۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۷
کد خبر: 85549197
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهل و پنجمین سالگرد اقامه نماز جمعه در قشم گرامی داشته شد

قشم - ایرنا - چهل و پنجمین سالگرد اقامه نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی امروز (جمعه) در آیینی همراه با برنامه های فرهنگی و اجتماعی در مصلی امام علی(ع) شهرستان مرزی قشم گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه قشم، اهالی مساجد، مسوولان شهرستانی، سازمان منطقه آزاد، جوانان، نوجوانان، کودکان و عموم مردم بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس در میعادگاه نماز جمعه قشم برگزار شد.

این آیین با تلاوت آیاتی از کلام الله قرآن مجید، پخش سرود ملی آغاز شد و در ادامه آن پخش مستقیم سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، سخنرانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد، امام جمعه قشم و تقدیر از خادمین نماز جمعه (مردم، مسوولین ادارات و نظایر آن) انجام شد.

مصلی امام علی(ع) شهرستان قشم محل برگزاری نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق یکی از برکت های انقلاب اسلامی و از ثمره های خون شهداست که در سال های متمادی محل حضور عاشقان ولایت و تبیین مواضع حکیمانه رهبری معظم انقلاب و در شرایط سخت و بحرانی از جمله جنگ تحمیلی و فتنه ها، پناهگاه فکری و اعتقادی ساحل نشینان این جزیره بوده است.

در این محل معنوی، ندای اذان ظهر روز جمعه حال و هوای دیگری دارد، این ندا فراخوانی است برای آنان که قصد دارند پس از یک هفته تلاش و کار با پر کشیدن به سوی نور و رستگاری، جان ها را از دل مشغولی های زمینی کنده و راهی اجتماعی ملکوتی کنند.

در این محفل، ایستادن در صفوف منظم نماز جمعه، فرشتگان را به وجد می آورد و عظمت و یگانگی خداوند را به نمایش می گذارد.

اینجاست که حق تعالی بار دیگر به خلق چنین موجودی به خود آفرین می گوید. همگان از هر صنف و گروهی با هر تفکر و اندیشه ای گرد شمع نماز جمعه جمع می شوند تا خالصانه در برابر پروردگار بی همتا سر تواضع و سجده فرود آورند.

مومنان جزیره قشم برای پیوستن به این سیل عظیم و رودخانه جاری سر از پا نمی شناسند و عاشقانه می آیند تا خود را در امواج خروشان ایمان به ذات حق تعالی غرق سازند تا نه با یک زبان بلکه با زبان جمع، خدا را بخوانند و به اندازه ظرفیت یک اجتماع از فیض الهی بهره مند شوند.

فریضه فاخر و نعمت نورانی نماز جمعه از مهمترین تعالیم تربیتی اسلام و آموزه های اولیا و انبیای عظام است که به یمن استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقامه آن به یک سنت پایدار و تکلیفی ارزشی و انقلابی تبدیل شده است.

پنجم مرداده ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه

رخداد پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ به عنوان سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، یکی از مهمترین دستاوردها و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و از جمله پدیده‌های تاثیرگذار فرهنگی و اجتماعی است که به منظور تشریع، تبیین و تحقق آرمان‌های والای انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها به ویژه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی صورت پذیرفته است.

نماز جمعه علاوه بر جنبه عبادی از جنبه‌های دیگر نظیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز حایز اهمیت و دارای کار ویژه اساسی است زیرا رویکردی مثبت و ارزشمند در راستای منافع و مصالح و در چارچوب انسجام، وحدت‌بخشی، عدالت و انصاف و نیز صلح و همزیستی اجتماعی است؛ همچنین به عنوان نمادی از عزت، اقتدار و زمینه‌ساز وفاق ملی و همدلی میان مردم و مسوولان نظام محسوب می‌شود.

نخستین نماز جمعه کشور بعد از انقلاب در پنجم مرداد ۱۳۵۸ شمسی مصادف با نخستین جمعه ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ قمری با شرکت میلیونی مردم روزه‌دار به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در تهران برگزار شد.

این آیین علاوه بر اینکه نشانگر وحدت و هم‌نوایی مسلمانان شرکت‌کننده است، با توجه به بیان مطالب مختلف در خطبه‌های آن به نوعی یک رسانه هم شمرده می‌شود؛ رسانه‌ای که هر هفته مهمترین مطالب و تحلیل‌ها را برای نمازگزاران تبیین می‌کند.

به گزارش ایرنا جزیره قشم با وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha