دوستداران طبیعت حیوانات تشنه را از یاد نبرند

سبزوار- ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: دوستداران طبیعت و ساکنان نزدیک به مناطق زیست محیطی، با توجه به گرمای زیاد هوا، آبرسانی و مراقبت از گونه‌های جانوری را از یاد نبرند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا بسملی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دمای زیاد هوا در چند روز گذشته و پیش رو، اظهار کرد: کمک دوستداران حیات وحش به محیط‌بانان در آبرسانی به گونه های جانوری، ضمن سیراب کردن این حیوانات، موجب می‌شود تا این جانوران برای یافتن آب به محدوده های زیستی انسانی نزدیک نشده و از گزند شکارچیان در امان بمانند.

وی افزود: این روزهای گرم تابستانی که دمای هوا در برخی نقاط تا ۴۵ درجه سانتیگراد می رسد، صحنه فعالیت عاشقانه محیط بانانی است که همه وقت خود را برای آبرسانی به این حیوانات زبان بسته گذاشته اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: فراهم کردن امکان دسترسی گونه های حیات وحش به آب، وظیفه‌ای انسانی است و در سال های اخیر شاهد ساخت آبشخور و مرمت چشمه ها برای تامین آب مورد نیاز حیوانات توسط دولت بوده ایم که در مواردی دوستداران حیات وحش هم در این امر مشارکت کرده و می‌کنند.

دوستداران طبیعت حیوانات تشنه را از یاد نبرند

بسملی اضافه کرد: با توجه به گستردگی زیستگاه های حیات وحش نیاز است شهروندان و دوستداران طبیعت نیز محیط‌بانان را در روزهای گرم تابستان در امر آبرسانی به حیوانات همراهی کنند.

وی خاطرنشان کرد: حیوانات تشنه در هنگام تشنگی به مزارع و روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده نزدیک می‌شوند که در چنین شرایطی شکار گونه های حیات وحش تشنه توسط سودجویان فرصت‌طلب افزایش می یابد و همین تردد حیوانات برای یافتن آب و علوفه در مزارع و اطراف روستاها و شهرها، گاه منجر به مرگ آن‌ها بر اثر تصادف در جاده‌ها می شود.

قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمچه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده پروند و شیراحمد شهرستان سبزوار هستند.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و "پروند" با مجموع مساحت ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع "ریوند و کمرقلعه" با مساحت ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده
پناهگاه ۲۳ هزار هکتاری حیات‌وحش شیراحمد در ۱۵ کیلومتری جنوب سبزوار واقع است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha