۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85549965
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنجان پیشرو در توسعه ایستگاه‌های ورزش‌ همگانی

۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبر: 85549965
زنجان پیشرو در توسعه ایستگاه‌های ورزش‌ همگانی

زنجان - ایرنا - زنجان جزو استانهای برتر در راه اندازی ایستگاه‌های ورزش همگانی است، امسال نیز طرح راه اندازی ورزش‌های خیابانی را در ۵۴ سالن و ایستگاه ورزشی صبحگاهی و عصرگاهی با مشارکت علاقه مندان به ورزش آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نهادینه شدن فعالیت های بدنی مستمر و توسعه ورزش های همگانی علاوه بر تامین سلامت جسمی و روانی، موجب پویایی و نشاط، بهبود روابط اجتماعی، شادابی و افزایش عمر و به دنبال آن پیشگیری از بسیاری بیماری‌های متابولیک و کاهش هزینه های درمان خواهد شد.

امروزه پرداختن به ورزش های همگانی و میزان مشارکت اقشار مختلف مردم در این فعالیت‌ها در اغلب کشورهای جهان به خصوص کشورهای توسعه یافته رو به افزایش است چراکه سلامت جامعه یکی از شاخص های رشد و توسعه یافتگی آن محسوب می شود.

زنجان پیشرو در توسعه ایستگاه‌های ورزش‌ همگانی

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که ورزش های همگانی موجب فراهم شدن محیطی شاد در خانواده می شود به خصوص امروزه این ورزش‌ها جای خود را میان بانوان باز کرده است و هر روز بر تعداد زنان علاقه مند به ورزش های همگانی افزوده می شود.

این امر علاوه بر نشاط و شادابی زنان تاثیر مستقیم و مثبتی در میان اعضای یک خانواده دارد و روابط مطلوب و همبستگی را میان آنان شکل می دهد.

آمارهای به دست آمده از وضعیت سلامتی افراد در کشور مبنی بر اضافه وزن بیش از ۵۹ درصد جمعیت، داشتن فشارخون بیش از ۳۷ درصد جمعیت،‌ کلسترول بالای ۴۶ درصد و افسردگی بیش از ۲۳ کم تحرکی بیش از ۶۴ درصد بانوان نشان دهنده اهمیت مضاعف توجه به ورزشهای همگانی میان این قشر است.درصد جمعیت نشان می دهد توسعه و ترویج ورزش های همگانی ضرورتی انکار ناپذیر است که باید برای آن برنامه ریزی و بسترسازی انجام شود.

با آمار کم تحرکی بیش از ۶۴ درصد بانوان،‌ اهمیت توجه به ورزش این قشر بیشتر می شود به خصوص اینکه در هر خانواده ای که مادر به امر ورزش رغبت نشان دهد و ورزشکار باشد فرزندان نیز به این مهم گرایش پیدا می کنند.

ارتقای سلامت جامعه و بالارفتن توان تاب آوری، کاهش بیماری‌های غیرواگیر و هزینه‌های درمانی، افزایش کارآیی، استعدادیابی و افزایش موفقیت‌های ورزش قهرمانی، غنی‌سازی اوقات فراغت و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و انحرافات تنها بخشی از مزایای ورزشهای همگانی است که زمینه آن باید از سوی مسوولان امر و دولتمردان فراهم شود.

زنجان پیشرو در توسعه ایستگاه‌های ورزش‌ همگانی

خبرنگار ایرنا زنجان برای آگاهی از وضعیت ورزشهای همگانی در این استان با محمدکریم رحیمی زاده، رییس هیات ورزش‌های همگانی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: ورزش های همگانی چه اهمیت و جایگاهی در استان دارد؟

ورزش های همگانی در استان زنجان از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است به طوریکه سرمایه گذاری در این بخش نتایج بسیار مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

با توجه به اهمیت ورزشهای صبحگاهی و ارتقای نشاط و سلامتی افراد جامعه با انجام فعالیت های ورزشی، تعداد ایستگاه‌های ورزشهای همگانی در استان رو به افزایش است.

هیات ورزش های همگانی استان تلاش دارد با انجام برنامه های مختلف به ویژه استعدادیابی برای توسعه ورزش های همگانی اقدام کند چراکه گسترش ورزش همگانی در استان یکی از اولویت های این هیات محسوب می شود بر همین اساس تلاش می شود تا زیرساخت‌ها برای توسعه این ورزشها فراهم شود.

ایرنا: سال قبل چه اتفاقات مثبتی برای هیات ورزشهای همگانی استان روی دارد؟‌

ورزش های همگانی در کل استان در تمام هیاتها پیگیری می شود به طوریکه همه هیاتها کمیته های ورزشهای همگانی دارند.

سال قبل اتفاقات خوبی در این هیات افتاد، بر این مبنا ۵۴ ایستگاه ورزشی در استان را با حضور مربیان مجرب هدایت کردیم و در استان در پارک ها در ورزش های عصرگاهی و صبحگاهی با مشارکت و حضور مردم رکورد خوبی را ثبت کردیم.

ورزشهای همگانی روزانه با حضور علاقه مندان در ۱۲۰ ورزشگاه و فضای ورزشی مناسب زنجان در سالن ها و پارکهای استان انجام می شود.در مجموع زنجان، جزو استانهای برتر کشور در مشارکت مردم در ورزش و داشتن ایستگاه های ورزشی است.

امسال نیز وزارت ورزش و جوانان،‌ فدراسیون مربوطه، اداره کل ورزش و جوانان استان و این هیات، طرح ورزش های خیابانی را با مشارکت مردم دنبال می کند که در قالب ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در سالن ها پیگیری می شود.

این طرح را در ۵۴ سالن ورزشی استان و پارکهای قبلی اجرا می کنیم و به علاقه مندان با حضور مربی خدمات ارایه می شود.

۲۷ ایستگاه ورزش صبحگاهی و ۲۷ ایستگاه ورزش عصرگاهی در سالن های ورزشی استان آغاز شده است که همزمان با کشور فعالیت های ورزشی در آنها انجام می شود.

این طرح در شهرستان ها نیز اجرا می شود و سالن های ورزشی و پارکها نسبت به تعداد جمعیت و مشارکت ورزشکاران در شهرستان ها به امر اختصاص یافته است.

در مجموع ورزش های همگانی روزانه با حضور مردم در ۱۲۰ ورزشگاه و فضای ورزشی مناسب هم در سالن ها و هم در پارکهای استان انجام می شود.

زنجان پیشرو در توسعه ایستگاه‌های ورزش‌ همگانی

ایرنا:‌ آیا ایستگاههای ورزشی در شهرستان های استان نیز فعال است؟‌

در مجموع در سطح کشور ۶ هزار ایستگاه ورزش همگانی تعریف شده که بر همین اساس به استانها و شهرستان ها کد اختصاص یافته است.

از مجموع ۲۷ ایستگاه ورزشی شهرستانهای استان زنجان، چهار ایستگاه در شهرستان ابهر واقع شده که از ساعت هشت صبح تا ۲ در اختیار بانوان و از ساعت ۶ عصر تا ۹ شب در اختیار آقایان است.

در سه ایستگاه ورزشی طارم نیز این ورزشها برگزار می شود. ماهنشان در ۲ ایستگاه سالن ۲ هزار و ۵۰۰ نفری از ساعت هشت تا ۹.۵ و در سالن رستگار روزهای زوج و فرد انجام می شود.

در خدابنده سه ایستگاه، در سجاس سالن کشتی تختی، در گرماب سالم کشتی سپاه، در خرمدره سالن صالحین با حضور مربی و سالن شهید نسیم افضل، در سلطانیه سالن کوثر و در شهرستان ایجرود سالن شهدای زرین آباد فعال است و در زنجان نیز ۱۱ سالن ورزشی به شمار ایستگاه‌های دیگر اضافه خواهد شد.

سالن زیتون شهر زنجان با حضور مربی از هیات همگانی و با مدیریت انجمن خیریه مهرانه از ایستگاهای موفق ورزش همگانی استان است که به طور میانگین روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر در ورزشهای همگانی در این سالن مشارکت دارند.

در ورزش های همگانی اولویت این هیات توسعه ورزش های صبحگاهی و عصرگاهی و رساندن تعداد ایستگاهها به بیش از ۱۲۰ ایستگاه است تا اقشار مختلف مردم به صورت رایگان و با کمترین هزینه ممکن ورزش کنند.

ایرنا: امسال چه رویدادهایی برای هیات ورزشهای همگانی استان پیش بینی شده است؟

سال قبل میزبانی اولین دوره مسابقات مینی فوتبال کشوری به زنجان رسید و زنجان نیز قهرمان این رقابت ها شد. امسال نیز فعالیت های تیم مینی فوتبال استان را ادامه می دهیم، این تیم هم اکنون در لیگ بازی می کند.

۲۵۰ تیم هفت نفره در رشته ورزشی گل کوچک و فوتبال خیابانی استان زنجان ثبت نام شده اند.رشته ای به نام گل کوچک و فوتبال خیابانی از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون مربوطه به استانها ابلاغ شده است و در حال پیگیری آن هستیم.

ثبت نام ۲۵۰ تیم از استان در این مسابقات شروع و نهایی شده است و از شهریورماه مسابقات شهرستانی، استانی و بعد کشوری آن انجام می شود.

زنجان استان چهارم در ثبت نام این رشته با حضور ۲۵۰ تیم هفت نفره فعال است و در سال جاری این رقابت ها رقم خواهد خورد که امیدواریم مانند مینی فوتبال، قهرمان شویم.

مسابقات استانی این رشته های ورزشی در شهر زنجان و شهریورماه نیز مسابقات کشوری آن برگزار می شود که سعی می کنیم میزبانی این رقابت ها را برعهده بگیریم.

زنجان پیشرو در توسعه ایستگاه‌های ورزش‌ همگانی

ایرنا: هیات ورزشهای همگانی استان زنجان چه مشکلات و دغدغه هایی دارد؟

امسال تیمی از دورترین شهرستانهای استان در رقابت با چندین تیم در کشور قهرمان شد ولی متاسفانه دریغ از کوچکترین حمایت.

اگر ورزش بدون حامی باشد نمی تواند به جایی برسد، با وجود معادن بسیاری که در شهرستان ماهنشان و شهر دندی داریم می توانستیم حامیان خوبی را برای این ورزش جذب کنیم که به دلیل محقق نشدن این امر، از رقابت های آسیایی و جهانی محروم ماندیم.

در زمان حاضر تیم مینی فوتبال ما در لیگ برتر قرار دارد و تاکنون هیچ نهاد و شرکتی حاضر به حمایت از آن نشده است و این درحالی است که معادن و شرکتهای بسیار قوی در استان داریم.

از دستگاه‌های اجرایی استان نیز انتظار داریم تا در حد توان خود سالن‌های ورزشی بدون استفاده خود را در اختیار این هیات قرار دهند تا جامعه آماری ورزشکاران همگانی افزایش یابد و نتایج مثبت آن در سطح جامعه ملموس باشد.

این هیات در تامین مربی مشکلی ندارد و آمادگی اختصاص مربی را به هر تعداد که لازم باشد، دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha