۵ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85548546
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

بازار تشنه فرش دستباف ملایر است

۵ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۷
کد خبر: 85548546
بازار تشنه فرش دستباف ملایر است

همدان- ایرنا- رئیس خانه فرش دستباف ملایر با اشاره به اینکه فرش دستباف ملایر چندین بار در دنیا بهترین جایزه‌ها را گرفته و در آلمان به عنوان بهترین فرش‌ها شناخته شده گفت: بازار امروز تشنه این هنر اصیل ایرانی است.

«محمد امینی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یک سوم جمعیت این شهرستان از این هنرصنعت ارتزاق می‌کردند و فرش دستباف رونق خود را دارد.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۰ اوج کار ما به ویژه در حوزه صادرات بود و بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر بافنده داشتیم، تا اینکه در سال ۱۳۹۲ به واسطه اعمال تحریم‌ها، فرش ملایر از رونق افتاد و تا اندازه‌ای بر اثر ناآگاهی برخی مسئولان فرش دستباف ضربه خورد.

رئیس خانه فرش دستباف ملایر بیان کرد: این شعار باید همواره آویزه گوش ما باشد که «هر فرد ایرانی یک فرش ایرانی»، یا حداقل بگوییم «هر خانه ایرانی یک فرش ایرانی».

امینی ادامه داد: من این حرفه را از پدرم به ارث برده‌ام و آن را نسل به نسل منتقل خواهم کرد و از سال ۱۳۶۴ که در جبهه‌های جنگ جانباز ارتش شدم، از همان سال تا به امروز به شغل پدری مشغول هستم و خانه فرش دستباف ملایر را راه‌اندازی کردم.

وی که در این مدت رنگ گیاهی برای برای فرش دستباف خلق کرده، معتقد است: هر روز و هر لحظه بازار تشنه فرش دستباف ملایر است و در داخل و خارج از کشور بازار مختص خود را دارد.

رئیس خانه فرش دستبافت ملایر به اخذ مجوز فرش دستباف پدرش در سال ۱۳۲۵ و سابقه بیش از ۸۰ ساله او در این حرفه اشاره کرد و گفت: پدر من زحمت زیادی برای حفظ این هنر اصیل کشیده تا امروز به دست من و فرزندم و فردا باید به نسل‌های بعد از ما برسد و اجازه نمی‌دهیم این هنر ملایر از عیار بیفتد.

بازار تشنه فرش دستباف ملایر است

رونق ۴۰ درصدی بازار فرش دستباف

امینی خاطرنشان کرد: مثل همان زمان جنگ که اراده‌های خاص داشتیم و اعتقاد داشتیم هر قدمی که برمی‌داریم، برای رضای خداست و خداوند ناظر کار ما است، در کار فرش دستباف هم اینگونه است و ایده من این بود که چرا باید فرش را ارزان بخریم و به این هنر بها ندهیم، به همین دلیل مصمم وارد این کار شدم تا به فرش دستباف بها بدهیم.

وی که تاکنون گام‌های موثری در احیای نقشه‌ فرش‌های میشن، جوزان، کسب و ننج و تمامی نقشه‌های قدیمی ملایر برداشته است، ابراز خرسندی کرد: اوایل کار با یک یا ۲ فرش دستباف شروع کردم و با تلاش مستمر پس از چهار سال، بافنده‌های ما به یک‌هزار بافنده رسید و این ارزش بالایی برای ما داشت.

رئیس خانه فرش دستبافت ملایر به ارزش بالای فرش دستباف اشاره کرد و یادآور شد: با تابلو فرش نمی‌توان این هنر را گسترش داد، فرش یعنی زیرانداز ۶ متر، ۹ متر، ۱۲ متر تا ۱۵ و ۲۴ متر و فرش دستباف باید در خانه هر ایرانی خودنمایی کند.

ملایر نیازمند کارخانه ریسندگی پشم است

امینی تاکید کرد: اگر بتوانیم خانه فرش را گسترده کنیم، کارگاه رنگرزی گیاهی خوبی ایجاد و بافنده خوب به کار بگیریم و فرش خوب ببافیم، بازار فروش را داریم و اشتغال زیادی هم ایجاد خواهد شد.

به گفته او؛ فرش دستباف به درستی حمایت نشد و نبود سرمایه کافی، به این هنر ضربه زد، اما طی سال‌های اخیر فرش دستباف خوب در بازار داخلی ۴۰ درصد رونق داشت و این یک امتیاز بزرگ است و امیدواریم مشکل صادرات فرش حل شود و به روزی برسیم که همچون گذشته روزانه یک‌هزار تخته فرش خرید و فروش داشته باشیم.

رئیس خانه فرش دستباف ملایر احداث کارخانه ریسندگی پشم، رنگرزی گیاهی با تمام فرآیند و زنجیره تولید فرش دستباف از اقدامات و راهکارهای توسعه فرش دستباف ملایر عنوان کرد که به رفع بیکاری، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی فرش، حمایت از بانوان و احیای فرش دستباف ملایر کمک می‌کند.

بازار تشنه فرش دستباف ملایر است

لزوم راه‌اندازی موزه فرش دستباف در ملایر

امینی گفت: برای اجرای این ایده‌ها، نیاز به حمایت برای تامین زمین و سرمایه اولیه حداقل ۵۰ میلیارد ریال و صدور مجوزهای لازم داریم و چنانچه این طرح مورد حمایت قرار گیرد، فرش دستباف در همان مراحل اولیه به رونق خود می‌رسد و بازار فروشش مهیاست و در جریان کار درآمد آن تامین می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه فرش دستباف ملایر در موزه فرش رُم، اتریش و کشورهای اروپایی است، در کنار این طرح می‌توانیم یک موزه فرش و یک مجموعه تفریحی تعریف کنیم که حتی می‌تواند برای شهرهای دیگر کشور الگو شود.

امینی خاطرنشان کرد: از فرش دستباف ملایر باید یک نماد و اثر خوب به جا بگذاریم، چراکه فرش می‌توان جایگزین نفت شود، فرش زنده کردن یک مجموعه زیبا، مایه آرامش و طبی است و پدر فرش ایران می‌گوید «اگر برای دیدن فرش ملایر فرسنگ‌ها بروی و برگردی، ارزشش را دارد».

به گزارش ایرنا؛ تاکنون فن بافت فرش پیچ جوزان، نقش ماهی ازندریان و حسین‌آباد شاملو و روستاهای منطقه جوکار و فن نقش فرش چهار چنگ روستای کسب و ننج دارای نشان ملی و در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha