۳ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۱۸
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85548227
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انگاه که فرد معلول راهورتر از دیگران می شود

۳ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۱۸
کد خبر: 85548227
انگاه که فرد معلول راهورتر از دیگران می شود

ایلام -ایرنا-رئیس اداره بهزیستی شهرستان سیروان به نمایندگی از بهزیستی استان امروز چهارشنبه با حضور در منزل "رسول بوسانه" از افراد دارای معلولیت این شهرستان که داوطلبانه در مهار آتش سوزی عرصه های طبیعی ارتفاع سخت گذر "قلارنگ" قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، در حالیکه عامل انسانی به عنوان اصلی‌ترین علت آتشی که در چند سال گرم گذشته بوته و بلوط زاگرس را به کام آتش کشانده مطرح است، رسول با وجود معلولیت و نقص عضو از ناحیه پا، پس از مشاهده دود و آتش بر فراز ارتفاع‌های سیروان که دل و دیده علاقه‌مندان را می‌سوزاند و کور می‌کرد با تنها پایش مسافتی سخت و طولانی را طی کرد.

نتیجه اهتمام جانکاه رسول به همراه دیگر کنش‌گرانی که برای مهار اتش تلاش کردند بران بوده که شاید چند بوته، تنه و شاخه کمتر از طبیعت زیبای قلارنگ -که ذخیرگاه ژنتیکی گیاهی نام دارد- قربانی عمد یا سهو آنچه که عامل انسان نام گرفته است نشود و شاید این عامل انسانی کمی بیشتر به تبعات اقدام ناخواسته یا خواسته خود حساس شود.

انتشار تصویر، تلاش این معلول جسمی حرکتی در مهار اتش بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی داشت، تصویر رسول در خاموش کردن آتش مشارکت و صحنه‌ای زیبا از احساس مسئولیت، انسانیت و مشارکت را به نمایش گذاشت هرچند تصویر به تنهایی نشان نمی‌دهد که رسول با چه سختی به دامنه و ستیغ قلارنگ افسانه‌ای رسید .

این معلول بلند همت علی رغم اینکه در یک حادثه یک پایش را از دست می دهد ولی با اراده‌ای مثال زدنی با فعالیت در زمینه‌های مختلف کشاورزی، بنایی، فعالیت‌های داوطلبانه و غیره چهره‌ای فعال با پشتکاری قوی از خود به نمایش گذاشته و واژه "معلولیت محدودیت نیست" را معنا بخشیده است.

به گزارش ایرنا ، ترکیب ۲ عامل تابستان سوزان و تفرج کنندگان به احتمال بی دقت باعث شده که طی هفته‌های اخیر مکرر آتش به جان جنگل و مرتع استان ایلام از جمله کوهستان مرتفع قلارنگ ایلام شود.

آخرین مورد این بلای سوزان در قلارنگ صبح روز گذشته - سه شنبه - اتفاق افتاد که مهار ان ۱۰ ساعت طول کشید و این درحالی بود که روزهای ماقبل آن -یکشنبه و جمعه- نیز بخش‌هایی از ارتفاعات قلارنگ به عنوان یکی از غنی‌ترین زیستگاه‌های گیاهی و جانوری استان ایلام را در برگرفت.

رسول درحالی خودرا به محل آتش‌سوزی رساند که به علت سخت گذر بودن و جغرافیای خشن منطقه، ارتفاع زیاد محل آتش سوزی و شیب تند، ستاد مدیریت بحران یک فروند بالگرد آب‌پاش برای کمک به مهار این آتش سوزی اعزام کرد.

شدت باد همیشگی کوهستان‌های مرتفع زاگرسی و تراکم انبوه گیاهان خشک به ویژه گَوَن در تابستان گرم امسال زمین را برای تبدیل جرقه‌ای از دستی اهمالگر را به جهنم گیاه و وحوش قلارنگ و دیگر کوهساران جنگلی و مرتعی ایلام مبدل کند.

نه گرمای تابستان را می‌شود کاری کرد و نه تراکم گیاهان را، اما شاید دست اهمالگر را کمی می‌توان آموزاند، از قضا خود آنان عاشقان طبیعت و کوهستان هستند که اگر نبودند -هر چند جفاکار -دلیلی نداشت برای تفرج و تفریح به قلارنگ بروند و به احتمال آتش چای و کباب بیافروزند تا اجاق آنان خاموش نشده، چند ساعت بعد هکتارها از اراضی جنگلی و مرتعی را آتشگاه کند.

زیستگاه حفاظت شده مانشت و قلارنگ با ۳۳ هزار هکتار وسعت در حوزه استحفاظی سه شهرستان ایلام، سیروان و ایوان قرار دارد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ فقره آتش‌سوزی با بیش از ۵۰ هکتار وسعت در مناطق تحت حفاظت زیست محیطی استان ایلام رخ داده است.

از ۲ میلیون هکتار گستره استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه‌های طبیعی تشکیل داده که ۱۴۳ هزار هکتار ان تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است.

شهرستان سیروان در ۶۰ کیلومتری مرکز استان ایلام واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha