۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85550037
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتخابات ونزوئلا؛ خط و نشان دولت بایدن برای مادورو

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گفت دولت جو بایدن سیاست های تحریمی خود علیه ونزوئلا را براساس نحوه برگزاری انتخابات پرمخاطره روز یکشنبه (فردا) در این کشور عضو اوپک «تنظیم» خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این خبرگزاری به نقل از مقام مذکور ضمن اعلام این مطلب افزود واشنگتن ممکن است اقدامات تنبیهی علیه ونزوئلا را به شرطی که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری فعلی این کشور انتخابات را عادلانه برگزار کند، کاهش دهد.

رویترز درباره این اقدام مداخله جویانه آمریکا افزود: با این حال آمریکا همچنین به مادورو هشدار داده اگر بدون ارائه شواهد ملموس مدعی پیروزی در انتخابات شود، پذیرش نتایج این انتخابات از سوی جامعه بین المللی را زیر سوال خواهد برد.

مادورو به دنبال سومین دوره ریاست جمهوری در ونزوئلا است که با تحریم های شدید آمریکا مواجه است. ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اپوزیسیون، رقیب اصلی مادورو در انتخابات پیش‌رو است.

به نوشته رویترز، مادورو رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا که انتخاب مجدد او در سال ۲۰۱۸ با مخالفت آمریکا واکثر دولت های غربی به بهانه ساختگی بودن انتخابات رد شد، گفته است که ونزوئلا شفاف ترین نظام انتخاباتی را در جهان دارد.

اپوزیسیون و برخی از ناظران مستقل، شفافیت انتخابات روزیکشنبه را زیر سوال برده و مدعی اند که مقامات انتخاباتی منصوب شده از سوی مادورو و بازداشت برخی از کارکنان ستادهای انتخاباتی اپوزیسیون به معنای وجود مانع بر سر این روند است.

مقامات ارشد آمریکایی روز جمعه گفتند به دقت نتایج نهایی انتخابات را تحت نظر دارند.

واشنگتن در ماه های اخیر به بهانه شکست مادورو در پیروی از توافق انتخاباتی تضمین کننده انتخابات دموکراتیک فراگیر، تحریم ها علیه صنعت نفت ونزوئلا را تشدید کرده است.

مقاماتی که خواستند نامشان فاش نشود به خبرنگاران گفته اند که درباره نتیجه انتخابات پیشداوری نمی کنند اما نگران سرکوب های احتمالی هستند.

آنها همچنین از ارتش ونزوئلا که از دیرباز از مادورو حمایت کرده است، خواسته اند از مداخله خودداری کنند.

یک مقام آمریکایی گفت کشورش آماده است سیاست تحریمی خود را با در نظر گرفتن اتفاقاتی که در ونزوئلا ممکن است رخ دهد تنظیم کند.

وی گفت: با نگاهی به اتفاقات پس از انتخابات در ونزوئلا به ارزیابی یا به روزسانی سیاست تحریمی خود مبتنی بر اهداف سیاست خارجی مان خواهیم پرداخت.

مقام های آمریکایی مذکور به اقدام خاصی از سوی واشنگتن اشاره نکردند اما تاکید کردند از آنجایی که مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ونزوئلا تا قبل از ژانویه نخواهد بود واکنش آمریکا احتمالا در سال جاری میلادی خواهد بود.

مقامات یاد شده از بیان این که «اگر در انتخابات تقلب شود، آیا واشنگتن طرحی عملی در نظر دارد»، خودداری و صرفا به این نکته اشاره کردند که دولت آمریکا از وجود سناریوهای چندگانه آگاه است. منابع آمریکایی همچنین گفتند که تقلب در انتخابات می تواند به تحریم های بیشتر ونزوئلا منجر شود.

یکی از مقامات آمریکایی درباره احتمال طرح اتهامات جنایی علیه مادورو برای کمک به مذاکرات خروج او از قدرت پس از انتخابات گفت اگر مادورو شکست بخورد آمریکا می تواند اقداماتی را لحاظ کند که روند انتقال قدرت را آسان می کند.

یک مقام دیگری آمریکایی مدعی شد «عمیقا نگران است» که دولت مادورو مانع حضور ناظران خارجی شود.

تحلیگران مدعی اند که انتخاب دوباره مادورو یا ناآرامی های بعد از انتخابات در این کشور می تواند ونزوئلایی های بیشتری را ترغیب به خروج از کشور و روانه شدن به سمت مرز آمریکا و مکزیک کند.

در حالی که همین حالا نیز مهاجرت مسئله مهمی در کارزارهای انتخاباتی آمریکا است، هجوم مهاجران ونزوئلایی به مرزها می تواند مشکلات تازه ای را برای کامالا هریس معاون جو بایدن که به نظر می رسد بعد از اعلام خروج بایدن از رقابت های انتخاباتی نامزد بالقوه دموکرات هاست، ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha