تنور داغ مشکلات نانوایی ها در کنگاور

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبر: 85548720
تنور داغ مشکلات نانوایی ها در کنگاور

کنگاور - ایرنا - مشکلات قطعی‌ آب و برق در کنگاور در شرق استان کرمانشاه دامن نانوایی‌ها را گرفته؛ خرابی، فاسد شدن خمیر، جریمه، کاهش سهمیه آرد و خسارت‌هایی از این دست تنور مشکلات آنها را داغ کرده است.

به گزارش ایرنا، این روزها با قطع برق در برخی نقاط کنگاور گره کار مردم در سطح شهر بیش از گذشته شده است. همگام با تکنولوژی روز، بیشتر نانوایی‌های سطح شهر از بافت سنتی خارج شده و با مکانیزه کردن نانوایی‌ها، شرایط پخت و تولید این قوت غالب مردم تغییر پیدا کرده است. دستگاه های برقی جای تنورهای سنتی پخت نان را گرفته است. قطع برق نانوایی های دیار آناهیتا را برای پخت نان دچار دردسر کرده است.

خسارت قطعی برق به نانوایی‌ها

رییس اتحادیه نانوایان شهرستان کنگاور به ایرنا گفت: ۱۱۷واحد صنفی در این شهرستان پخت نان شهروندان را بر عهده دارند که ۲۰ واحد سنگکی، ۱۲ واحد بربری و ۸۵ واحد هم لواش است.

افشین کریمی ادامه داد: متأسفانه در مدت اخیر، شهر کنگاور دچار قطعی برق شده؛ با احتساب به اینکه در هر محله بیش از ۲ ساعت قطعی برق دارد، تصور کنید پخت نان چطور باید انجام بگیرد.

او ادامه داد: هر نانوایی برای پخت نان به ناچار باید ساعت‌ها قبل خمیر را آماده کند.حالا با قطع برق خمیرهای آماده شده پس از گذشت ۲ ساعت خاموشی، فاسد و ترش و در نهایت بدون استفاده می‌شود.

به گفته کریمی؛ از سوی دیگر مردم برای تأمین مصرف روزانه نیاز به نان دارند که تحت این شرایط، تضمینی برای روند عادی تهیه آرد و پخت نان نیست. همین موضوع پخت نان را کم خواهد کرد و مردم دچار سردرگمی جهت تهیه نان خواهند شد.

تنور داغ مشکلات نانوایی ها در کنگاور


ضرورت تسهیلات خرید موتور برق برای نانوایی‌ها

رییس اتحادیه نانوایان شهرستان کنگاور در ادامه پیشنهاد کرد: در راستای رفع این مشکل می‌توان با حمایت سیستم بانکی و صندوق‌های حمایتی تسهیلات ارزان قیمت برای خرید موتور برق در اختیار صاحبان خبازی قرار داد.

جریمه‌های اجباری که خبازی‌ها متحمل می‌شوند

صاحب یک خبازی سنگکی هم به ایرنا گفت: هفته قبل سه کیسه‌ آرد که به صورت خمیر آماده پخت شده بود با قطعی برق اتلاف شد، یا به عبارتی ۳۳۰ قرص نان به دست مردم نرسید، ولی همین تعداد نان باید در سامانه نانینو ثبت شود؛ در حالی که به صورت خمیر دور ریز شده است.

سعید کارخانه با بیان اینکه این عدم ثبت فروش نان در سامانه نانینو با جریمه پایان ماه مواجه خواهیم شد، افزود: خسارت‌های زیادی شبیه به این موضوع به نانوایان وارد می‌شود، مثلا در روز تاسوعا حدود ۲ ساعت برق قطع شده و خمیرهایی که آماده پخت بودند فاسد شد، ولی هیچکس مشکلات نانوایان را چاره جویی نمی‌کند.

قطعی برق بدون اطلاع قبلی

مهدی ضرغامی مالک نانوایی بربری در کنگاور هم به ایرنا گفت: نانوایی‌ها طی روزهای گذشته بنا بر عادت همیشگی خمیر کرده بودند اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و اطلاع قبلی قطعی برق در شهر کنگاور خمیر نانوایی ها فاسد شد و خساراتی را به بار آورد.

یکی دیگر از صاحبان نانوایی سنگکی در کنگاور به ایرنا گفت: ۲ کیسه آرد را که درون خمیرزن بریزید باید طی۲۰ تا ۲۵ دقیقه هم بخورد، متاسفانه هفته گذشته در ۱۰ دقیقه اول بدون هماهنگی برق نانوایی قطع شد، برای جلوگیری از فاسد شدن خمیر از موتور برق استفاده کردیم که آن هم متاسفانه توان چرخش خمیرزن را نداشت.

بهزاد خزایی افزود: عدم پخت خمیر و اینکه هیچ کارت بانکی از دستگاه نانینو کشیده نمی‌شود به منزله تخلف محسوب شده و آخر ماه چندین کیسه آرد از سهمیه کم می‌شود.

او از قطعی‌های مکرر آب گلایه کرد و افزود: قطعی آب در سطح محلات مختلف مشکلات را دو چندان کرده و از نظر وجدان کاری راضی نیستیم از آب مانده تانکر برای تهیه خمیر استفاده کنیم که بارها این مشکل را به مسوول آبفا شهرستان انتقال داده‌ایم.

تنور داغ مشکلات نانوایی ها در کنگاور

پیگیر مشکلات نانوایی‌ها هستیم

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور ضمن تائید خسارت‌های ناشی از قطعی برق به نانوایی‌ها به ایرنا گفت: در جلسه شورای آرد و نان شهرستان مشکلات نانوایی‌ها بررسی می‌شود.

محمد خزایی افزود: برای جلوگیری از کاهش سهمیه نانوایی‌ها هم قطعا باید پیگیری و مکاتبه شود که در حق کسی اجحاف نشود.

وی خاطرنشان کرد: کلاس آموزشی برای همه نانوایان برای مقابله با بحران پیش‌بینی شده و در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود.

برق صنوف پر مصرف قطع می‌شود

رییس اداره برق شهرستان کنگاور هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ٢ هفته گرم پیش رو از ابتدای مردادماه که با افزایش بی‌سابقه بار مصرفی شبکه همراه است، افزود: به تصمیم کارگروه‌های مختلف ملی و با هماهنگی استان‌ها و بر اساس اولویت‌ها، برق برخی از صنوف به صورت لحظه‌ای قطع می‌شود و حتی فرصت هماهنگ کردن به نواحی شهرستانی هم نمی‌دهند.

محمدرسول عظیمی در ادامه تاکید کرد: شناسایی و صدور اخطار قطع برق برای مشترکان پرمصرف در تمام بخش‌های تجاری، اداری و خانگی و اعزام گروه‌های صنعت برق به ادارات، بانکها، شهرداری‌ها و سایر مراکزی که مردم به عنوان پرمصرف معرفی می‌کنند، در دستور کار شرکت‌های توزیع نیروی برق قرار گرفته است.

با وجود تاکید ستاد پدافند غیرعامل، مصوبات قانونی و هشدارهای لازم برای دوگانه سوز کردن نانوایی، ولی در عمل این مهم به اندازه کافی و استاندارد لازم تحقق نیافته و هم اکنون هرگونه چالش در تامین برق و گاز شهری می تواند زندگی مردم را دچار اختلال کند.

آن بخشی که برای همه عیان است در این شرایط کمبود برق و در زمستان افزایش مصرف گاز و احتمال قطعی آن، دوگانه سوز کردن خبازی ها تنها از راه مصوبه و دستور امکان پذیر نیست و لازم است باتوجه به افزایش هزینه های جاری نسبت به پرداخت تسهیلات، فراهم کردن ساز و کار لازم و همچنین مشوق های کافی برای دوگانه سوز شدن نانوایی در نظر گرفته شود.

شهرستان کنگاور با جمعیتی بالغ بر ۸۵ هزار نفر در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha