طرح‌های ضربتی که بازدارنده بود/ روند کاهشی تلفات رانندگی در کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - افزایش همه ساله تلفات رانندگی و تصادفات در بزرگراه‌ها و معابر شهر کرمانشاه، انتظامی این استان را برآن داشت که با اجرای یک طرح ضربتی بازدارنده از افزایش آمار این تلفات بکاهد که خوشبختانه این طرح مثمر ثمر واقع شده و امروز شاهد کاهش چشمگیر آن هستیم.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام پلیس راهور کشور آمارهای فوتی و مجروح تصادفات درون شهری در استان کرمانشاه در مقایسه با سایر استان ها بالا است به طوری که براساس آمارهای کشوری پنج سال گذشته که براساس سهم جانباختگان سوانح رانندگی مراکز استان در حوزه درون شهری استان ها استخراج شده، شهر کرمانشاه با سهم ۸۰ درصدی پس از شهر قم در رتبه دوم کشور قرار گرفته است و این در حالی است که میانگین این آمار ۴۹ درصد است.

نمودار تعداد جانباختگان تصادفات درون شهری سه ساله استان کرمانشاه نیز نشان می دهد آمار جانباختگان در این سوانح در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۱۵ نفر بوده و در سال ۱۴۰۳ با ۲۲ درصد افزایش به ۱۳۳ نفر رسیده است.

در سال گذشته در مجموع هشت هزار و ۸۰۲ فقره تصادف در شهرستان کرمانشاه به وقوع پیوسته است که از این تعداد سه هزار و ۲۴۰ فقره تصادف جرحی و پنج هزار و ۴۵۶ فقره تصادف خسارتی است که در مجموع در مقایسه با سال قبل از آن یک هزار و ۳۳۷ فقره افزایش نشان می دهد.

این آمار بالای تلفات رانندگی و تصادفات انتظامی استان کرمانشاه را بر آن داشت تا با ایجاد قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه کاهش تصادفات و اجرای ضربتی آن نسبت به کاهش این آمار بالای تلفات رانندگی تصمیمات جدی اتخاذ کند.

۴۸۵ نفر کرمانشاهی سال گذشته در حوادث رانندگی جان باختند

رییس پلیس راهور استان کرمانشاه گفت: در حوادث رانندگی درون شهری و برون شهری سال گذشته ۴۸۵ نفر در استان کرمانشاه جان خود را از دست دادند و ۱۱ هزار و ۳۸۸ نفر نیز مجروح شدند.

سرهنگ محمد حیدری اظهار کرد: از مجموع آمار افرادی که جان خود را از دست دادند ۳۸۹ نفر مرد و ۹۶ نفر زن و از تعداد مجروحان نیز هفت هزار و ۷۲۲ نفر مرد و سه هزار و ۶۶۶ نفر نیز زن بودند.

وی افزود: متاسفانه از تعداد فوتی ها و مجروحان این حوادث ۱۳۳ نفر فوتی و پنج هزار و ۳۲ نفر مجروح تنها مربوط به حوادث رانندگی درون شهری در استان هستند که این تعداد در مقایسه با سال قبل از آن در تعداد فوتی ها ۱۸ نفر افزایش نشان می دهد.

طرح‌های ضربتی که بازدارنده بود/ روند کاهشی تلفات رانندگی در کرمانشاه

رییس پلیس راهور استان کرمانشاه با بیان اینکه شهرستان کرمانشاه در آمار تلفات درون شهری در آمار فوتی ها ۸۲ درصد و در آمار مجروحان ۷۶ درصد را به خود اختصاص داده است یادآور شد: با توجه به افزایش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی ، براساس شاخص های ابلاغی آمار جان باختگان تصادفات درون شهری امسال باید با اقدامات لازم ۱۲ درصد کاهش پیدا کند.

سرهنگ حیدری اضافه کرد: در سال گذشته در مجموع بیش از یک میلیون و ۹۳ هزار فقره تخلف در سطح معابر درون شهری استان به ثبت رسید که این میزان در مقایسه با سال قبل از آن با ۲۱ درصد افزایش همراه است.

وی گفت: از این میزان تخلف بیش از ۱۶۷ هزار و ۶۰۰ فقره تخلفات حادثه ساز بود که این آمار نیز در مقایسه با سال قبل از آن با افزایش نگران کننده ۵۶ درصد همراه است که باید کاهش پیدا کند.

تشکیل قرارگاه کاهش تصادفات در استان کرمانشاه

سرهنگ حیدری با اشاره به تشکیل قرارگاه کاهش تصادفات با همکاری پلیس و دستگاه های مرتبط در استان افزود: برهمین اساس نواقص زیرساختی تاثیرگذار در ایمنی و انضباط ترافیکی در استان با بازدیدهای میدانی از معابر با حضور فرمانده انتظامی استان شناسایی و این نواقص برای اصلاح به دستگاه های مرتبط ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا از سال گذشته تاکنون مصوبات متعددی را با هدف اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان توسط سازمان های مختلف به اجرا گذاشته شده است که یکی از این موارد ایجاد مدرسه ای تحت عنوان مدرسه ترافیک با هدف آموزش و ارتقای رفتار کابربران ترافیک بوده که خوشبختانه در کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی بسیار موثر بوده است.

سرهنگ حیدری، تامین روشنایی میدان آزادی، تقاطع سردار سلیمانی و سایر معابر، اصلاح هندسی میدان نیایش، میدان ظفر و دوربرگردان مقابل زمزم، ایجاد دوربرگردان در میدان آناهیتا، تعریض پل قره سو در کمربندی غربی و آرام سازی بزرگراه شهید سلیمانی در مقابل فرودگاه را از دیگر اقدامات قرارگاه کاهش تصادفات در استان عنوان کرد.

هشدار فرمانده انتظامی کرمانشاه؛ مرگ ۱۲۹ نفر بر اثر سوانح ترافیکی درون شهری

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز با انتقاد از مسوولیت ناپذیری برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و اشاره تلویحی به چالش‌های مدیریت شهری در مرکز استان هشدار داد این کم توجهی می‌تواند جان‌های بیشتری را بگیرد چرا که فقط در سوانح رانندگی درون شهری سال گذشته کلانشهر کرمانشاه ۱۲۹ نفر جان خود را از دست دادند.

سرتیپ دوم مهدی حاجیان در یکی از جلسات قرارگاه کاهش تصادفات استان کرمانشاه با انتقاد از حضور نیافتن شماری از مسوولان و مدیران کل در جلسات مهم این قرارگاه ، حفظ حقوق عامه را برعهده پلیس و دادستان دانست و افزود: علیه مسوولانی که کارشان را انجام نداده و به مسوولیتشان عمل نکنند، اعلام جرم خواهد شد.

طرح‌های ضربتی که بازدارنده بود/ روند کاهشی تلفات رانندگی در کرمانشاه

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۹ نفر در داخل شهر کرمانشاه بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که ۴۰ نفر آنها در ۲ کمربندی شرقی و غربی بود، اضافه کرد: هیچ چیزی برای مسوولان نباید مهمتر از جان مردم باشد.

سردار حاجیان تاکید کرد: پشت میز نشستن و مصوبه برای مصوبه و جلسه برای جلسه فایده ندارد، باید جلسات را در میدان برگزار و همانجا نیز مصوب و بلافاصله اجرا کرد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: متاسفانه کلانشهر کرمانشاه به شهری که بالاترین تلفات را با ۸۳ درصد در بین سایر شهرهای استان دارد تبدیل شده است.

وی گفت: ۱۲۹ فوتی و بیش از پنج هزار مجروح در سال گذشته برای شهری مانند کرمانشاه آماری بالایی است و تاثیر منفی اجتماعی بالایی بر خانواده ها می گذارد که قابل جبران نیست.

بزرگراه جانبازان و امام خمینی (ره) خطرناکترین معابر درون شهری کرمانشاه

رییس پلیس راهور استان کرمانشاه نیز یادآور شد: براساس آمار تلفات فوتی که توسط پلیس راهور کرمانشاه مربوط به سال گذشته ارایه شده، بزرگراه جانبازان و امام خمینی (ره) این شهر به دلیل داشتن بیشترین حوادث رانندگی منجر به فوت جزو خطرناکترین معبرهای درون شهری معرفی شده است.

رییس پلیس راهور استان کرمانشاه اظهار کرد: براساس تحقیقات و بررسی های انجام شده از حوادث رانندگی که در سطح معابر شهر کرمانشاه در سال گذشته روی داده است بزرگراه جانبازان و امام خمینی (ره) این شهر هر کدام با ۲۰ نفر کشته جزو پرتلفات ترین معابر شناخته شده اند.

طرح ایمن‌سازی بزرگراه‌ها و معابر کرمانشاه با هدف کاهش نقاط حادثه‌خیز در حال اجرا است

شهردار کرمانشاه با اعلام اینکه میانگین هزینه‌های ناشی از تصادفات منجر به فوت، نزدیک به پنج برابر میانگین هزینه‌های تصادفات منجر به جرح و تقریبا ۹ برابر میانگین هزینه‌های تصادفات خسارتی است، گفت: به منظور کاهش این آمار طرح ایمن‌سازی بزرگراه‌ها و معابر با هدف کاهش نقاط حادثه‌خیز در شهر کرمانشاه آغاز شده است.

نادر نوروزی در این ارتباط توضیح داد که آمار و اطلاعات جمع آوری شده موید وقوع ۲۰ درصد از تصادفات در نقاط تصادف خیز است که این وضعیت اهمیت فوق العاده اصلاح و سرمایه گذاری برای ایمن سازی نقاط تصادف خیز و بحرانی جاده های شهری را نشان می دهد.

طرح‌های ضربتی که بازدارنده بود/ روند کاهشی تلفات رانندگی در کرمانشاه

وی ادامه داد: پس از بررسی وضعیت هر یک از بزرگراه‌ها و تعداد تصادفات و همچنین اخذ نظرات و پیشنهادات پلیس راهور و مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری کرمانشاه، بزرگراه امام خمینی (ره) به‌ عنوان یکی از معابر بزرگراهی پرتردد و پر تصادف شهر کرمانشاه، اولین بزرگراهی ‌است که برای اجرای رفع نقاط حادثه خیز انتخاب شد.

نوروزی با بیان اینکه ارتقای سطح ایمنی بزرگراه‌ها و پیش‌بینی تدابیر و تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات ضروری است، افزود: کارشناسان معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک نسبت به احصای کاستی‌ها و کمبودها و نیز مسائل و مشکلات بزرگراه امام خمینی (ره) اقدام کرده و پس از بررسی دقیق آنها تجهیزات مورد نیاز و پیمانکاران مورد نظر برای انجام کار مشخص شد.

شهردار کرمانشاه در ادامه گفت: پس از هماهنگی با پلیس راهور، ۲۹۰ نیروی اجرایی به صورت شبانه‌روزی از مبدا بزرگراه امام خمینی (ره) به محل‌هایی که دارای معضلات ایمنی و ترافیکی بودند، اعزام شده‌اند.

نوروزی گفت: نصب سرعت گیر، استاپر، گل میخ، سیلندر، نرده گذاری خط‌ کشی محوری (طولی)، مرمت و نوسازی سرعت گیر، نصب تابلوهای هدایت مسیر، نصب تابلوهای خطر نما برای آشکارسازی، نصب انواع تجهیزات ایمنی همچون کاشن تانک از جمله اقداماتی بود که در خط رفت و برگشت بزرگراه امام خمینی (ره) در ۱۰ نقطه کمربندی غربی جانبازان از ترمینال راه کربلا تا تقاطع امام حسین (ع)، از میدان امام حسین (ع) تا پل سردار سلیمانی هم چنین میدان شهدا به سمت بیمارستان بیستون، بلوار شهید بهشتی، بلوار طاق بستان در مدت یک ماه انجام شد.

وی با بیان اینکه بدون شک راه و وضعیت هندسی و فنی آن به عنوان یکی از ارکان ترافیک نقش مهمی در وقوع تصادفات دارد، ادامه داد: اصلاح یا حذف نقاط تصادف خیز تاثیر بسزایی در ارتقای ایمنی و کاهش حوادث ترافیکی و کاهش خسارات و ضایعات دارد.

تلفات ۱۶ نقطه حادثه‌خیز در شهر کرمانشاه کاهش ۶۰ درصدی داشته است

شهردار کرمانشاه ادامه داد: تعداد جانباختگان تصادفات در ۱۶ نقطه حادثه خیز معرفی شده توسط پلیس راهور در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ نفر بوده است که این آمار با توجه به اقدامات ترافیکی انجام گرفته به ۱۰ نفر کاهش پیدا کرده است و این یعنی کاهش ۶۰ درصدی تصادفات را در نقاط مذکور داشته‌ایم.

نوروزی افزود: معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کرمانشاه در ۱۶ نقطه حادثه خیز که توسط پلیس راهور به شهرداری اعلام شده اقدامات اساسی انجام داده که به موجب آن باعث کاهش تعداد جانباختگان در این نقاط شده است.

وی تصریح کرد: بیشتر تصادفات در شب و بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد و با نصب تابلوهای محدودیت سرعت هشدارهای لازم به رانندگان داده شده است.

طرح‌های ضربتی که بازدارنده بود/ روند کاهشی تلفات رانندگی در کرمانشاه

شهردار کرمانشاه افزود: بیشترین تاکید پلیس راهور در بحث تصادفات مربوط به نصب تجهیزات معبر مانند دوربین کنترل سرعت، حفاظ ایمنی، سرعت گیر، علائم و تابلوهای معبر است که در این راستا توانسته ایم ۱۷ سامانه دوربین ثبت تخلفات در بزرگراه‌ها و بخش مانیتورینگ ترافیک پلیس راهور را نیز راه اندازی کنیم و در ۱۶ نقطه معرفی شده توسط پلیس راهور تنها سه نقطه به اصلاح هندسی نیاز داشته است که توسط معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری اصلاح هندسی انجام و اجرایی شده است.

عوامل انسانی مهمترین عامل تصادفات در کرمانشاه

نوروزی عوامل انسانی را به عنوان مهمترین عامل تصادفات عنوان کرد و افزود: عدم استفاده از کلاه ایمنی و لباس متناسب راکبین موتورسوار و حرکات نمایشی و مارپیچ در بزرگراه‌ها و خیابان های شریانی از جمله عوامل اصلی تصادفات محسوب می شود که طبق دستورالعمل معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری در شورای ترافیک استانداری می بایست رانندگان پر خطر به مقامات قضایی معرفی شوند.

وی به مهمترین اقدامات انجام شده توسط معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کرمانشاه اشاره کرد و افزود: نصب دوربین ثبت تخلف، نصب استاپر در خطوط متعدد، نصب چراغ چشمک زن، پل عابر پیاده و خط کشی معابر از جمله اقدامات ترافیکی شهرداری کرمانشاه است.

نصب سرعت کاه‌ها در کرمانشاه آمار فوتی ها را به صفر رسانده است

رییس پلیس راهور شهرستان کرمانشاه می گوید: با نصب سرعت کاه‌ها در یکی از بزرگراه های مهم و پرتردد شهر کرمانشاه آمار فوتی ها به صفر رسیده است.

سرهنگ حجت اله عزیزی اظهار کرد: با توجه به اینکه بزرگراه امام خمینی (ره) در سال گذشته حدود ۲۰ نفر فوتی داشته یکی از نقاط حادثه خیز شهر کرمانشاه از سوی پلیس راهور معرفی شده است.

طرح‌های ضربتی که بازدارنده بود/ روند کاهشی تلفات رانندگی در کرمانشاه

وی افزود: پس از پیشنهاد های پلیس راهور مبنی بر نصب پل عابر پیاده، نصب و راه اندازی دوربین کنترل سرعت ،خط کشی و اصلاحات هندسی در برخی از نقاط بزرگراه آمار فوتی ها و تصادفات جرحی نه تنها پایین نیامد بلکه پلیس راهور را بر آن داشت که طی یک پیشنهاد به شورای ترافیک نسبت به نصب و راه اندازی سرعت کاه اقدام کنند و معاونت ترافیک شهرداری کرمانشاه به عنوان مجری طرح های پیشنهادی راهور در این زمینه اقدام کرد.

رییس پلیس راهور شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه تمام تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه تنها بخاطر حفظ جان شهروندان است، به گونه ای که از زمان نصب و راه اندازی سرعت کاه ها آمار کشته های ۲ بزرگراه به صفر رسیده و آمار جراحی نیز کاهش یافته است.

وی افزود: در ابتدای طرح شاهد تصادفات و نارضایتی مردم بودیم اما همان تصادفات نیز طی یک ماه کاهش یافته است لذا حفظ سلامت شهروندان در اولویت هر طرحی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۵ هزار ۴۵ کیلومتر مربع، یک و نیم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

حدود ۶۹۰ هزار دستگاه خودرو در استان کرمانشاه موجود است که ۶۵ درصد از آنها در شهر کرمانشاه در حال تردد هستند و براساس اعلام پلیس راهور به ازای هر سه نفر در این استان یک دستگاه خودرو وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha