صرفه‌جویی، تنها راهکار عبور از بحران برق در اصفهان

اصفهان-ایرنا-در حالی که ورود موج گرما روزهای گرم و طاقت‌فرسا کم‌سابقه‌ای را در تاریخ کره زمین پدید آورده که موجب افزایش مصرف و ایجاد بحران برق شده است؛ مسوولان بهترین و کوتاه‌ترین راه عبور از این شرایط پرچالش را صرفه‌جویی در مصرف می‌دانند.

به گزارش ایرنا، تصویر زیر نقشه کشور و گنبد گرمایی است که از چهارشنبه سوم مرداد ۱۴۰۳ تا یکشنبه پیش رو سراسر ایران بویژه استان اصفهان را فرا گرفته است، براساس اطلاعات منتشر شده در تارنمای سازمان بین المللی هواشناسی، این پنج روز گرم و طاقت‌فرسا در تاریخ کره زمین بی‌سابقه است.

صرفه‌جویی، تنها راهکار عبور از بحران برق در اصفهان

افزایش گرمای هوا، مصرف برق را در کشور و استان اصفهان بصورت فزاینده‌ای افزایش داده است بطوریکه به اذعان داوود قاسمی سخنگوی صنعت برق اصفهان در گفت و گو با ایرنا، تابستان امسال شاهد افزایش مصرف یک هزار مگاواتی معادل ۱۵ درصد در مصرف برق استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری هستیم.

از سوی دیگر، بر اساس برنامه‌های توسعه پنجم و ششم برای عبور از بحران بی‌برقی در فصول گرم بایستی ظرفیت نیروگاهی افزایش می‌یافت اما تحریم‌های ظالمانه مانع دستیابی به این هدف شد و گرمای کم سابقه امسال ناترازی بیشتری بین تولید و مصرف برق در کشور و استان رقم زد و بنظر می‌رسد در شرایط موجود تنها راهکار عبور از وضعیت بحرانی برق، صرفه‌جویی در مصرف باشد.

بدون تردید راهکار بلندمدت اصفهان برای عبور از بحران ناترازی برق باید افزایش تولید باشد و بر اساس اعلام سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، این استان به ســاخت ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی متعهد شده است و با تکمیل پروژه‌های فعلی تا سه سال آینده تولید و مصرف برق در استان تراز خواهد شد ولی تا آن زمان تنها راهکار عملی صرفه‌جویی است.

انتخاب با خودمان است که در این چند روز به استفاده بهتر از برق و کمک به برق رسانی به هموطنان و هم استانی‌ها نداشته باشیم یا اینکه با کمک هم، یک تجربه موفق در همدلی اجتماعی برای حل چالش ناترازی تولید و مصرف برق را رقم زنیم.

بی‌تردید در این چند روز نمی‌توانیم یخچال‌ها را از برق بکشیم یا هیچ چراغی را روشن نکنیم و در تاریکی بنشینیم، همانطور که نمی‌شود اصلاً تلویزیون ندید، اما می‌شود از دور کُند کولر آبی استفاده کنیم و تلویزیون را بیهوده روشن نکنیم.

می‌توانیم چراغ‌های اضافی را خاموش و با نور کمتر سر کنیم و یا از شست‌وشوی غیرضرور لباس‌ها با ماشین لباسشویی خودداری ورزیم و ظرف‌ها را بجای ماشین ظرفشویی با دست بشوییم یا لباس‌هایمان را بدون خط اتو بپوشیم و خیلی کارهای دیگر که می‌تواند کشور و استان را از بحران انرژی نجات دهد.

صرفه‌جویی، تنها راهکار عبور از بحران برق در اصفهان

مدیریت بهینه مصرف برق، اولویت مدیریت استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهـان در این پیوند گفت: تابستان امسال مدیریت بهینه مصرف برق اولویت مدیریت استان است و ناترازی قابل پیش بینی مصرف برق در روزهای آینده تابستان، تنها با مدیریت مصرف در همه بخش‌ها بویژه بخش خانگی قابل کنترل است.

محمود حقیقت سرشت ادامه داد: بطور معمول در فصل تابستان در بخش تقاضا و پیک مصرف با ناترازی مواجهیم در حالی که برای مدیریت انرژی باید زودتر و در فصل زمستان چاره‌اندیشی‌ می‌شد.

وی اظهار داشت: این مساله قابل پیش بینی است که با صدور بخشنامه و دستورالعمل لحظه‌ای نمی‌توان مدیریت مصرف را اصلاح کرد ولی باید از هم اکنون برای ۲ ماه آینده تابستان برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: با توجه بــه ناترازی حوزه انرژی بخصوص بـرق، مدیریت تولید و مصرف ضروریست که در این زمینه طرح احداث شـهرک خورشیدی در دستور کار مدیریت استان قرار دارد که می‌تواند ظرفیت تولید برق استان را افزایش دهد و ناترازی را کمتر کند.

حقیقت سرشت یادآور شد: از ســوی دیگر صنایع استان نیز انتظار دارند در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، هنگام ناترازی و نوسانات برق، ثبات رعایت شود تا آنها نیز بتوانند با برنامه‌ریزی خود با کمترین میزان کاهش تولید مواجه شوند.

معاون اســتاندار اصفهــان اضافه کــرد: انعقــاد تفاهمنامه برای احداث شــهرک خورشــیدی در اســتان بطور جدی مطرح است؛ اما برای مدیریت مصرف باید فهرســت مصارف صنایع را در اختیار متولیان قرار دهیم و لازم است در این زمینه هم‌افزایی نیز صورت بگیرد.

صرفه‌جویی، تنها راهکار عبور از بحران برق در اصفهان

مصرف ۶۰ درصد انرژی برق تولیدی کشور در منازل

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان نیز به ایرنا گفت: امسال مصرف برق کل کشور در ساعات اوج بار شبکه سراسری افزون بر ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود و این روزها که در فصل گرم سال قرار داریم بیش از ۶۰ درصد برق تولیدی کشور در منازل مصرف می‌شود که در این میان ۴۰ درصد از کل مصرف به سامانه‌های سرمایشی اختصاص دارد.

داوود قاسمی ادامه داد: در روزهای اوج مصرف، یک چهارم برق مصرفی کشور توسط کولرهای گازی استفاده می‌شود و کولرها مصرف را در فصل گرم، بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌دهد ضمن اینکه کولر گازی نسبت به کولر آبی چهار تا ۶ برابر برق بیشتری مصرف می‌کند.

وی تصریح کرد: مشترکان خانگی، ادارات، مجتمع های تجاری و فروشگاه‌های بزرگ می‌توانند با کاهش تعداد کولرهای گازی فعال در محیط کار و یا خانه و محدود کردن کولرهای روشن در اتاق‌های غیرکاربردی، در کاهش مصرف برق و همچنین هزینه‌های آن نقش بسزایی داشته باشند.

وی یادآور شد: اگر هزینه برق مصرفی یک کولر آبی در فصول گرم ماهیانه حدود ۲۰۰ هزار تومان باشد، یک کولر گازی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و چه بسا بیشتر برای مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند، هزینه در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: استفاده از کولر آبی برای مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند بهترین گزینه است و ساکنان این مناطق می‌توانند با استفاده از کولر آبی و قرار دادن آن روی دور کُند و اقدامات دیگر مانند نصب سایبان، میزان مصرف برق این سامانه‌های سرمایشی را تا نصف کاهش دهند.

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان خاطرنشان کرد: استفاده همزمان از کولر و دیگر لوازم برقی، فشار بر شبکه برق را تشدید و تامین برق مورد نیاز هموطنان را با مشکل مواجه می کند لذا توصیه می شود در فصل گرم سال، استفاده از وسایل برقی پُرمصرف را به ساعات پایانی روز یا اوایل صبح منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: برای کاهش مصرف، دور کُند کولر آبی و دمای حداقل ۲۴ درجه کولر گازی توصیه می‌شود، بعلاوه نصب سایه‌بان روی کولرهای آبی و گازی تا ۲۰ درصد، بازدهی این سامانه‌های سرمایشی را افزایش می‌دهد.

صرفه‌جویی، تنها راهکار عبور از بحران برق در اصفهان

وی توصیه کرد: بمنظور کاهش مصرف برق، هنگام استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی از ظرفیت کامل آنها استفاده شود و هنگام فعالیت کولر و سامانه های سرمایشی، استفاده از دیگر لوازم برقی را به اول صبح یا آخر شب منتقل کنیم تا هم در حفظ پایداری شبکه نقش بسزایی داشته باشند و هم از هزاران جایزه پویش با انرژی بهره‌مند شویم.

قاسمی یادآور شد: مشترکان خانگی با کاهش ۱۵ درصدی مصرف خود نسبت به سال گذشته و پیوستن به «پویش با انرژی» که از طریق آدرس اینترنتی Ba-energy.ir یا نصب اپلیکیشن با انرژی و ثبت شناسه قبض برق خود میسر است، هر ماه می‌توانند در قرعه‌کشی این پویش که شامل اهدای جوایزی از قبیل خودرو و لوازم برقی منزل است، شرکت کنند.

۴۴ درصد مشترکان اصفهانی مشمول پاداش خوش مصرفی شدند

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان در این پیوند به ایرنا گفت: بر اساس اطلاعات قبوض برق صادره، امسال از ابتدای خرداد تا نیمه تیر ۴۴ درصد مشترکان اصفهانی مشمول پاداش خوش مصرفی و حدود ۱۱ درصد از قبوض برق رایگان برخوردار شدند.

قاسمی ادامه داد: همراهی مشترکان در کاهش مصرف برق تنها مربوط به مرکز استان نیست و از اول خرداد تا نیمه تیر ۳۹ درصد قبوض مشترکان شهرستان‌های استان جز کلانشهر اصفهان نیز مشمول پاداش خوش مصرفی شدند.

وی یادآور شد: زمان اوج مصرف در روزهای گذشته حوالی ساعت ۱۲ بود و در این روزها افزون برپنج هزار و ۴۰۰ مگاوات برق در استان مصرف شد، درحالی که میزان تولید چهار هزار و ۴۹۷ مگاوات بود و میزان ناترازی انرژی در اصفهان از ۸۹۰ مگاوات گذشت که این میزان از شبکه سراسری برای تامین برق پایدار مشترکان دریافت شد.

صرفه‌جویی، تنها راهکار عبور از بحران برق در اصفهان

وی افزود: با توجه به ناترازی انرژی در این روزهای گرم سال به مشترکان استان توصیه می شود از مصرف کولر گازی که چهار تا ۶ برابر کولرهای آبی مصرف برق دارد خودداری شود و مشترکان از کولر آبی استفاده کنند و اگر به ناچار از کولر گازی استفاده می‌شود آن را در دمای آسایش ۲۴ و ۲۵ درجه تنظیم کنند و در اتاق‌های غیرکاربردی کولرها خاموش شود و در زمان پیک بار مصرف از ساعت ۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ از وسایل پرمصرف برقی استفاده نشود.

قاسمی گفت: استفاده از سایه‌بان برای کولرهای آبی و تعویض پوشال‌ها و برای کولرهای گازی سرویس و تعمیر فیلترها از توصیه‌هایی است که در صورت رعایت کردن آن، تا ۵۰ درصد مصرف انرژی در منازل کاهش می‌یابد.

فراهم شدن امکان امحای ماینرهای غیرمجاز

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در این پیوند گفت: با توجه به ناترازی تولید و مصرف برق در ایام گرم کنونی تابستان، در راستای تامین برق پایدار و مطمئن با اخذ مجوزهای لازم از سازمان اموال تملیکی، امکان امحای ماینرهای غیرمجاز فراهم شد و با استفاده از این ظرفیت می‌توان بار وارد بر شبکه را کاست.
محمد مرادی ادامه داد: هر دستگاه ماینر غیرمجاز به اندازه مصرف برق بیش از سه خانوار، برق مصرف می‌کندو استفاده غیرمجاز از این دستگاه‌ها برای استخراج رمزارز، فشار زیادی به شبکه وارد می‌کند و در این شرایط گرمای هوا، می‌تواند منجر به خاموشی و قطعی برق برای مشترکان شود.

وی با تشگر از تلاش شبانه‌روزی نیروهای این شرکت برای شناسایی و جمع‌آوری ماینرهای غیرمجاز افزود: در تازه‌ترین اقدام شرکت توزیع برق اصفهان، ۱۲۸ دستگاه ماینر غیرمجاز در سطح استان کشف و ضبط شد.

صرفه‌جویی، تنها راهکار عبور از بحران برق در اصفهان

مرادی یادآور شد: شرکت توزیع برق با در نظر گرفتن پاداش برای افرادی که محل فعالیت ماینرهای غیرمجاز را معرفی کنند، در پی افزایش پایداری برق مشترکان است و به ازای معرفی هر دستگاه ماینر غیرمجاز، مبلغ ۱۰ میلیون ریال و تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال پاداش نقدی به معرفی کننده پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان از هم استانی‌ها خواست تا با توجه به شرایط کنونی و گرمای هوا، برای کمک به تامین برق پایدار برای همه مشترکان، مدیریت مصرف بهینه برق را سرلوحه کار خود قرار دهند و موارد استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های ماینر را از طریق سایت بازرسی توانیر به نشانی https://www.tavanir.org.ir/samaat، آن را گزارش کنند.

وی یادآور شد: تجهیزات صنعت برق بصورت فول بار و ۲۴ ساعته در مدار بوده و این مساله فشار مضاعفی را بر آن وارد و این شرایط ایجاد هرگونه حادثه تاسیساتی را ممکن می‌سازد اما کلیه اکیپ‌های عملیاتی نیز آمادگی کاملی برای رفع نواقص احتمالی را بصورت ۲۴ ساعته در کل استان دارند و در حال سرویس دهی مداوم هستند.

به گزارش ایرنا، تعداد مشترکان برق استان اصفهان یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک است که از این تعداد ۹۶۰ هزار مشترک خانگی و هزارو ۲۰۰ مشترک هم اداری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha