سقایی خیران برای تامین آب شرب یک‌هزار و ۳۵۰ روستای مازندران 

ساری- ایرنا-دغدغه‌های تامین آب شرب در مازندران پر بارش برای خیلی ها غیر قابل باور است، اما طبق اعلام رسمی آب و فاضلاب، مردم یکهزار و ۳۵۰ روستای استان همچنان با چالش اساسی تامین آب شرب بهداشتی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاهش نزولات آسمانی و تغییر نوع و فصل بارش ها و خشکسالی‌های پی درپی سال های اخیر سبب شد تا چاه ها و چشمه های مازندران که ۸۶ درصد آب شرب آن از چاه های زیرزمینی تامین می شود با مشکل مواجه شود، موضوعی که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران این شرایط را تهدیدی جدی برای مردم این خطه دانست.

همسو با مشکلات خشکسالی و اهمیت تامین آب شرب برای مردم مازندران مجمع خیرین آبرسان استان در سال ۱۴۰۱ شکل گرفت و اقدام عملی مشارکت خیرین سبب امیدواری در تسریع اجرای طرح های آبرسانی به مردم مناطق مختلف این خطه شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران روز پنجشنبه در همایش خیرین آبرسان ضمن تقدیر از حمایت ویژه خیرین گفت: در حال حاضر آب شرب مردم استان از ۷۴۱ حلقه چاه برابر با ۸۶ درصد تامین می شود که به صورت جدی در معرض خطر سختی آب ناشی از منگنز و آهن قرار دارد.

بهزاد برار زاده با تاکید بر این که چاه های آب شرب مازندران با حفر بی رویه چاه‌های های نیمه عمیق کشاورزی در معرض کاهش دبی آب و مسایل بهداشتی مواجه است، تصریح کرد: امروز در تامین آب شرب از چاه ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی با ذکر این نکته که اکنون فقط ۱۴ درصد آب شرب مازندران از آب سطحی و مابقی از این چاه ها تامین می سود، ادامه داد: جنگ با آهن و منگنز آب شرب مازندران بسیار جدی است و رفتن به سمت تامین آب شرب از آب های سطحی باید با کمک اعتبار ملی و مجمع خیرین آبرسان عملیاتی شود.

برار زاده تصریح کرد: حدود یکهزار و ۳۵۰ متر مکعب در ثانیه کمبود آب شرب مازندران وجود دارد.

وی با اظهار این که مازندران میزبان هموطنان همه کشور است و این استان باید کلان شهر ملی تلقی شود، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، ۳۸۴ هزار متر مکعب کمبود مخزن آب شرب در استان وجود دارد.

سقایی خیرین مازندران برای تامین آب شرب یکهزار و ۳۵۰ روستای مازندران 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه اکنون هفت هزار میلیارد ریال طرح‌های آبرسانی در استان در مال اجرا است، گفت: امروز مشارکت مجمع خیرین آبرسان استان در اجرای طرح های استان چشمگیر شده است.

وی با ذکر این نکته که مجمع خیرین آبرسان مازندران از سال ۱۴۰۱ کار خود را با هدف ضرورت هم افزایی در استفاده از ظرفیت خیرین جهت ارتقای سلامت و دسترسی مردم به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار به آب شرب بهداشتی آغاز کرد، اظهار داشت: ساخت مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در شهرستان سیمرغ، حفر چاه و لوله گذاری شبکه آبرسانی در چالوس، هبه ۱۰۰ قطعه زمین در سطح استان، کمک‌های نقدی خیرین در شهرهای ساری، نور و سیمرغ توسط خیران در حال انجام است.

وی تصریح کرد: از محل بنیاد خیریه حاج اکبر ابراهیمی نیز آبرسانی به ۱۲۷ روستای مازندران در حال اجرا است و تفاهم نامه آبرسانی به ۴۴۸ روستا شامل هزار و۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری با این بنیاد خیریه امضا شد.

وی از تعهد مشارکت در اجرای ۱۹ هزار متر مکعب ایجاد مخزن آب و اصلاح یکهزار کیلومتر شبکه فرسوده آبرسانی خیرین آبرسان مازندران خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha