گرمازدگی یک فوریت پزشکی است

مشهد- ایرنا- مدیر گروه کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و اگر فردی دچار گرمازدگی شد باید بدون درنگ به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمدرضا جویا روز شنبه با تأکید بر اینکه در گرمازدگی پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: در تابستان و در گرمای بیش از ۳۵ تا ۳۸ درجه سلسیوس به ویژه در روزهای پیش رو، بایستی اصول خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود در تابستان در ساعاتی که هوا خنک‌تر است مثل صبح زود یا عصرها از منزل خارج شوید و از خروج از منزل و ترددهای غیرضروری در روزهای گرم خودداری شود.

مدیر گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین توصیه می‌شود در روزهای گرم لباس‌های سفید، سبک و کمی گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی اجتناب کنید و وسایل حفاظتی مثل کلاه، عینک آفتابی، چتر و کرم‌های ضد آفتاب با درجه پوشش بالا همراه داشته باشید.

وی با تأکید بر اینکه هوای گرم باعث تعریق می‌شود و بدن نمک زیادی را دفع می‌کند، افزود: بهتر است برای جایگزینی از مایع هایی نظیر دوغ استفاده کرد.

وی بیان کرد: هرگز کودکان خود را در اتومبیل تنها نگذارید، دما در اتومبیلی که در مقابل نور خورشید است به شدت بالا می‌رود و باعث آسیب‌های شدید جسمی به کودکان می‌شود.

کاهش سطح هوشیاری از عوامل خطر در گرمازدگی است

دکتر جویا با بیان اینکه تب و بالا رفتن درجه حرارت بدن و همچنین کاهش سطح هوشیاری از جمله عوامل خطر در ابتلا به گرمازدگی است، افزود: دمای بالای بدن، تغییر وضعیت ذهنی یا رفتاری، تهوع و استفراغ، گرگرفتگی پوست، تنفس سریع، افزایش ضربان قلب و سر درد از جمله علائم گرمازدگی به شمار می‌رود.

مدیر گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که گرمازدگی بسته به نوع خفیف یا شدید آن درمان متفاوتی دارد، عنوان کرد: در صورت مواجهه با فرد مبتلا به گرمازدگی، توصیه می‌شود قبل از انتقال بیمار به مراکز درمانی، با تعویض لباس‌های فرد و سرد کردن بدن بیمار می توان به او کمک کرد.

وی گفت: با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج بدن فرد را با آب سرد خیس کنید، فرد را به مکانی خنک انتقال دهید، می‌توانید روی دست‌ها و پاهای بیمار آب بریزید و از کرم‌های ضد سوختگی استفاده کنید.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha