این است که از طریق بورس دانش بخشی از نیروهای نخبه و افرادی که دارای رتبه بهتری هستند به سمت علوم بنیادی و پایه سوق داده شده و از طریق مقرری برای دانش آموزانی که وارد دانشگاه می شوند، این کار انجام شود. اعطای بورس دانش از سال گذشته و با هزار نفر شروع و در دفترچه کنکور هم شرایط آن اعمال شد.

مسئول کارگروه بورس دانش پیشتر در این مورد گفته بود: بیش از ۳۰ دانشگاه و ۳۰ رشته در سال ۱۴۰۳ هدف گذاری شده‌ است که در میان آن‌ها رشته‌های علوم پایه و برخی رشته های پنج گانه علوم انسانی، تجربی، فنی، هنر و زبان‌های خارجی وجود دارد.

به گفته رضا گلشن خواص در سال گذشته داوطلبان کنکور سراسری که در بورس دانش پذیرفته شدند، ماهیانه مبلغ پنج میلیون تومان دریافت کرده‌اند که در سال جاری این رقم افزایش یافته است.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجوی سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره بورس دانش، توضیح داد: هدف از بورس دانش حمایت از رشته‌های اولویت‌دار و مورد نیاز کشور در پنج گروه‌ آزمایشی علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی، زبان، هنر و علوم انسانی است.

محمد محمدی مسعودی ادامه داد: این رشته‌ها در کارگروه مخصوص کارشناسی می‌شوند و رشته‌هایی که نیاز به توجه ویژه دولت دارند احصا می‌شود که حدود ۴۰ رشته است.

وی اظهارداشت: بورس دانش به رشته‌هایی همچون فیزیک و ریاضی که جزو رشته‌های پایه و با اهمیت هستند اما استقبال دانشجویان و داوطلبان کنکور نسبت به آنها کم است و می‌توان گفت که جزو اولویت داوطلبان نیست.

محمدی مسعودی تاکید کرد: در دنیا اقبال از رشته‌های فنی و مهندسی به سمت رشته‌های علوم پایه چرخش دارد و اگرچه ما در رشته‌های علوم پایه غنی هستیم اما چنانچه سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه نداشته باشیم فاصله‌ای ایجاد می‌شود و نخبگان و استعدادهای برتر دیگر به آن توجهی نخواهند داشت و ما بایستی این فاصله را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: روش ما این صورت است که اگر رتبه‌های زیر پنج درصد به سمت این رشته‌های اولویت دار گرایش داشته باشند براین اساس حدود یک هزار و ۱۱۹ نفر بورس دانش می گیرند؛ یعنی علاوه بر اینکه در چهارسال مقرری تخصیلی دریافت می‌کنند، اگر تحصیلات خوبی داشته باشند در مقاطع بالاتر در اولویت بورس‌ قر ار می گیرند.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجوی سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: دانشجویان بورس چنانچه پویایی تحصیلی را حفظ کنند و دچار افت تحصیلی نشوند حتی در اولویت بورس هیات علمی هم قرار می گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha