مقام روسی: زلنسکی و کولبا دروغ می‌گویند

تهران- ایرنا- ماکسیم بویاکویچ معاون نماینده دائم روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا در اظهاراتی، گفت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور و دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین درباره آمادگی خود برای مذاکره با مسکو دروغ می‌گویند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، بویاکویچ که در جلسه کمیته دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا سخن می‌گفت، با اشاره به اظهارات اخیر زلنسکی در مصاحبه با یک شبکه خبری، اظهار کرد: رئیس جمهور اوکراین در این مصاحبه به دروغ مدعی شد که کی‌یف آماده است تا با هر نماینده‌ای از روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور (روسیه) مذاکره کند.

وی در ادامه با اشاره به سفر وزیر خارجه اوکراین به چین اظهار کرد: کولبا هم همان دروغ را در ۲۳ جولای (۲ مرداد) در پکن مطرح کرد.

بویاکویچ با یادآوری فرمان اجرایی امضا شده از سوی زلنسکی در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۹ مهر ۱۴۰۱) تاکید کرد: سران رژیم کی‌یف فراموش کرده‌اند که با امضای آن فرمان اجرایی، به وضوح ممنوعیت قانونی نامحدودی را برای هرگونه تماس با مقام‌های روسی در رابطه با جنگ میان دو کشور اعمال کردند.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنین با بیان اینکه اقدمات کی‌یف در عمل هیچ شباهتی با تلاش برای حل مناقشه و دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه ندارد، خاطرنشان کرد: تنها هدف آنها از مطرح کردن این موضوع، اطلاع‌رسانی نادرست به جامعه بین‌المللی و ایجاد زمینه برای تشدید و گسترش تنش نظامی در مقیاس بزرگ در ماه‌ها و سال‌های آینده است.

وی با بیان اینکه مطرح کردن چنین اظهاراتی از سوی مقامات اوکراین چیزی جز فریبکاری و کلاهبرداری نیست، افزود: در حقیقت رژیم کی‌یف در حال حاضر به شدت در حال تلاش برای تشدید جنگ است اما از آنجایی که نمی‌تواند وضعیت را در میدان نبرد معکوس کند، به طور فزاینده‌ای به تاکتیک‌های تروریستی متوسل می‌شود.

این دیپلمات روسی همچنین در مورد موضع مسکو در مورد پایان دادن به رویارویی مسلحانه در اوکراین، اظهار کرد: رئیس جمهور روسیه پیش از این در ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) اعلام کرد که هرگونه گفت وگوی احتمالی با هدف حل و فصل مناقشه اوکراین باید از طریق شناخت واقعیت‌ها و در نظر گرفتن آنها انجام شود.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه روز جمعه (۱۴ ژوئن / ۲۵ خرداد) در اظهاراتی اعلام کرد که اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی خارج کند، مسکو آتش را متوقف کرده و وارد مذاکرات صلح خواهد شد.

پوتین گفت که روسیه آماده است از خاک اوکراین عقب نشینی کند تا زمینه اجرای صلح فراهم شود.

رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha