پیوند کارآفرینی و گردشگری؛ چشم انداز توسعه شهرستان دنا

یاسوج - ایرنا -اگربپذیریم که گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزا ونوپا و حوزه ای زیربنایی در سیر تحولات اقتصادی وفرهنگی محسوب می شود؛پیوند آن با کارآفرینی و ایده های خلاقانه و نوآورانه و مدیریت هنرمندانه و منسجم هم می تواند چشم اندازی امیدبخش و گره گشا در فعالیت های اقتصادی و توسعه ای را رقم زند که البته مصداق بارز این رویکرد را می توان در هنرنمایی یک کارآفرین خوش ذوق سی سختی شاهد باشیم.

به گزارش ایرنا، تفرجگاه های چشمه میشی و کوه گل در شهرستان دنا از معدود مناطق گردشگری کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود که پیوند بین درآمدزایی و گردشگری در آنان ایجاد شده است.

ایجاد نشدن پیوند بین تجارت و درآمدزایی و ظرفیت های گردشگری در برخی از تفرجگاه های کهگیلویه وبویراحمد از موضوعات مهمی است که باعث شده نه تنها ثروت خدادادی طبیعت این خطه نتواند زمینه ساز توسعه پایدار شود بلکه مدیریت نگهداری این مناطق هم سخت شود اما اینجا در تفرجگاه های کوه گل و چشمه میشی وضعیت متفاوت است.

صاحب نظران محیط زیست در کهگیلویه وبویراحمد اعتقاد دارند که نبود پیوند بین درآمدزایی و گردشگری در بسیاری از تفرجگاه های این استان چهار فصل سبب شده جوامع محلی ساکن منطقه نسبت به تخریب آن بی تفاوت باشند در صورتی که اگر این ارتباط برقرار شود شهروندان خود از این گنجینه های خدادادی صیانت می کنند که مصداق این باور در تفرجگاه های کوه گل و چشمه میشی به ثمر نشسته است.

در این مناطق با ایجاد بستر درآمدزایی برای ۵۰ خانوار زمینه بهره برداری اصولی همراه با حفاظت از طبیعت زیبای تفرجگاه های چشمه میشی و کوه گل ایجاد شده که این امر می تواند الگویی برای دیگر نقاط گردشگری استان باشد.

از آنجا که همواره فعالان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد تاکید می کنند:گردشگران با رهاسازی پسماند زباله و انجام اقدام هایی مانند نوشتن یادگاری بر روی درختان و شکار طبیعت را تهدید می کنند فعالیت هایی که بتواند افزون بر ایجاد شرایط اشتغال و درآمدزایی به حفظ محیط زیست کمک کند قابل ستایش است.

با تلاش دولت و فعالان عرصه گردشگری طبیعت زیبای تفرجگاه های چشمه میشی و کوه گل که در فاصله پنج کیلومتری از یکدیگر و در دل پارک ملی دنا و دومین زیست کره جهان قرار دارد برای گردشگران قابل دسترسی شده زیرا به علت تنوع زیست حیات وحش و وجود شمار زیادی کل و بز در این منطقه در صورت انجام نشدن اقدام های حفاظتی میراث این بخش از طبیعت زاگرس به تاراج می رود.

دریاچه کوه گل؛ نقشی زیبا از طبیعت 

دریاچه زیبای کوه گل، با طبیعت پوشیده از گیاهان خوراکی و دارویی،نغمه پرندگان و آب و هوای دلپذیر در کنار زیرساخت های رفاهی یکی از شلوغ ترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و شهر توریستی سی سخت تبدیل شده است .

دریاچه کوه گل که حدود نیم هکتار مساحت و ۱۵ متر عمق دارد یکی از زیباترین جلوه های طبیعت خدادادی است.

پیوند کارآفرینی و گردشگری راهی برای شکوفایی دنا

در تنگ کوه گل که در کنار دریاچه یاد شده قرار دارد می توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک لک، حواصیل، چنگر، خروس کولی و پرندگانی بومی دیگر را به تماشا نشست.

وجود گیاهان خوراکی و دارویی چون قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه و گل های رنگارنگ کوه گل را متناسب با نامش یعنی رویشگاهی پوشیده از گل و گیاه کرده است.

آبشار تنگه نمک، چشمه سردو و منطقه‌ حفاظت شده‌ دنا از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این منطقه است که می تواند تجربه سفری خاطره انگیز برای مسافران در نیمه دوم هر سال باشد.

برای دسترسی به این بهشت زمینی، باید ابتدا به شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و پس از طی کردن مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر به طرف شمال غربی این شهر، به شهر سی‌سخت رسید، با گذر از شهر سی‌سخت بعد از حدود ۶ کیلومتر به طبیعت زیبای منطقه کوه‌گل می‌رسید.

چشمه میشی

از پایین دست منطقه کوه‌گل پس از ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، با از گذر از میان درختان کوهی و گل‌بوته‌های وحشی می‌توان به یکی از خیال‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران در ارتفاعات رشته کوه دنا رسید.

چشمه میشی در پنج کیلومتری شمال شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا یکی از پنج شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است این منطقه با آب یخ خود که از دل کوه سر به فلک کشیده دنا می جوشد ودر جوار پوشش جنگلی و درختان سرسبز، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.


اینجا از مدخل ورودی تا خود چشمه میشی، دره های عمیق و هفت شکل وجود دارد و کسانی که برای اولین بار این جاده را می بینند آن را جاده جنگلی مهیج و زیبا در دامنه کوهستان توصیف می کنند.

در این سرزمین رویایی نغمه دلنشین آب چشمه، گوش هر شنونده ای را می نوازد و آب گوارای آن هر خسته و تشنه ای را سیراب می کند،در اطراف این چشمه به هر طرف که نگاه می کنی شاهد قله های سر به فلک کشیده هستی و
صدای چهچه پرندگان و رقص زیبای گنجشکان و بلبلان بر فراز آسمان چشمه میشی، زیبایی دوچندانی به این چشمه بخشیده است.

درآمدزایی تفرجگاه های کوه گل و چشمه میشی برای ۵۰ خانوار

یکی از فعالان گردشگری شاغل در تفرجگاه کوه گل می گوید که دولت با ایجاد یک کمپ گردشگری شامل بخش های مانند غرفه های فروش سوغات و هدایا، رستوران، کافه عرضه قهوه و دمنوش های سنتی، اقامتگاه های بومگردی برای ۵۰ خانوار زیمنه کسب درآمد را فراهم کرده است .

بهمن رنجه خاطرنشان کرد: برای تامین امنیت تفرجگاه های چشمه میشی و کوه گل درخواست پلیس داده می شود که هزینه هایی روزانه آنان از سوی درخواست کننده تامین می شود.

پیوند کارآفرینی و گردشگری راهی برای شکوفایی دنا

وی عنوان کرد: با استقرار پلیس امکان شکار گونه های حیات وحش کاهش یافته و امنیت پایدار در این تفرجگاه ها فراهم شده است.

رنجه با اشاره به اینکه هزینه هر شبانه روز اقامت در مناطق گردشگری کوه گل و چشمه میشی برای هر خانوار تنها یک میلیون ریال است تاکید کرد: این مجتمع افزون بر اینکه به ایجاد درآمد برای ۵۰ خانوار کمک کرده به خدمات گردشگری ارزان قیمت منجر شده است.

وی با بیان اینکه درختان منطقه کوه گل که در پارک ملی دنا قرار دارد همین تابستان امسال دچار آفت شد تاکید کرد: برای حفاظت از جنگل های این منطقه امسال ۸۰۰ میلیون ریال به منظور تامین سم و دستمزد کارگر از سوی فعالان حاضر در تفرجگاه یاد شده هزینه شده است.

رنجه تاکید کرد: پاکسازی تفرجگاه به صورت مستمر با مشارکت طبیعت دوستان و فعالان شاغل در این منطقه موضوع دیگری است که به حفاظت از این ثروت خدادادی کمک شایانی کرده است

جلوه های زیبای چشمه میشی و کوه گل از نگاه گردشگران

یک گردشگر حاضر در تفرجگاه کوه گل تاکید کرد: آب خنک و گوارای تفرجگاه کوه گل بسیار نشاط آفرین و جلوه ای از گردشگری رویایی در دل گرمای طاقت فرسای تابستان است به طوری که طبیعت گردان با نوشیدن این مایع حیات بخش تجربه بسیار خوشایندی کسب می کنند.

محمد کشاورز افزود: نشستن در کنار آب جویبار هایی که از چشمه های کوه دنا سرازیر می شود و قرار دادن کف پا در آب بسیار خنک زیر سایه درختان جنگلی و آسمان آبی که تکه هایی از آن در لابه لای شاخه سارهای پیردرختان بلوط نمایان است جلوه ای به یادماندنی از این منطقه برای گردشگران است.

این گردشگر نصریح کرد: همراهی نغمه دلنشین پرندگان، صدای زمزم آب چشمه سارها در میان سکوت طبیعت باعث شده تا گردشگران این منطقه را بهشت رویایی توصیف کنند.

پیوند کارآفرینی و گردشگری راهی برای شکوفایی دنا

کشاورز با اشاره به قرار داشتن منطقه کوه گل در نزدیکی استان های جنوبی کشور تاکید کرد: اقامت چند روزه در این منطقه بسیار خوش آب و هوا گنجینه ای برای مردمان این مناطق برای فرار از گرمای طاقت فرسای هوا محسوب می شود.

زیرساخت های موجود در تفرجگاه های چشمه میشی و کوه گل

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دنا گفت:دولت با ایجاد کمپ گردشگری در تفرجگاه های کوه گل و چشمه میشی در این شهرستان به پیوند بین گردشگری و درآمدزایی در این مناطق کمک کرده است.

افشین بهمنی افزود: آسفالت جاده دسترسی کوه گل و ایجاد دیوارهای حایل برای ایمن سازی تردد مسافران از دیگر خدمات دولت در این تفرجگاه ها محسوب می شود.

وی تاکید کرد: برای انجام عملیات اجرایی آسفالت و ایجاد دیوارهای حایل در تفرجگاه های کوه گل و چشمه میشی در سال های اخیر ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

شهرستان دنا در شمال کهگیلویه وبویراحمد سالیانه میزبان بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر است.

گزارش از فرزانه شریفی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha