از دسترسی دانش‌بنیان‌ها به خدمات معاونت علمی تا خداحافظی غیررسمی دهقانی

تهران- ایرنا- درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی آزمایشگاه‌های عضو شبکه راهبردی، افزایش ۲۲۵ درصدی فروش دانش‌بنیان‌ها و رشد ۹ برابری صادرات در طول ۳ سال گذشته، خودکفایی در جوهر خودکار، معرفی غزال‌های دانش‌بنیان همچنین خداحافظی غیررسمی دهقانی فیروزآبادی از سکانداری معاونت علمی مهمترین رویدادهای حوزه علم و فناوری در هفته جاری است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ابتدای هفته گذشته بود که روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری اولین رویداد برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان با تاکید بر دسترسی همه دانش بنیان ها به صورت یکسان به خدمات مختلف تعریف شده در معاونت علمی برای دانش بنیان ها، از طراحی سامانه ای تحت عنوان نویان به نشانی نویان. آی‌آر در این راستا خبر داد و تصریح کرد: این سامانه تا دو هفته آینده رونمایی و راه اندازی خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به بی اطلاعی برخی دانش بنیان ها از انواع خدمات قابل دریافت از این مجموعه، شفافیت و عدالت در دسترسی به تسهیلات و خدمات حمایتی را از ویژگی اصلی سامانه نویان دانست. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی آزمایشگاه‌های عضو شبکه راهبردی

همچنین در هفته جاری دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با اشاره به درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی آزمایشگاه‌ها در این شبکه و بهره‌مندی ۷۴ هزار مشتری از خدمات ارائه‌شده گفت: در دهمین دوره ارزیابی با بررسی دستاوردهای ۹۷۰ آزمایشگاه، ۶۵۳ مرکز آزمایشگاهی در فرآیند ارزیابی قرار گرفتند و رتبه‌بندی شدند.

از دسترسی دانش‌بنیان‌ها به خدمات معاونت علمی تا خداحافظی غیررسمی دهقانی

مجتبی نسب همچنین درباره سازوکار و فرآیند ارزیابی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی توضیح داد: این مراکز بر اساس معیارهایی همچون «مشتری مداری»، «فعالیت شبکه‌ای» و «کارکرد» ارزیابی می‌شوند که بر اساس عملکرد تا حد نصاب ۱۰۰۰ امتیاز نهایی دریافت می‌کنند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

افزایش ۲۲۵ درصدی فروش دانش‌بنیان‌ها/ رشد ۹ برابری صادرات طی ۳ سال

اما اوایل هفته گذشته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچون سایر وزرا و مسئولان دولت سیزدهم در جلسه هیات دولت در گزارشی کوتاه به تشریح عملکرد حوزه مدیریتی خود پرداخت و تصریح کرد:فروش شرکت‌های دانش‌بنیان با ۲۲۵ درصد افزایش به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید، همچنین صادرات محصولات این شرکت‌ها از ۲۹۶ میلیون دلار در پایان سال ۱۳۹۹ به دو هزار و ۵۲۰ میلیون دلار در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

از دسترسی دانش‌بنیان‌ها به خدمات معاونت علمی تا خداحافظی غیررسمی دهقانی

روح الله دهقانی فیروزآبادی همچنین گفت: شاهد افزایش بیش از ۴.۷ دهم برابری قراردادهای بار اول را در این دوره بودیم که وزارت نفت در این زمینه نقش آفرینی خوبی داشت و تعداد شرکت های دانش بنیان از حدود ۶ هزار شرکت در ۱۴۰۰ امروز به بیش از ۱۰ هزار شرکت رسید. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

کارخانه «هوش مصنوعی» در اصفهان ایجاد می‌شود

همچنین در هفته جاری عملیات ایجاد کارخانه هوش مصنوعی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز شد. این کارخانه بعنوان مرکز تخصصی شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی و زیرساختی برای توسعه این فناوری در کشور با همکاری معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حمایت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برپا می شود.

از دسترسی دانش‌بنیان‌ها به خدمات معاونت علمی تا خداحافظی غیررسمی دهقانی

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود اجرای همه مراحل پیش بینی شده در کارخانه هوش مصنوعی اصفهان تا سال ۱۴۰۵ ادامه یابد.

کارخانه هوش مصنوعی اصفهان به مباحث مختلفی مانند پردازش زبان طبیعی، رباتیک و هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تشخیص تصویر و گفتار، پزشکی و کشف دارو، محیط زیست، کشاورزی و همچنین تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها خواهد پرداخت. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

ایجاد خانه فناوری در ۱۲ کشور دنیا/افزایش ۸ برابری درآمد ارزی دانش بنیان ها

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در هفته جاری در حاشیه نمایشگاه ۱۰۲۰ روز تلاش جهادی فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم درخصوص عملکرد معاونت مزبور در دولت سیزدهم، اظهارداشت: معتقدم مباحث اقتصادی روی مسائل امنیتی تاثیرگذار است، برای مثال وقتی ما با یک کشور همسایه مشکل پیدا کردیم با تداوم کار اقتصادی توانستیم فضا را آرام کنیم و روابط را عادی کردیم.

از دسترسی دانش‌بنیان‌ها به خدمات معاونت علمی تا خداحافظی غیررسمی دهقانی

مهدی صفری همچنین تصریح کرد: امسال ۱۷ و نیم میلیون تن ترانزیت داشتیم و ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی بدست آوردیم. هرچه این ابزارها بیشتر شوند درآمد ارزی ما هم بالاتر می‌رود. در حوزه دانش بنیان‌ها روزی که شروع کردیم ۳۰۰ میلیون دلار بود و امروز ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است. برای اینکه تثبیت بازار داشته باشیم خانه‌های فناوری را در ۱۲ کشور را ایجاد کردیم که نمایشگاهی از تولیدات دانش بنیان ما در کشورهای مختلف است که قرار است تا پایان سال به ۳۰ خانه فناوری برسد. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

ایران در تولید جوهرخودکار خودکفا شد

اما یک خبر خوب هفته جاری این بود که یک شرکت دانش‌بنیان با تولید جوهر خودکار برای نخستین بار در ایران و منطقه ضمن خودکفایی و قطع وابستگی به واردات این محصول، ایران را در جمع شش کشور تولیدکننده این محصول قرار داد.

از دسترسی دانش‌بنیان‌ها به خدمات معاونت علمی تا خداحافظی غیررسمی دهقانی

به گفته محمدامین مقصودی مدیرعامل این شرکت فناور کشورمان، تولید جوهر خودکار در ایران، نه تنها ما را در زمره هفت کشور برتر دنیا در این حوزه قرار می‌دهد، بلکه زمینه‌ساز نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بیشتر در صنعت نوشت‌افزار کشور خواهد بود. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

موفقیت محققان ایرانی در پیشگیری از نابینایی مبتلایان به عارضه ارثی شبکیه

یکی دیگر از خبرهای خوب هفته جاری موفقیت محققان ایرانی در راستای ژن‌درمانی و پیشگیری از نابینایی مبتلایان به بیماری ارثی «رتینیت پیگمنتوزا» در ابداع وکتورهای ویروسی نوترکیب بهینه‌شده با قابلیت انتقال موثر و کمتر تهاجمی ژن با تزریق داخل زجاجیه بود.

از دسترسی دانش‌بنیان‌ها به خدمات معاونت علمی تا خداحافظی غیررسمی دهقانی

مریم حق‌شناس محقق ارشد این تحقیق تصریح کرد: ویروس‌های حاصل از این اختراع در یک مطالعه پیش بالینی به چشم موش‌های یک ماهه تزریق شد و کارایی این ویروسها در انتقال ژن یادشده و نفوذ آنها از محل تزریق یعنی زجاجیه به جایگاه گیرنده‌های نوری در شبکیه و بیان اختصاصی این ژن در این سلول‌ها به اثبات رسید. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

معرفی غزال‌های دانش‌بنیان و خداحافظی غیررسمی دهقانی

یکی از اتفاقات خبری مهم هفته برگزاری مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان، معرفی ۱۲ شرکت غزال دانش بنیان و جشن ۱۰ هزارتایی شدن شرکت های دانش بنیان در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری دولت دهم، مهدی غضنفری مدیر صندوق توسعه ملی و جمعی از فعالان حوزه دانش بنیان کشور بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در این آیین وعده داد که این معاونت سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی قانون جهش دانش بنیان بهره‌مند می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی که خود از نخبگان کشور و تحصیلکرده و استاد دانشگاه صنعتی شریف است، در این آیین همچنین با عذرخواهی از قصورهای معاونت علمی و تقدیر و تشکر از مدیران مجموعه تحت مدیریتی خود بابت اقدامات انجام‌شده، به تعبیری زودتر از موعد و به شکل غیررسمی خداحافظی خود را از سکانداری مجموعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در دهه های گذشته دکتر واعظ‌زاده سنگ بنای اکوسیستم فناوری و دانش‌بنیان را در کشور نهاد و دکتر نسرین سلطان‌خواه نیز در دوره شکل‌گیری معاونت علمی و تدوین قانون ارزشمند سال ۱۳۸۹، سکاندار معاونت علمی بود و در آن دوره زحمات بسیاری را متحمل شد، تاکید کرد: زیست‌بوم فناوری کشور به طور حتم مدیون فردی است که ۹ سال تلاش کرد و آن شخص دکتر ستاری است. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha