از توافق برای حل اختلافات مرزی با هند تا هشدار به فیلیپین

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتایان فیلیپینی، ژاپنی، روسی و لائوسی بر توسعه همکاری‌های دوجانبه و حل اختلافات تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ یی در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، دیدارهای جداگانه با همتایان فیلیپینی، ژاپنی، هندی، روسی و لائوسی خود دیدار و بر توسعه همکاری‌های دو جانبه و حل اختلافات تاکید کرد.

از توافق برای حل اختلافات مرزی با هند تا هشدار به فیلیپین

وانگ در دیدار با انریکه مانالو همتای فیلیپینی خود، بر همکاری متقابل سودمند و توسعه مشترک تاکید کرد.

وی با بیان اینکه روابط بین دو کشور با چالش‌هایی مواجه است که به شکل به دلیل تخلفات دریایی و نقض توافقات دوجانبه از سوی فیلیپین رخ داده است، هشدار داد: اگر مانیل سامانه موشکی میان‌برد آمریکا را در خاک خود مستقر کند، تنش‌های منطقه‌ افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به توافقی موقت بین دو کشور مبنی بر ارسال تجهیزات بشردوستانه به جزیره «رِن‌آی»، اظهار داشت: مقام‌های فیلیپین باید با تعهدات خود عمل کند.

وی همچنین خواستار گفت‌وگو و مذاکره برای حل اختلافات و بازگرداندن روابط به مسیر درست شد.

مانالو هم در این دیدار دو جانبه با تاکید بر اهمیت دوستی سنتی و همکاری راهبردی جامع چین و فیلیپین، خاطرنشان کرد: مانیل متعهد به «حل اختلافات از مسیر گفت‌وگو» و «توافقات موقت بر کنترل وضعیت دریایی» است.

همکاری چین و هند بر حفظ ثبات در مناطق مرزی بین دو کشور

از توافق برای حل اختلافات مرزی با هند تا هشدار به فیلیپین

وانگ همچنین در دیدار با سوبرامانیام جایشنکار همتای هندی خود، بر اهمیت تقویت گفت‌وگو، افزایش تفاهم و اعتماد متقابل و مدیریت صحیح تنش‌ها و اختلافات بین دو کشور تاکید کرد.

وی افزود: روابط دو کشور باید نشان‌دهنده یک الگوی راهبردی برای کشورهای «جنوب جهانی» بوده و در راستای منافع «چین - هند» و کشورهای درحال توسعه باشد.

جایشنکار هم در این دیدار بر اهمیت روابط هند و چین به عنوان دو کشور پرجمعیت و اقتصادهای نوظهور تاکید کرد و افزود: دهلی‌نو مایل به استفاده از دیدگاه تاریخی و تفکرات راهبردی برای حل اختلافات و بازگرداندن روابط بین دو کشور به مسیر مثبت و سازنده است.

هر دو در این نشست دو جانبه توافق کردند که برای حفظ ثبات در مناطق مرزی، پیشبرد رایزنی‌های امور مرزی و توسعه ارتباطات بین دو کشور در چاروچوب‌های چندجانبه مانند سازمان همکاری شانگهای، گروه ۲۰، و بریکس، همکاری کنند تا از حقوق و منافع کشورهای در حال توسعه حمایت کنند.

تاکید چین بر حفظ روابط با ژاپن

از توافق برای حل اختلافات مرزی با هند تا هشدار به فیلیپین

وانگ در دیدار با یوکو کامیکاوا همتای ژاپنی خود، تاکید داشت: روابط بین دو کشور در مرحله حساسی قرار دارد که نیازمند به توسعه آن است.

وی با بیان اینکه سیاست چین در قبال ژاپن همواره باثبات و مستمر بوده است، از مقام‌های ژاپنی خواست تا درکی درست و عینی از پکن داشته باشند و سیاستی مثبت و منطقی در قبال چین در پیش گیرند.

وانگ تاکید کرد: دو کشور باید در مسیر حفظ شالوده سیاسی روابط چین و ژاپن، تقویت همکاری‌های متقابل سودمند و مدیریت اختلافات، قدم بردارند.

وی همچنین موضع چین در مورد تخلیه آب‌های آلوده هسته‌ای فوکوشیما به دریا را تکرار و بر لزوم ایجاد یک مکانیسم نظارتی بین‌المللی طولانی‌مدت تاکید کرد.

کامیکاوا هم در این دیدار دو جانبه، اظهار داشت: ژاپن به پیشبرد توافقات سران دو کشور و ایجاد روابط سازنده و پایدار با چین پاینبند است.

وی با بیان اینکه موضع توکیو در مورد چین واحد تغییری نکرده است، افزود: همکاری‌های بین دو کشور از ظرفیت بزرگی برخودار است اما مسائل حل نشده نیز وجود دارد.

کامیکاوا تاکید کرد: محدودیت‌های صادرات نیمه‌هادی ژاپن هیچ کشور خاصی را هدف قرار نمی‌دهد و توکیو مایل به حفظ ارتباط سازنده و برخورد درست با این مسائل است.

وی افزود: ژاپن در مواجهه با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای مایل به همکاری با چین برای ارتقای ثبات و رفاه منطقه است.

همکاری چین و روسیه برای بازگشت ثبات به خاورمیانه

از توافق برای حل اختلافات مرزی با هند تا هشدار به فیلیپین

وانگ همچنین در دیدار سه جانبه با سرگئی لاوروف و سالومشی کوماسیت همتایان روسی و لائوسی خود، اظهار داشت: این سه کشور به عنوان اقتصادهای نوظهور در منطقه «آسیا-اقیانوسیه»، نقش مهمی در تقویت همکاری‌ها و حفظ ثبات این منطقه ایفا کرده‌اند.

وی افزود: چین، روسیه و لائوس به عنوان روسای دوره‌ای سازمان‌های همکاری شانگهای، بریکس و آسه‌آن، بر همکاری‌های چندجانبه‌ای برای گسترش منافع مشترک و مقابله با چالش‌ها و تهدیدات منطقه‌ای، تاکید دارند.

لاوروف هم در این نشست سه جانبه به نقش مثبت همکاری‌های چین و روسیه در تقویت چندجانبه‌گرایی و حفظ نظم بین‌المللی عادلانه اشاره و بر تعهد مسکو به همکاری با پکن در حفظ مرکزیت آسه‌آن تاکید کرد.

وی افزود: روسیه به همکاری با چین برای بازگشت ثبات به خاورمیانه، ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha