بازارچه دست‌فروشان جیرفت بعد از آتش‌سوزی/چرا پیشگیری نشد، تکلیف خسارت‌ها چیست+فیلم

جیرفت- ایرنا- بامداد شنبه ۴۵ غرفه از ۸۵ غرفه بازارچه دست‌فروشان شهر جیرفت و یک خودرو سواری در آتش سوخت و اجناس بیشتر غرفه‌ها نیز از بین رفت.

به گزارش ایرنا و به گفته غرفه داران این بازارچه هر کدام چندین میلیارد ریال از اجناس مختلف به ویژه پوشاک در غرفه‌ها داشتند که در این حادثه از بین رفته است.

مجموع خسارت افرادی که اینجا غرفه دار بودند چندصد میلیارد ریال برآورد شده و این درحالی است که غرفه داران درخواست دارند برای جبران خسارت آنان اقدام و کمک شود.

آنطور که گفته می‌شود حدود ۱۴ سال پیش شهردار وقت با گرفتن زمین (به احتمال، اجاره) این محل از تعاون روستایی، این دست فروشان را از خیابان اصلی شهر به اینجا منتقل کرده است.

نظر آتش نشانی
مسئول مرکز شماره ٢ آتش نشانی جیرفت گفت: چند بار اخطار به غرفه‌داران داده شد که این بازارچه هیچ استانداردی ندارد.
حسین قطبی افزود: سیم کشی بر روی لباس ها و گونی ها گذشته و احتمال حادثه را افزایش داده است.
وی یادآور شد: جای بازارچه، مناسب نبوده است و در گذشته مقام هایی قضایی هم ورود کردند اما غرفه داران جابه‌جا نشدند.
قطبی ادامه داد: وجود گونی و لباس موجب گسترش سریع آتش سوزی به غرفه‌ها و همچنین ٢ مغازه کنار آن شده است.

به گزارش ایرنا گرچه این آتش سوزی آسیب جانی نداشته و باید شکرگزار بود اما باتوجه به حجم خسارت، اینک حرف وحدیث ها درباره چگونگی جبران خسارت ها برای غرفه هایی که بیمه نبوده، زیاد است.

از سویی برخی، شهرداری را متولی می دانند زیرا زمینی که تامین کرده و در اختیار گذاشته ایمن سازی و مهیای کاربری موجود نبوده؛ شهرداری نیز می گوید که اخطار داده بوده؛ حال آنکه برخی از کاسبان بازارچه و کارشناسان می گویند شهرداری اگر آنجا را ناایمن تلقی کرده، باید براساس قانون و بعد از چند نوبت اخطار، نسبت به پلمب و جمع آوری اقدام می کرده است لذا مسئولیت دارد.

ناظران می گویند با توجه به اینکه آتش نشانی شهرداری جیرفت علت آتش سوزی را سیم کشی غیراستاندارد این بازارچه دانسته است به نظر می رسد شهرداری باید تدبیری برای جابه جایی این غرفه‌ها یا دست کم استانداردسازی آنها انجام می داد تا از این حادثه پیش گیری می شد؛ حال آنکه شهرداری اینک چه نظری دارد و چه اقدامی در دستور کار خواهد داشت، خود نیاز به پیگیری دارد که خبرنگار ایرنا در تلاش است و در صورت انجام مصاحبه اطلاع رسانی خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha